آموزش نصب اجاق گاز رومیزی و نکاتی که باید بدانید

آموزش نصب اجاق گاز رومیزی و نکاتی که باید بدانید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۷ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۳

اجاق گاز یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در آشپزخانه است که بسیاری از افراد با تصور اینکه نصب اجاق گاز رومیزی کار چندان سختی نیست بدون توجه به استانداردهای نصب اجاق گاز اقدام به این کار می کنند. در صورتی که رعایت تمام نکات برای نصب اجاق گاز رومیزی بسیار با اهمیت است و باید موارد ایمنی به طور کامل رعایت شود.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه گازهای روکار همچنان طرفداران خاص خود را دارند و انتخاب بسیاری از افراد هستند. با نصب این اجاق گازها بر روی کابینت می توان تمام خواسته های شما را در آشپزخانه تامین کرده و در کنار آن زیبایی به خصوصی به محیط آشپزخانه شما خواهد داد.

اما نکته مهم این است که شما در مورد نکات ایمنی نصب اجاق گازها چقدر اطلاعات دارید؟ اگر به یک مکان یا منزل جدید نقل مکان کنید، اطلاعاتتان در نصب اجاق گاز روکار در چه حد است؟ قطعاً یکی از وسایل پر خطری که در آشپزخانه باید به آن توجه خاصی داشت اجاق گاز و نحوه نصب استاندارد آن است. در مقاله های قبلی در مورد ویژگی های اجاق گاز رومیزی خوب صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه صحیح نصب این اجاق گازها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.


انواع اجاق گاز


بهتر است قبل از اینکه در مورد نکات نصب سخن بگوییم، در ابتدا ببینیم در بازار چند مدل اجاق گاز وجود دارد. اجاق گازها به سه دسته مبله، توکار و رومیزی یا روکار تقسیم می شوند.

اجاق گازهای مبله: در واقع به همان اجاق گازهای قدیمی که در خانه های قدیمی پیدا می شود، گفته می شود. اما امروزه شکل و فرم های جدید‌تری به خود گرفته اند.
اجاق گاز توکار: گازهای توکار به گازهایی گفته می شود که داخل کابینت قرار می گیرند. نام دیگر گاز توکار، گاز صفحه ای است. ضخامت این نوع گازها حدود پنج سانتیمتر است و در دو مدل بیضی و مستطیلی در بازارها به فروش می رسند. البته گازها چون مدل های متفاوتی دارند، در ابعاد متفاوتی هم تولید می شوند. پس، هنگام خرید، بهتر است به ابعاد آنها توجه کنید.
اجاق گاز رومیزی یا روکار: فرها یا اجاق گازهای روکار از نظر عملکرد و کارایی تفاوت زیاد و آنچنانی با توکار ندارند. تفاوت اصلی این دو مدل در نحوه نصب اجاق گاز رومیزی است. فر روکار در داخل دیوار نصب نمی شود و همانند مایکروفر و تستر روی صفحه کابینت قرار می گیرد. در این حالت فضای کمتری هم در آشپزخانه اشغال می شود. اما باز هم این مدل قرارگیری مزیت های بسیاری دارد.

 

نصب اجاق گاز رومیزی


نصب اجاق گاز رومیزی


یکی از نکات مهم استفاده از اجاق گاز، نصب صحیح آن است. در واقع نصب اجاق گاز اولین مرحله از چرخه عمر این وسیله گازسوز بوده و در ایمنی و کیفیت استفاده از اجاق تاثیر فراوانی دارد. نصب و راه اندازی انواع اجاق گازهای مبله، فردار و گازهای صفحه ای متفاوت بوده و شرایط خاص و دقیقی را می طلبد. نصب صحیح اجاق گاز، ایمنی استفاده از این وسیله پرکاربرد را افزایش داده و از سوی دیگر نصب صحیح و اصولی آن می تواند باعث افزایش عمر اجاق گاز شود.

برای نصب اجاق گاز روکار بهتر است، از سرویس کار متخصص کمک بخواهید. چون سرویس کارها به کمک درز بندهای مخصوص لاستیکی، لبه های گاز رومیزی را به کابینت می چسبانند و نوار چسب های به کار برده شده برای اجاق گاز موجب می شود اتصال گاز بر روی کابینت ها بهتر انجام شود. بعد از اینکه سرویس کار نصب اجاق گاز را به اتمام رساند، بهتر است با استفاده از کمی کف رقیق سعی در پیدا کردن نشتی گاز کنید و در صورت پیدا کردن نشتی آن را برطرف نمایید.


نکات مهم قبل از نصب اجاق گاز رومیزی


پیش از آنکه اقدامات لازم را جهت نصب اجاق گاز انجام دهید، لازم است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

-  شیر گاز باید در دسترس باشد تا در صورت ایجاد مشکل یا نشتی، به راحتی بتوانید جریان گاز را قطع کنید.
-  لوله گاز شهری یا شیر آن نباید بالا یا در مجاورت اجاق گاز صفحه ای نصب شود. علاوه بر این، سیم های برق یا دوشاخه نیز نباید در نزدیکی اجاق باشند.
-  فاصلۀ لوله گاز از کاشی آشپزخانه، حداقل 10 سانتیمتر و از انتهای اجاق صفحه ای، حداقل 20 سانتیمتر باشد.
-  هرگز اجاق گاز را در کنار پنجره یا مکانی که باد جریان دارد قرار ندهید.
-  از نصب پرده در اطراف اجاق گاز پرهیز کنید.
-  هود را با فاصلۀ استاندارد از اجاق نصب کنید تا شعلۀ اجاق گاز باعث آسیب به آن نشود.
-  پیش از نصب اجاق، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.


مراحل نصب گاز رومیزی


طریقه نصب اجاق گاز صفحه ای که درون کابینت قرار می گیرد، به سادگی اجاق گاز ایستاده انجام نمی شود. کلیات مراحل طریقه نصب گاز رومیزی اخوان، استیل البرز و… مشابه یکدیگر هستند.

نحوه نصب گاز رومیزی به صورت گام به گام شامل مراحل زیر است:

*  در مرحله اول برای آموزش طریقه‌ نصب اجاق گاز صفحه ای می بایست اجاق را به مکان نصب آن که از قبل مشخص نموده اید، انتقال دهید و سپس اجاق گاز را از بسته بندی خارج سازید. (بهتر است مشعل و شعله پخش کن را از اجاق گاز رومیزی جدا کنید تا در هنگام نصب دچار صدمه نشود.)
*  اکنون به آرامی اجاق گاز رومیزی را برداشته و آن را به پشت بر روی سطحی نرم قرار دهید.
*  اگر اجاق گاز صفحه ای شما شابلون دارد، به راحتی می توانید جهت اندازه گیری از آن استفاده نمایید. در غیر این صورت می بایست با کمک متر استاندارد و دقیق نسبت به اندازه گیری ابعاد قسمت زیرین اجاق گاز اقدام فرمایید.
*  در این مرحله اندازه ابعاد به دست آمده و یا شابلونی که از قبل تهیه شده است را بر روی کابینت مورد نظر نشانه گذاری نمایید و مجددا کنترل فرمایید تا اشتباهی صورت نگرفته باشد.

نکته: نحوه نصب گاز رومیزی و محل خط برش می بایست به شکلی باشد که تقریبا فاصله 40 سانتیمتری از دو طرف کابینت لحاظ شود.

*  در مرحله بعد از طریقه نصب اجاق گاز صفحه ای می بایست با کمک دریل و مته در چهار طرف سوراخ ایجاد کرده و سپس با استفاده از عمود بر، نسبت به برش دادن محل مورد نظر بپردازید.
*  اکنون پس از پایان عملیات برش کاری نسبت به تمیز کردن خاک اره ها اقدام نمایید.
*  توصیه می شود جهت پیشگیری از نفوذ آب و رطوبت بخش های برش داده شده را با چسب آکواریوم کاور کنید.
*  پس از خشک شدن کامل چسب، اجاق گاز رومیزی را در جایگاه مخصوص به خود قرار دهید و بست های اتصال به بدنه را با کمک پیچ گوشتی به کابینت متصل سازید.
*  پس از انجام مراحل نحوه نصب گاز رومیزی که بالاتر به بررسی آنها پرداختیم، اطراف اجاق گاز نصب شده را به کمک چسب آکواریوم آب بندی نمایید.
*  اکنون می توانید شلنگ گاز را متصل سازید.
*  در پایان، مشعل های اجاق گاز را در مکان خصوص به خود جایگذاری نموده و با آسودگی خاطر از اجاق گاز خود استفاده نمایید.


طریقه نصب جرقه زن اجاق گاز


جرقه زن اجاق گاز صفحه ای مسئولیت روشن کردن دستگاه را برعهده دارد که در صورت کار نکردن آن و در نتیجه عدم تولید شعله و گرما، استفاده از اجاق گاز مقدور نخواهد بود. لازم به ذکر است معیوب بودن جرقه زن اجاق گاز علاوه بر آن که استفاده از دستگاه را غیرممکن می کند، به علت گاز آزاد شده می تواند برای سلامتی اعضای خانواده نیز بسیار خطرآفرین باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت خرابی جرقه زن اجاق گاز در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر و در صورت نیاز تعویض این قطعه، سریعا اقدام نموده و با کارشناسان متخصص تماس حاصل فرمایید.

طریقه نصب جرقه زن اجاق گاز صفحه ای به صورت مراحل زیر انجام می پذیرد:

-  اولین مرحله برای نصب جرقه زن اجاق گاز رومیزی، قطع کردن جریان برق دستگاه است.
-  در مرحله بعد کلاهک شعله اجاق گاز را برداشته و نسبت به باز کردن پیچ های پایه آن اقدام فرمایید.
-  اکنون پس از جداسازی پایه می توانید سیم های جرقه زن را قطع سازید. توجه داشته باشید که از جدا کردن و برش سیم ها به شدت پرهیز نمایید.
-  در آخر، برای تعویض جرقه زن اجاق گاز صفحه ای، قطعه قدیمی را جدا نموده و با جرقه‌ زن جدید جایگزین فرمایید.

 

راهنمای نصب اجاق گاز رومیزی


هزینه نصب اجاق گاز به چه مواردی بستگی دارد؟


قیمت نصب اجاق گاز به موارد متعددی بستگی دارد. اولین مورد مدل گاز است. قیمت نصب اجاق گاز رومیزی با هزینه نصب گاز ایستاده یکسان نیست. برای نصب گاز صفحه ای روی کابینت باید کابینت آماده باشد و هزینه های برش و آماده سازی و به همراه عایق بندی دور اجاق گاز نیز بر هزینه نصب گار رومیزی اضافه می شود. ولی در راه اندازی گازهای ایستاده نیازی به این موارد نیست. تنها قیمت به نصب اتصالات و تنظیمات گاز مربوط است.

 

هزینه نصب اجاق گاز
نوع خدمت هزینه (تومان)
قیمت نصب اجاق گاز رومیزی 140.000 الی 250.000
قیمت نصب اجاق گاز معمولی 120.000 الی 170.000
سرویس اجاق گاز 250.000 الی 300.000
تعویض ترانس اجاق گاز 70.000 الی 120.000
تعویض سیم ترموکوبل 60.000 الی 100.000
تعویض شیشه اجاق گاز 120.000 الی 160.000


نکات ایمنی در نصب اجاق گاز رومیزی


پس از آنکه با انواع اجاق گاز و نحوه جاسازی آن در کابینت ها آشنا شدید، دیگر نوبت آن رسیده به نکات ایمنی که در نصب اجاق گازها باید به آن توجه کرد، بپردازیم.


نحوه بستن شیلنگ گاز


-  در بستن شیلنگ گاز باید حتماً شیلنگ از یک طرف به وسیله گازسوز و از طرف دیگر به لوله کشی گاز متصل باشد.
-  بعد از اینکه اتصال را محکم با بست های فلزی ایمن کردید، برای اطمینان بیشتر از عدم نشتی از کف صابون استفاده کنید.
-  یکی دیگر از نکات ایمنی نصب اجاق گازها، جنس شیلنگ ها است. باید حتما از شیلنگ های مخصوص استفاده شود.
-  از سوی دیگر شیلنگ های گاز نباید در معرض حرارت اجاق گازها باشند.
-  اگر شیلنگ شما از جنس لاستیکی است، بهتر است هر چند ماه یکبار آن را بازدید کنید که سوراخ نشده باشد.


فاصله استاندارد شیرگاز تا اجاق


اصولا فاصله شیر گاز تا اجاق باید حدود پنج متر و از جنس لوله های مسی باشند. اما اگر قرار است فاصله بیشتر از این باشد، بهتر است از لوله های فولادی مخصوص گاز شهری استفاده شود.


فاصله مناسب اجاق گاز با سینک و یخچال


یکی دیگر از نکات ایمنی مربوط به نصب اجاق گاز رومیزی، فاصله مناسب اجاق گاز با سینک و یخچال در اصول دکوراسیون است. به ویژه اگر از جزیره آشپزخانه برای قرار دادن اجاق گاز یا سینک استفاده می کنید. در این رابطه، اصولا یک اصل و یک مثلث طلایی وجود دارد. زیرا رعایت آن در خانه ها علاوه بر زیبایی و افزایش کارایی، ایمنی آشپزخانه را تامین می کند. فاصله بین آنها باید حدود ۲ تا ۲.۵ متر باشد.


سیم ارت اجاق گاز چه استفاده ای دارد؟


یکی دیگر از نکات بسیار مهم و کلیدی که در نصب اجاق گاز رومیزی باید به آن توجه ویژه ای داشت، سیم ارت و اتصالات الکتریکی اجاق گاز است. استفاده از سیم ارت در اجاق گازها جهت جلوگیری از برق گرفتگی، یک امر لازم و بسیار ضروری است. بهتر است هنگام نصب، سیم ارت را به زمین اتصال دهید و هنگامی که می خواهید اجاق گاز را هم جدا کنید، سیم ارت را در آخرین مرحله از اجاق گاز خارج کنید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه نصب فر توکار چگونه است؟


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman