مزایای ساندویچ پانل‌ ها نسبت به مصالح ساختمانی مشابه

مزایای ساندویچ پانل‌ ها نسبت به مصالح ساختمانی مشابه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۰ | ۱۴۰۱/۰۹/۰۱

ساندویچ پانل‌ بر اساس نوع عایق به سه گروه و بر اساس کاربرد به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. که هر یک از این گروه‌ها دارای تنوع بسیار زیادی بوده و متناسب با کاربرد و بر اساس محاسبات انتخاب می‌شود. امروزه با کمک ماشین آلات مدرن ساندویچ پانل‌ های سقفی و ساندویچ پانل‌ های دیواری تنوع زیادی دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، برای خرید و سفارش انواع ساندویچ پانل های مختلف و استفاده در فضاهای مختلف حتما باید با مزایای آن و مقایسه آن با انواع مصالح سنتی ساختمانی به شما یک دید مناسب برای تهیه انواع پانل ها ارائه می دهد. با سفارش پانل های دیواری و سقفی و سردخانه و کلین روم از مزایای این مصالح نوین ساختمانی بهره مند شوید. ساندویچ پانل‌  بر اساس نوع عایق به سه گروه و بر اساس کاربرد به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. که هر یک از این گروه‌ها دارای تنوع بسیار زیادی بوده و متناسب با کاربرد و بر اساس محاسبات انتخاب می‌شود. امروزه با کمک ماشین آلات مدرن ساندویچ پانل‌ های سقفی و ساندویچ پانل‌ های دیواری تنوع زیادی دارند.

پانل ساندویچی به سبب ساختار و جنس مواد رفته در آن ویژگی‌های فنی به‌مراتب بهتری نسبت به مصالح سنتی آجر و سیمان دارد. در ادامه، مزایای استفاده از این محصول را معرفی می‌کنیم.

 

 

مزایای ساندویچ پانل‌ ها

  • مقاومت برشی و خمشی بالا

یکی از ویژگی‌های فنی پانل ساندویچی به‌ویژه در انواع سقفی آن (در ادامه ساندویچ پانل سقف را معرفی می‌کنیم)، مقاومت بالا در برابر نیروهای برشی است. به سبب وجود هسته در میان دو ورق فلزی، احتمال خمشدن یا شکستن این ورقها بسیار کم است. از طرف دیگر، ورق‌های فلزی نیز از هسته عایق در برابر نیروهای بیرونی محافظت می‌کنند.

  • تسریع ساخت و ساز

سرعت ساخت یک دیوار یا سقف با استفاده از پانل ساندویچی تقریبا شش برابر ساخت‌وساز با مصالح سنتی است. دلیل اصلی این موضوع، پیش‌ساخته بودن این سازه‌هاست؛ به‌طوری‌که تنها نیاز است که در محل مونتاژ شوند. همچنین، ساخت‌وساز با مصالح مرطوب سنتی، نیازمند انتظار برای خشک شدن هر لایه است که با استفاده از ساندویچ پانل ، این ضرورت نیز از بین می‌رود.

  • عایق صوتی

به دلیل تخلخل بافت بیشتر موادی که به‌عنوان هسته پانل ساندویچی به کار می‌روند، این محصول، یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای عایقسازی ساختمان در برابر صدا به شمار می‌رود. درواقع، هوایی که در حفره‌های این مواد تجمع می‌کند، سبب این ویژگی می‌شود. به همین دلیل از این محصول در ساخت سالن‌های تئاتر، کنسرت، کنفرانس و دیوارهای کارخانه‌های بسیار پرسروصدا، استفاده می‌شود.

  • عایق حرارتی

اصلی‌ترین مزیت یک پانل ساندویچی ، انتقال انرژی گرمایی بسیار پایین آن است. این ویژگی، به تعادل دمایی فضای بسته کمک ویژه‌ای کرده و سپس کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن می‌شود. کارشناسان محیط‌زیست نیز به لزوم استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان‌سازی تأکید میورزند.

 

 

مزایای عایقی پانل ها

  • مقاومت در برابر حریق

موادی که در ساخت هسته پانل ساندویچی به کار می‌روند یا بسیار کندسوز هستند یا مانند پشم شیشه، به‌کلی در برابر حریق، مقاومت دارند. ورق‌های فولادی و آلومینیومی پانل‌ها نیز مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌های آتش‌نشانی در دنیا ساختمان‌های با خطر حریق بالا را ملزم به استفاده از این پانل‌ها می‌کنند.

  • کاهش هزینه های ساخت

به‌طورکلی، هزینه ساخت‌وساز با استفاده از پانل ساندویچی نسبت به مصالح سنتی به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ، کمتر است. اگرچه برخی هزینه‌ها مانند حمل‌ونقل می‌تواند افزایش مییابد؛ اما به‌طورکلی به دلیل کاهش مصالح مصرفی و افزایش سرعت ساخت، پانل ساندویچی یک محصول مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود.

  • نصب ساده، دقیق و تمیز

برخلاف مصالح سنتی اجرای ساندویچ پانل با کمترین میزان آلودگی و با بیشترین میزان دقت انجام می‌شود. همچنین نگهداری و تعمیر پانل‌ها نیز آسان است و در بسیاری از موارد نیازی به تخریب ندارد.

  • اشکال متنوع

پانل‌های ساندویچی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که می‌توان بسته به پروژه و ظاهر آن از میان آن‌ها انتخاب کرد. همچنین تنوع در ضخامت و اندازه نیز دست پیمان‌کاران پروژه را برای استفاده از آن‌ها باز می‌گذارد.

  • وزن سبک

یکی از بزرگ‌ترین مزایای یک پانل ساندویچی این است که نسبت به مصالح سنتی، بار مرده کمتری به ساختمان اضافه می‌کند. همین ویژگی سبب افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله می‌شود. کاهش وزن همچنین طول عمر ساختمان را نیز افزایش میدهد.

 

انواع ساندویچ پانل و کاربردهای هرکدام به تفکیک

 

ساندویچ پانل را بسته به کاربردش به انواع مختلف دیواری و سقفی تقسیم‌بندی می‌کنند. پانل‌های سقفی باید علاوه بر ویژگی‌های پانل‌های دیواری از مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری و برشی برخوردار باشد. در ادامه، هرکدام از این پانل‌ها را شرح می‌دهیم.

 

 

آریا پانل

ساندویچ پانل سقفی

 

ساندویچ پانل سقفی در سقف ساختمان به کار می‌رود. این پانل، ضخامت بیشتری نسبت به پانل دیواری دارد. معمولا از فلز آلومینیوم در ساخت ورق‌های ساندویچ پانل سقفی استفاده نمی‌شود؛ چراکه این فلز، مقاومت چندانی در برابر فشار ندارد. برای پایداری بهتر این پانل‌ها از مهره‌های بلند در اتصالات آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین، اتصال هر دو پانل سقفی به یکدیگر نیز با استفاده از قطعاتی به نام فلپ همپوشانی انجام می‌شود. درصورتی‌که وظیفه تحمل بار سقف به مصالح دیگری سپرده شود، می‌توان از پانل‌های نازک‌تر تنها به‌عنوان عایق استفاده کرد.

 

ورق زیرین برخی از انواع ساندویچ پانل سقفی به‌جای استیل از فویل آلومینیوم ساخته می‌شود. این ماده پانل را در برابر مواد به‌شدت خورنده مانند آمونیاک، محافظت می‌کند. به‌این‌ترتیب، این پانل برای استفاده در ساختمان‌های مربوط به صنعت کشاورزی، اسطبل‌ها و انبارها مناسب است. به این پانل، ساندویچ پانل سقفی ECO گفته می‌شود.

 

ساندویچ پانل دیواری

 

همان‌طور که از نامش پیداست، یک ساندویچ پانل دیواری برای نصب در دیوار استفاده می‌شود. این پانل به‌جای مهره از پروفیل‌های اندودشده به‌منظور پایداری اتصالات خود استفاده می‌کند. 

 

 

پانل دیواری

اتصال پانل‌های دیواری به یکدیگر با استفاده از زبانه و اتصالات شیاردار انجام می‌شود. این اتصالات به همراه پیچ‌های آن‌ها از بیرون مشخص هستند. به همین دلیل در برخی پروژه‌ها از پانلی با عنوان ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی، استفاده می‌شود.

 

ساندویچ پانل دیواری سردخانه ای

 

ساندویچ پانل سردخانه یا پانل ساندویچ اتاق سرد یا سردخانه‌ای شکل خاصی از ساندویچ پانل دیواری است که عایق‌تر بوده و اتصالات باکیفیت‌تری دارند. آن‌ها همچنین، پوششی اضافه‌تر برای حافظت از مواد غذایی دارند و به همین دلیل در سردخانه‌های مواد غذایی به کار میروند.

 

 

ساندویچ پانل سردخانه

 

ضخامت های متفاوت پانل ساندویچی

 

هرچه ضخامت یک پانل ساندویچی بالاتر باشد، مقاومت آن در برابر ضربه و فشار بیشتر شده و برای استفاده در مکان‌های صنعتی و سقف، مناسب‌تر خواهد بود. پانل‌های سقفی معمولا با عرض یک متر و با طول سفارشی تولید می‌شوند که تا حداکثر ۱۲ متر می‌تواند افزایش یابد. همچنین، امکان اتصال پانل‌ها به یکدیگر در محل پروژه نیز وجود دارد.

 

ضخامت پانل‌های ساندویچی نیز بسته به مصرف آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. معمولا ضخامت ورق‌های فلزی پانل، بین ۰.۲ تا دو میلی‌متر متغیر است. ضخامت کلی پرکاربردترین پانل‌ها نیز به‌قرار زیر است:

*  ساندویچ پانل پلی اورتان و پلیایزوسیانورات: چهار تا ۲۰ سانتی‌متر
*  ساندویچ پانل پشم سنگ و شیشه: پنج تا ۱۵ سانتی‌متر
*  ساندویچ پانل پلی استایرن EPS: چهار تا ۱۵ سانتی‌متر

 

حمل و نقل و نگهداری از ساندویچ پانل

 

پیش از نصب ساندویچ پانل باید به نکات مهمی که رعایت آن‌ها هنگام حمل‌ونقل و نگهداری از پانل‌ها ضروری است، توجه داشت. پانل‌ها باید روی حمل‌کننده‌های ساخته‌شده از فوم پلاستیکی و چوب قرار بگیرند. خود این حمل‌کننده‌ها باید از یکدیگر فاصله مناسبی داشته و شکل آن‌ها با شکل پانل‌ها همخوانی داشته باشد. به‌طور مثال، اگر پانل صاف است آن‌ها نیز باید صاف و اگر منحنی است، آن‌ها نیز باید منحنی باشند.

 

خود بسته‌های ساندویچ پانل هنگام حمل‌ونقل باید از یکدیگر فاصله مناسبی داشته باشند. وسیله نقلیه‌ای که وظیفه حمل پانل‌ها را بر عهده دارد نیز باید ضد رطوبت باشد. هنگام انتقال پانل ساندویچی به ارتفاع باید از تسمه‌هایی قوی با ضخامت و عرض زیاد استفاده شود که خود به پانل آسیبی نمی‌رسانند.

 

هنگام ذخیره پانل‌های ساندویچی باید دقت داشت که پانل‌ها به‌هیچ‌عنوان روی زمین قرار نگیرند و با حمل‌کننده‌های پلیاستایرن یا چوبی از زمین فاصله بگیرند. همچنین باید تا جای ممکن از قرار دادن پانل‌ها روی یکدیگر خودداری کرد. محل نگهداری باید عاری از رطوبت و گردوغبار، به‌دوراز نور مستقیم خورشید و با تهویه مناسب باشد. از پانل ساندویچی در فضای باز، حداکثر ۶۰ روز و در محیط بسته، حداکثر ۶ ماه می‌توان نگهداری کرد.

 

نکاتی درباره نحوه نصب ساندویچ پانل

 

نصب پانل ساندویچی به تخصص و مهارت بالایی نیازمند است. بااین‌حال در این بخش، برخی موارد کلی نصب آن را مرور می‌کنیم. اولین نکته این است که ساندویچ پانل سقفی ، همواره به زیرسازی چوب، بتن یا فولاد نیاز دارد. هنگام زیرسازی، محاسبه وزن پانل و همچنین، بارهای احتمالی ناشی از بارندگی و باد ضروری است. با استفاده از این محاسبات است که فاصله بین تکیه‌گاه‌هایی که پانل‌ها روی آن‌ها گذاشته می‌شوند به دست می‌آید.

 

نکته دوم این است که اساسا ساندویچ پانل سقفی برای سقف‌های با شیب بین پنج تا هفت درجه مناسب است و نمی‌توان آن را در سقف‌های کاملا مسطح به کار برد. همچنین، پیش از نصب ساندویچ پانل سقفی باید ناودان و دیگر صفحات پوششی نصب شده باشند. جهت نصب پانل‌های سقفی نیز همیشه برخلاف جهت وزش باد است. هنگام نصب، دقت به موازی بودن اتصال پانل‌ها با زیرسازی، بسیار مهم است. اتصال به زیرسازی نیز معمولا توسط پیچ‌های آب‌بندی لاستیکی انجام می‌شود.

 

اتصال دو پانل نیز ابتدا با اتصال مهره وسط و سپس اتصال دیگر نقاط انجام و تکمیل می‌شود. همچنین در برخی موارد برای اتصال دو پانل از همپوشانی مفصل‌ها استفاده می‌شود. این روش اجازه می‌دهد که آب باران، بدون نفوذ زیر به فلپ همپوشانی، تخلیه شود. درنهایت نیز باید محل تمامی اتصالات با استفاده از چسب و مواد مخصوص، آب‌بندی شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman