بانک اطلاعات مسکن تهیه شده است

بانک اطلاعات مسکن تهیه شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۷ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۸

مدیر بخش مسکن و سیستم های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بانک اطلاعات مسکن در یک برنامه تحقیقاتی با شناسایی شاخص ها و زیر شاخص های مسکن با بهره مندی از تجربیات ۵۰ کشور و نهاد بین‌المللی با بازخورد تجربه داخل تهیه شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، غزال راهب عضو هیات مدیره مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیر بخش مسکن و سیستم های ساختمانی، برنامه ها،سیاست ها و همچنین پیشنهادهای بخش مسکن مرکز تحقیقات را در چارجوب چشم انداز پیش بینی شده در طرح جامع مسکن، تشریح کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مدل سازی، پیش بینی و پایش برنامه های تفکیکی تامین مسکن در قالب عدالت فضایی، ارزیابی و پایش همسویی برنامه ها با طرح جامع مسکن، طرح های جامع و سیاست های اسکان جمعیت در طرح های آمایش را بخشی از این برنامه و سیاست های پیشنهادی برشمرد.

مدیر بخش مسکن و سیستم های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخش دیگری از سیاست های آن مرکز را تدوین ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با مسکن، مستندسازی و ارزیابی اقدامات انجام شده، توسعه بانک های اطلاعاتی ساختمان و مسکن و پروژه های الگو عنوان کرد.

راهب گفت: راهکارهای افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن، تامین مسکن استیجار، کنترل بازار اجاره بها، برنامه بازآفرینی در بافت های فرسوه و بهسازی ساختمان های موجود در هماهنگی با هم می توانند به شکل گیری عدالت فضایی منجر شوند که رصد کردن این برنامه ها و ارایه تحلیل و پیشنهادهای مرتبط می تواند در بخش مسکن راهگشا باشد و جزو برنامه های پیشنهادی این بخش است.

وی تصریح کرد: ایجاد سامانه ای برای رصد سیاست های تدوینی با افق های پیش بینی شده در طرح جامع مسکن، سیاست های توزیع جمعیت در کشور و اسکان، الگوهای تراکمی و سقف های جمعیتی و استقرار مناسب در کاربردهای تعریف شده در طرح جامع از اهمیت بسزایی برخوردار است که ساز و کار تحقق آن مناسب است تا در برنامه قرار بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر تدوین ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با مسکن تاکید کرد و افزود: طرح های پژوهشی که در تدوین ضوابط و دستورالعمل های اجرایی کاربرد خواهند داشت، راهبردهای طراحی و فن ساخت به منظور کاهش هزینه ساخت مسکن، تبیین الگوی ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری، تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه های طراحی مسکن شهری، ساختمان های بلند و مسکن روستایی بخشی دیگر از برنامه هاست.

راهب توضیح داد: مستندسازی طرح ها و برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، بررسی تطبیقی برنامه با شرایط و وضع موجود کشور و ارائه پیشنهادهای اصلاحی برنامه، ارزیابی کیفی فرایند اجرای طرح ها و ارائه گزارش مستمر اجرای برنامه ها بخشی دیگر از برنامه های مرکز در حوزه مسکن است.

مدیر بخش مسکن و سیستم های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر توسعه بانک های اطلاعاتی مسکن و ساختمان تاکید کرد و گفت: بانک اطلاعات مسکن در یک برنامه تحقیقاتی با شناسایی شاخص ها و زیرشاخص های مسکن با بهره مندی از تجربیات ۵۰ کشور و نهاد بین‌المللی با بازخورد تجربه داخل تهیه شده که می تواند در اختیار مجریان قرار گیرد.

به گفته وی، توسعه بانک اطلاعات مسکن ابزاری جهت برنامه ریزی و تصمیم سازی به تفکیک گروه های درآمدی و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی گروه ها در هر شهر و با استفاده از ظرفیت استانی و ستادی است که ‌می تواند به هماهنگ کردن عرضه و تقاضا بینجامد.

راهب همچنین یادآور شد: مرکز تحقیقات در قالب پروژه های الگو موضوعات مرتبط با مسکن از جمله انتخاب فناوری مناسب و شیوه های انتقال فناوری، ضوابط کمی و کیفی ساخت مسکن، تحلیل اقتصادی و بازاریابی مسکن و موارد دیگر را در دستور کار قرار داده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman