آنتی اسکالانت در دستگاه های آب شیرین کن

آنتی اسکالانت در دستگاه های آب شیرین کن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۱۰ | ۱۴۰۱/۰۹/۰۶

این مواد که برای مقابله با رسوبات و فولینگ در سیستم های اسمز معکوس طراحی گردیده است در کنترل رسوبات CaCO3 ;CaSO4 ;BaSO4 ;SrSO4 ;CaF2 و همچنین رسوب نمک های مضاعف املاح نامحلول بسیار موثر می باشد و نیز می تواند از رسوب نمک ها و اکسیدهای آهن و سیلیکات ها جلوگیری نماید.

به گزارش اخبار ساختمان، در این مقاله سعی شده است درباره آنتی اسکالانت و کاربرد آن در واحدهای آب شیرین کن و ویژگی های یک آنتی اسکالانت مرغوب و مقدار و نحوه تزریق آن به مختصر اشاره شود.

 

آنتی اسکالانت

 

این مواد که برای مقابله با رسوبات و فولینگ در سیستم­های اسمز معکوس طراحی گردیده است در کنترل رسوبات caf2؛ srso4؛ baso4؛ caco3 و همچنین رسوب نمک­های مضاعف املاح نامحلول بسیار موثر میباشد و نیز می­تواند از رسوب نمک­ها و اکسیدهای آهن و سیلیکات­ها جلوگیری نماید.

 

عوارض و معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

 

با بررسی و تست و ارزیابی آنتی اسکالانت های موجود در بازار که اغلب تحت برند های خارجی در حال مصرف می باشد مشخص گردید که آنتی اسکالانت های فوق نه تنها خواص ممانعت کنندگی از رسوب بر روی ممبران ها را دارا نمی باشد، بلکه خود باعث تشکیل کمپلکس رسوب بر روی غشاء (ممبران) گردیده و خسارات جبران ناپذیری را برای کارفرما ایجاد کرده و در خیلی از مواقع باعث تعویض ممبران می شود.

 

 با مشکلات به وجود آمده مدیران مجموعه با تشکیل تیم تحقیقاتی و تجهیز آزمایشگاه تصمیم به دست­یابی به دانش فنی و تولید این ماده مهم در راهبری دستگاه ­های RO گرفتند.

 

 این مجموعه با تحقیقات و پژوهش ­های گسترده دو ساله موفق به تولید آنتی اسکالانت با فرمولاسیون اختصاصی گردید و پس از تأییدیه آزمایشگاهی و انجام تست ­های میدانی مختلف، ماده تولیدی این شرکت با نام تجاری IPAS وارد بازار گردید که در آب ­شیرین­کن­ هایی با ظرفیت­های مختلف در سراسر نقاط کشور درحال استفاده می باشد. همچنین این مجموعه با توجه به دانش فنی موجود، قادر به اختصاصی سازی فرمولاسیون برای آب هایی با شیمی مختلف می ­باشد و آن را به عنوان مزیتی گران بها به مشتریان خود عرضه می­دارد.

 

تست سازگاری آنتی اسکالانت با ممبران

 

از دیگر مشکلات ایجاد شده با مصرف آنتی اسکالانت های موجود در بازار و استفاده از این مواد نامرغوب به دلیل ناسازگاری با ممبران گاها خسارات جبران ناپذیر بروی سطوح نامبرده می باشد.

 

استاندارد های سازگاری آنتی اسکالانت با ممبران ها  توسط سازندگان غشاهای اسمزمعکوس نظیر: فیلمتک، CSM و هایدروناتیکس و LG ارائه شده است . با توجه به گارانتی سیستم­های ارائه شده توسط شرکت ایمن آب کاژه  سازگاری مواد تولیدی  با غشاءها امری بدیهی و لازم برای شرکت به شمار می­رود و این کالا توانسته تست سازگاری با غشاء های مورد استفاده در کشور ایران را با موفقیت پشت­ سر بگذارد.

 

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

 

معمولا مشکلاتی که در اثر عدم تزریق آنتی اسکالانت به وجود می آیند عبارتند از:

*  کاهش کیفیت و مقدار جریان آب عبوری .
*  افزایش افت فشار و فشار مورد نیاز و مصرف انرژی و هزینه ناشی از آن .
*  شست و شوهای بیشتر و با فواصل زمانی کمتر  برای بهبود عملیات  که منجر به کاهش عمر مفید غشاها و افزایش هزینه می شود .
*  از کارافتادگی های مکرر و بلند مدت .
*  پارگی و گسیختگی غشا در برخورد با کریستال های رسوبی.

 

مقدار تزریق آنتی اسکالانت

 

محلول آنتی اسکالانت میبایست به صورت پیوسته به آب خوراک بعد از فیلتر شنی و ذغالی و قبل از فیلتر میکرونی در واحد پیش تصفیه توسط پمپ تزریق شود.

 

دوز مناسب تزریق این ماده، معمولاً بین 2 تا ppm 5 است. میزان تزریق با توجه به آنالیز خوراک و شرایط آب شیرین‌کن‌های اسمز‌معکوس (از جمله بازیافت سیستم) متغیر است. توصیه می­شود در این خصوص از مشاوره متخصصین شرکت ایمن آب کاژه استفاده شود.

 

تزریق دوز کمتر و یا بیشتر از آنتی­ اسکالانت، می تواند منجر به گرفتگی غشاهای اسمزمعکوس شود.

 

آنتی اسکالانت

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman