آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مسئول تعیین کیفیت زمین های نهضت مسکن است

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مسئول تعیین کیفیت زمین های نهضت مسکن است
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۳۷ | ۱۴۰۱/۰۹/۲۸

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درباره زمین های طرح نهضت ملی مسکن گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تنها مسئول برآورد میزان کیفیت زمین های نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد و با بررسی پارامترهای مختلف زمین هایی که عاری از هرگونه مشکل باشد را برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مشخص می کند.
به گزارش اخبار ساختمان، مجید کیانپور در نشست خبری امروز که در محل نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به صورت رقابتی با سایر شرکت ها در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای ژئوتکنیک و کنترل کیفی انجام وظیفه می کند و باید گفت هیچگونه انحصاری در این زمینه وجود ندارد. در بخش نهضت ملی مسکن در حدود 40 درصد از استان های کشور حضور موثر داریم و در 30 درصد از استان ها در حوزه مطالعات ژئوتکنیک هست و در مابقی 30 درصد نیز بیشتر در بخش کنترل کیفی و مراحل ساخت ساختمان های حضور داریم.

کیانپور درباره نقش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در تایید کیفیت زمین های طرح نهضت ملی مسکن گفت: اینکه چه زمین هایی برای ساخت مسکن مستعد هستند معمولا در قالب طرح جامع مسکن قابلیت بررسی دارد و صرفا وجود اراضی ملی و دولتی کفایت نمی کند بلکه باید چندین پارامتر نظیر نوع خاک، وجود گسل، مسیر آبرفت، مکان قرارگیری زمین، شیب زمین و ... مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت یک محدوده که عاری از هرگونه مسئله و حادثه در آینده خواهد بود را برای ساخت مسکن مشخص می کند، که در این میان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای شناسایی زمین هایی که برای ساخت مسکن مناسب باشد می تواند نقش موثری را ارائه کند و با انجام مطالعات ژئوتکنیک بهترین مکان را برای ساخت واحدهای مسکونی پروژه نهضت ملی مسکن انتخاب کند.

وی درباره زمین های نامرغوبی که پروژه نهضت ملی مسکن ارائه شده است توضیح داد: زمین های معرفی شده در نقاطی از تهران و یا مناطق غربی کشور بعضا دارای مشکلاتی از قبیل وجود قنات در عمق خاک، وجود نخاله های ساختمانی و ... بوده است که با ارائه گزارشات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک این زمین ها کنار گذاشته است و مکان های جدیدی برای ساخت این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازدهی مالی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یکی از 10 شرکت سودده در سال 1400 بوده است و یکی از شرکت هایی بوده است که عملکرد و صورتحساب های مالی آن که توسط سازمان حسابرسی مورد بررسی قرار گرفت مطلوب ارزیابی شده است. همچنین باید گفت که این شرکت هیچگونه کمک مستقیمی از دولت دریافت نمی کند و به صورت شرکتی و درآمد-هزینه اداره می شود.

مجید کیانپور همچنین گفت: در حال حاضر حدود پنج هزار نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در حال فعالیت هستند و طبق برآوردهای انجام شده خدمات ارائه شده به دستگاه های اجرایی سالانه چیزی در حدود 650 میلیارد تومان است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman