پارکت یا سرامیک کدامیک گزینه بهتری برای کفپوش است؟

پارکت یا سرامیک کدامیک گزینه بهتری برای کفپوش است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۶ | ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

پارکت و سرامیک هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و این موارد مثبت و منفی با توجه به کاربری ساختمان و نوع استفاده ساکنین آن (منزل شخصی، اداری، تجاری، کارگاهی و...) تعریف می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، تغییر در کفپوش بیشترین تاثیر را در تغییر دکوراسیون، بازسازی و زیباسازی فضای داخلی ساختمان دارد به همین علت انتخاب کفپوش مناسب، چالش بزرگی است که سازندگان بنا و مشتری ها با آن روبرو هستند.

در ایام قدیم در بیشتر موارد از موکت برای پوشاندن کف آشپزخانه استفاده می شد، اما امروزه استفاده از کفپوش ها یا پارکت بسیار مورد توجه قرار گرفته است و انتخاب های زیادی نیز برای خرید کفپوش وجود دارد. البته همچنان در بیشتر منازل از موکت برای پوشاندن کف استفاده می کنند، اما کاربرد آن در آشپزخانه بسیار کمتر شده و به جای آن از سرامیک، سنگ یا پارکت استفاده می شود. از میان آنها، برای پوشاندن کف آشپزخانه، سنگ هزینه بیشتری نسبت به سایرین دارد. در نتیجه سرامیک و پارکت محبوبیت بیشتری برای استفاده دارند.

تغییر، بازسازی کف و نصب کفپوش پر هزینه است و می بایست دقت کرد و بهترین گزینه را برای فضای مورد نظر انتخاب کرد. کفپوش های متنوعی در بازار عرضه می شود که انتخاب را دشوار می کند که در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب استفاده از دو کفپوش رایج بپردازیم.


پارکت یا سرامیک، کدامیک گزینه بهتری هستند؟


برای پاسخ به این پرسش که پارکت بهتر است یا سرامیک، باید به توضیح پارکت، سرامیک و مزایا و معایب آنها بپردازیم‌. توضیحات جزئی و ذکر دلیل برای هر ویژگی مثبت و منفی سبب می شود تا شما بتوانید محصولات را با هم مقایسه کرده و انتخابی ایده آل را رقم بزنید. بنابراین، مطالبی که در ادامه آمده را با دقت دنبال کرده و در آخر تصمیم به خرید بگیرید.

 

پارکت چیست؟


پارکت چیست؟


پارکت کفپوشی شبیه چوب یا از چوب است که سطح زمین را پوشش داده و جلوه ای خاص به محیط می بخشد. این محصول انواع مختلفی داشته و ضروری است همه آنچه که باید در مورد خرید پارکت لازم است را بدانید و برای یک خرید بهتر و آگاهانه تر، باید ابتدا با انواع پارکت آشنا شوید.

پارکت ها به دو دسته پارکت طبیعی و لمینت تقسیم می شوند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:


پارکت چوبی


پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته شده و به دلیل قیمت بالایی که دارد، انتخاب عده کمی از افراد است اما ویژگی های پارکت چوبی باعث می شود تا با وجود قیمت بالا باز هم طرفداران زیادی داشته باشد. این نوع پارکت ها با چسب به سطح زمین چسبیده و قابلیت استفاده مجدد در محیط های دیگر را ندارند.


پارکت لمینت


پارکت لمینت از الیاف چوبی فشرده بوده و از یک یا تعدادی لایه ام دی اف ساخته می شود. این نوع پارکت قیمتی ارزان تر از نوع طبیعی داشته و انتخاب اکثر افراد، این نوع پارکت است. این نوع پارکت رنگ بندی بالایی داشته و مشتریان می توانند کفپوش را مطابق دکوراسیون خانه یا محل کار خود انتخاب کنند.


سرامیک چیست؟


این محصول از خاک رس ساخته شده و در دمای بالا شکل می پذیرد. سرامیک به دلیل تنوع در طرح، رنگ و تنوع قیمت، بسیار پرطرفدار است.


پارکت و سرامیک چه تفاوتی با هم دارند؟


استفاده از سرامیک های براق و رنگ های روشن همواره جذاب است. همچنین قدم زدن بر روی سرامیک های سرد در فصل تابستانی و راه رفتن روی سرامیک های گرم در فصل زمستان بسیار دلچسب است. اما با توجه به اینکه سرما عوارض بسیاری دارد و عوارضی چون کمردرد و پا درد ایجاد می کند و به علاوه زمانی که سرامیک ها خیس می شوند احتمال سر خوردن وجود دارد، به خاطر همین مسائل است که امروزه علی رغم ظاهر بسیار زیبای سرامیک ها استفاده از آنها کمتر شده است.

پارکت ها معمولا از جنس چوب هستند و پارکت لمینتی تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. با توجه به اینکه از چوب ساخته شده اند پارکت ها معمولا دمای متعادلی دارند و نه بسیار سرد می شوند و نه بسیار گرم. نسبت به سرامیک و سنگ نرم تر است و عوارض کمتری را ایجاد می کند. استفاده از پارکت می تواند گرما و حس طبیعی بخشد.


پارکت و سرامیک چه مزایا و معایبی دارند؟


برای آنکه برای خرید محصول مورد نظر خود دچار مشکل نشوید نیاز است تا مزایا و معایب محصولات مختلف را بدانید با مقایسه آنها بتوانید مناسب ترین محصول را انتخاب نمایید. در ادامه ما به توضیح مزایا و معایب پارکت و سرامیک پرداخته و سعی می کنیم شما را با محصول مناسب تر آشنا کنیم.

 

مزایا و معایب پارکت


مزایای پارکت


به طور کلی مزایای استفاده از پارکت شامل موارد زیر است:

*  عایق در برابر حرارت و صدا
*  احساس خوب در هنگام راه رفتن بر روی پارکت
*  احساس دما و گرمای یکسان
*  طول عمر بالا و ماندگاری زیاد
*  قیمت مناسب
*  امکان لغزندگی بسیار پایین
*  مقاومت بالا در برابر خورندگی و حمله موریانه ها
*  تمیز کردن پارکت آسان است
*  امکان تعویض آسان
*  حساسیت زا نیست


معایب پارکت


ناگفته نماند هر محصولی یک سری مزایا و معایب را دارد. در زیر به معایب پارکت اشاره شده است.

-  قیمت بسیار بالا
-  ورم کردن در اثر برخود با آب
-  آسیب به محیط زیست
-  خراش برداشتن در اثر برخورد با جسم نوک تیز
-  استفاده از چسب برای نصب پارکت و عدم استفاده مجدد از آن برای مکان های دیگر
-  نظافت سخت و استفاده از مواد مخصوص برای شستشو و نظافت
-  ایجاد سروصدا در هنگام راه رفتن در صورت نصب غیر اصولی
-  نیاز به مراقب و درز گیری
-  نامناسب برای آب و هوای مرطوب به دلیل جذب رطوبت

 

مزایا و معایب سرامیک چیست؟


مزایای سرامیک


از مهم ترین مزایای استفاده از سرامیک در کف ساختمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

*  داوم بالای سرامیک
*  مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت
*  سختی و قدرت بالا
*  عمر طولانی
*  دارای تنوع و طرح های زیاد
*  تنوع قیمت بسیار
*  مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
*  کمک در صرفه جویی انرژی
*  قابل تعمیر
*  جذب نکردن گرد‌ و‌ غبار
*  نظافت راحت


معایب سرامیک


استفاده از سرامیک به عنوان دارای معایبی هست که در پایین به آنها اشاره کرده ایم.

-  نصب نسبتا سخت و دشوار
-  لغزنده بودن سطح در صورت خیس بودن زمین
-  سرد بودن سرامیک در فصل سرما
-  شکننده بودن در اثر پرتاب جسمی سنگین روی آن
-  الزام یک دست بودن سطح زیر سرامیک برای نصب سرامیک

 

پارکت و سرامیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟


عمده تفاوت های پارکت و سرامیک در چیست؟


اگر به دنبال یک نتیجه گیری کلی از مباحث بالا هستید، به مطالب زیر توجه کنید. در این قسمت، نتیجه ای از تمامی مزایا و معایب را ذکر کرده ایم.


استحکام و مقاومت


در این بخش مقاومت و دوام محصولات را از چند جنبه بررسی می کنیم:

-  مقاومت در برابر رطوبت: از میان پارکت و سرامیک، سرامیک مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت دارد.
-  مقاومت در برابر حرارت: سرامیک ضد آتش بوده و در مقابل حرارت آسیب نمی بیند. دوام پارکت در برابر حرارت کمتر از سرامیک است.
-  مقاومت در برابر خط و‌ خش: در رابطه با خط و‌ خش پذیری نیز باید گفت که سرامیک سخت تر بوده و استحکام آن در برابر خش بیشتر است.
-  مقاومت در برابر ضربه: شکنندگی سطح در برابر ضربه، در پارکت کمتر از سرامیک است.


عایق صدا


پارکت می تواند صدای ایجاد شده از طبقات پایین را کاهش داده و مانند یک عایق عمل کند. البته باید به این موضوع هم توجه کنید که کیفیت نامرغوب یا نصب نامناسب پارکت نیز می تواند آلودگی صوتی ایجاد کند.


جلوه و زیبایی


جلوه و زیبایی سرامیک یا پارکت، به سلیقه افراد بستگی دارد. شما می توانید رنگ و طرح لمینت یا سرامیک را مطابق سلیقه خود انتخاب کرده و دکوراسیون خانه و محل کار خود را چشم نواز کنید.


سختی نصب


از نظر سختی نصب باید گفت که سرامیک ها سخت تر از پارکت ها نصب می شوند. البته باید توجه داشته باشید نصب سرامیک تنها یک بار انجام می شود، بنابراین اگر سرامیک را می پسندید، می توانید از این عیب چشم پوشی کنید. شما می توانید برای نصب راحت تر سرامیک از چسب کاشی و سرامیک استفاده کنید؛ این چسب ها، کار شما را تسهیل می کنند.


قیمت


یکی دیگر از مواردی که انتخاب پارکت یا سرامیک را چالش پذیر می کند، قیمت آنها است. قیمت پارکت چوبی یا طبیعی بسیار گران بوده و لمینت و سرامیک دارای تنوع قیمت بسیار هستند.


لغزندگی


اگر لغزندگی سطح و سُر خوردن بر روی آن برایتان مهم است، پارکت گزینه مناسب تری است. به این نکته هم توجه کنید که سرخوردگی روی سرامیک تنها در صورت خیس بودن آن اتفاق می افتد.


دمای سرامیک و پارکت


سرامیک سرما را در خود نگه داشته و این ویژگی برای کسانی که از درد مفاصل رنج می برند، مناسب نیست. پارکت گرم بوده و می تواند گزینه مناسبی برای زمستان باشد.


کلام آخر


زمان انتخاب بین سرامیک و پارکت باید به این توجه داشت که برای چه محیطی کفپوش میخواهیم و کدام ویژگی ها مهمتر است. مثلا پارکت زیبایی خاص خودش را دارد و در کنار آن نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سرامیک می خواهد. همچنین میزان رفت و آمد روی سطح و رطوبت محیطی که کفپوش قرار است استفاده شود بسیار مهم است. توصیه می شود برای محیط هایی که میزان تردد بالا داشته و نیاز به تمیزکاری مداوم و آبریزی دارند، از سرامیک استفاده شود.

هزینه اولیه و نگهداری هم یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب است که باید توجه گردد. به طور کلی هزینه خرید و نگهداری پارکت بالاتر از سرامیک هست اما در مقیاس اجرای لوکس، سرامیک های طرح سنگ با تنوع ظاهری و نیز قیمت های بالاتر از پارکت نیز وجود دارد. به طور کلی آشنایی با انواع کفپوش های دیگر نیز به شما در انتخاب بهتر کمک می کند.

سوالات متداول
  • فرآیند نصب سرامیک ساده تر است یا پارکت؟
    پارکت ها بدون نیاز به هیچ چسبی دقیقا مانند قطعات پازل به یکدیگر متصل می شوند و نصب آسان تری نسبت به سرامیک ها دارند.
  • محدودیت های استفاده از کفپوش های پارکت و سرامیک چیست؟
    سرامیک ها تقریبا محدودیتی ندارند و می توان در هر مکانی از آنها استفاده کرد اما پارکت ها دارای محدودیت هستند و در مکان هایی که رطوبت و آب فراوان وجود دارد، نمی توان از آنها استفاده کرد.
  • سرامیک بهتر است یا پارکت؟
    سرامیک و پارکت هر کدام مزایا و معایب خاص خود را برای استفاده دارند و این موضوع کاملا بستگی به نیازهای شما دارد و شما باید با بررسی ویژگی های هریک نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman