روف‌گاردن؛ پازل گم شده‌ی طبیعت درشهر صنعتی

روف‌گاردن؛ پازل گم شده‌ی طبیعت درشهر صنعتی
Facebook Twitter LinkedIn

۲۲:۰۷ | ۱۴۰۱/۰۸/۲۳

شاید چند سال پیش داشتن بام سبز یا روف‌گاردن، یک نوع تجملات به شمار می‌آمد. اجرای بام سبز بر روی پشت بام، تراس و... یک خرج اضافی پنداشته می‌شد اما رفته رفته با صنعتی شدن بیشتر شهر‌ها و از بین رفتن فضا‌های سبز طبیعی، اکنون روف‌گاردن یک نیاز به حساب می‌آید.

به گزارش اخبار ساختمان، شاید چند سال پیش داشتن بام سبز یا روف‌گاردن، یک نوع تجملات به شمار می‌آمد. اجرای بام سبز بر روی پشت بام، تراس و... یک خرج اضافی پنداشته می‌شد اما رفته رفته با صنعتی شدن بیشتر شهر‌ها و از بین رفتن فضا‌های سبز طبیعی، اکنون روف‌گاردن یک نیاز به حساب می‌آید.

 

هزینه‌های حداقلی برای اجرای روف گاردن

 

با توجه به تنوع چوب پلاست‌ها (که متریال اصلی در اجرای روف‌گاردن به شمار می‌آید)، متراژ محل مورد نظر و انتخاب کردن مواردی از قبیل؛ آب‌نما، نور‌پردازی، فلاورباکس (باغچه‌های مستحکمی که در روف‌گاردن‌ها استفاده می‌شود.) با هر نوع بودجه‌ای محدودیتی در اجرای آن ندارید، اما اثراتی که روف‌گاردن‌ها در بلند مدت بر محیط زیست و سلامت روان شما می‌گذارد، ارزش غیرقابل وصف دارد.

 

روف گاردن

 

برای آن‌که تاثیر بام سبز ها بر روی آلاینده ها را بهتر متوجه شوید؛ یک مثال ملموس تر برای شما می‌زنم. فرض کنید در شهری زندگی می‌کنید که در آن هزار واحد اداری و مسکونی وجود دارد؛ اگر تنها 20 واحد در این شهر به اجرای روف گاردن، با حداقل پوشش گیاهی بپردازند. تا 35 درصد می‌تواند دی اکسید گوگرد، ذرات سرب و... را کاهش دهد. با مقایسه‌ی این مورد در مقیاس‌های بزرگ‌تر می‌توانید متوجه تاثیر عمیق آن شوید.

 

دوام روف‌گاردن‌ها

 

اگر قرار است، امروز برای اجرای یک روف‌گاردن هزینه‌ای بین 10 تا 20 میلیون را متحمل شوید؛ این بام‌سبز چندسال دوام می‌آورد؟ موردی که در این‌جا بررسی می‌کنیم، متریال به کار رفته در روف‌گاردن است، به طور کلی اگر از چوب‌پلاست درجه دو یا درجه سه نیز استاده کنید، روف‌گاردن شما عمری بالای بیست سال خواهد داشت. چوب‌پلاست یک متریال سازگار با محیط زیست است که مقاومت بالاتری نسبت به چوب طبیعی دارد. اگر زیرسازی تراس یا بام شما استاندارد باشد و از چوب‌پلاست درجه‌ یک نیز اسفاده کنید، عمر بام سبز شما بیش از چهل سال تخمین زده می‌شود.

 

درجه کیفیت چوب‌پلاست‌ها به دوام آن‌ها در برابر نور، گرما و رطوبت بستگی دارد، معمولا یک چوب‌پلاست با درجه کیفیت معمولی نیز در برابر عوامل خارجی مقاوم است و به راحتی تخریب نمی‌شود. اما هنگام انتخاب چوب‌پلاست حتما جنس آن را از نزدیک مشاهده کنید و مطمئن شوید که بهترین انتخاب را کرده‌اید. دلیل استفاده از چوب‌پلاست در روف‌گاردن سبکی و در عین حال مقاومت آن است. چوب‌پلاست معایب چوب طبیعی را ندارد و از جهت زیبایی همسو با چوب طبیعی است.

 

صفر تا صد اجرای روف‌گاردن با یک انتخاب درست

 

شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه‌ی اجرای روف‌گاردن در تهران و سایر شهر‌ها فعالیت می‌کنند، اما کدام یک به جهت اجرای ایمن و استاندارد و استفاده از متریال درجه یک مناسب‌تر هستند؟ قبل از انتخاب به نمونه پروژه‌های اجرا شده توسط شرکت توجه کنید، به انتخاب‌هایی که مقابل شما می‌گذارند و تنوع کیفیت و قیمتی که دارند نیز توجه کنید.

 

شرکت دنیزوود با ده‌ها سال سابقه طراحی و اجرای روف‌گاردن به شما در انتخاب و خرید چوب‌پلاست بدون واسطه کمک می‌کند. قبل از شروع‌کار مهندسین مقاومت سازه‌ی شما را بررسی می‌کنند و با تخمین وزنی که روف‌گاردن باید تحمل کند؛ به شما چوب‌پلاست های مقاوم و مقرون به صرفه را پیشنهاد می‌دهند. چرا که هر بخش از بام سبز نیازمند چوب‌پلاست با ضخامت و کیفیت مختلف است.

 

روف‌گاردن ارزش ملک را افزایش می‌دهد؟

 

بله، همان طور که تغییر دکوراسیون و نوسازی داخلی باعث افزایش ارزش ملک شما می‌شود؛ داشتن یک بام‌سبز هم ارزش ملک را تا حدود 10 درصد افزایش می‌دهد (البته به متراژ مکان اجرایی نیز بستگی دارد.).

 

تبدیل یک خانه‌ی معمولی به مکانی برای آرامش

 

جدای تمام رویکرد‌های اقتصادی و زیست محیطی در نهایت روف‌گاردن‌ باعث دنج شدن محل کار یا زندگی شما خواهد شد، افزایش نور و جریان هوا در داخل و خارج خانه نیز از مزایای روف‌گاردن است. اگر به دنبال زیبایی‌های بصری بیشتری برای روف‌گاردن خود هستید، می‌توانید از آتشکده، آب‌نما و فضاسازی بیشتر استفاده کنید.

 

در آخر

 

سعی کردیم به صورت کلی تمامی مزایای روف‌گاردن ها را در این مقاله بررسی کنیم، در زمینه‌ی انتخاب پلان مناسب و متریال می‌توانید از دنیزوود مشاوره بگیرید و با تبدیل خانه‌ی خود به بخشی از طبیعت، شاهد تنفس دوباره‌ی شهر‌های صنعتی باشید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman