نحوه نصب فر توکار چگونه است؟

نحوه نصب فر توکار چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۳ | ۱۴۰۲/۰۵/۲۵

نصب اجاق گاز و فر گازی توکار، امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. زیرا اکثر ساختمان ها دارای گاز رومیزی هستند و این گازها مثل اجاق گازهای قدیمی تر به خودی خود دارای فر نیستند. به همین علت، اگر نیاز به فر داشته باشید باید به نصب فر گازی توکار و یا فر برقی توکار اقدام نمایید.

به گزارش اخبار ساختمان، با پیشرفت صنعت تولید اجاق گاز و تغییر دکوراسیون آشپزخانه ها استفاده از اجاق گازهای فر دار کمتر شد و این گازها جای خود را به اجاق گازهای رومیزی و صفحه ای دادند. گاز صفحه ای با همه زیبایی های ظاهری و کارایی اش یک اشکال دارد و آن هم عدم داشتن فر برای پخت برخی از غذاها است. اکثر کسانی که گاز صفحه ای در آشپزخانه دارند به صورت جداگانه یک فر توکار خریده و در محل مناسبی نصب می نمایند.

 

فر توکار وسیله ای برقی و یا گازی است و عملکرد خوبی برای پخت غذا دارد. این فرها دارای یک فن جهت یکنواخت کردن حرارت در تمام محفظه فر هستند و در آنها غذا با دمایی یکسان در تمام نقاط طبخ می شود. همچنین معمولا فر توکار ویژگی خود تمیز شوندگی دارد به طوری که چربی های غذا از دیواره ها و بدنه داخلی آن فرو ریخته و به مانند موادی ترد مانند در کف فر جمع می شوند، که به راحتی قابل تمیز کردن است.

 

نصب فر توکار

 

مراحل نصب فر توکار

 

مرحله اول: انتخاب برند مناسب

 

برای نصب اجاق گاز و فر گازی توکار، باید نسبت به بودجه ای که در اختیار دارید، برند مرغوب و مناسبی را برای خرید انتخاب کنید. از آنجایی که گاز رومیزی و فر توکار نوع خاصی نصب می شوند و امکان جابجایی آنها به راحتی وجود ندارد، کیفیت پایین این محصولات، بعدتر شما را با مشکل روبرو می سازد.

 

زیرا برای تعمیر اجاق گاز و فر تو کار، ممکن است نیاز به جابجایی آن داشته باشید. پس برندی را انتخاب کنید که از کیفیت بالا برخوردار باشد، خرابی آن زیاد نباشد و مدام نیاز به تعمیر پیدا نکند. همیشه بهترین راه برای انتخاب فر توکار با کیفیت، استفاده از تجربیات دیگران و اطرافیان است.

 

مرحله دوم: جانمایی صحیح برای نصب اجاق گاز و فر توکار

 

پس از تهیه اجاق گاز و فر، مرحله بعدی انتخاب محل مناسب برای نصب آنها در آشپزخانه است. زیرا همانطور که می دانید فر توکار باید مابین کابینت ها و گاز نیز روی سطح کابینت نصب شود؛ این بدان معنی است که باید نصاب کابینت خود را در جریان بگذارید تا محل قرارگیری آنها را تعبیه کند.

 

درمورد قرارگیری و محل نصب اجاق گاز، باید دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه، گاز را ترجیحا زیر پنجره آشپزخانه نصب نکنید. گرمای اجاق گاز ممکن است برای بارهای متوالی باعث ترک برداشتن شیشه پنجره شود. علاوه بر آن پرده ها نیز در هنگام روشن بودن شعله احتمال آتش سوزی خواهند داشت. همچنین اگر پنجره باز باشد ممکن است شعله بدون بسته شدن گاز، خاموش شود که می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

نکته دوم این است که در اصول معماری، محل قرار گیری سینک ظرفشویی، یخچال و گاز باید با یکدیگر یک مثلث تشکیل دهند و در یک خط نباشند. این مسئله به منظور راحتی بیشتر شخصی که در آشپزخانه مشغول کار است، در نظر گرفته شده است. زیرا دسترسی به پارت های ضروری و پر استفاده آشپزخانه، برای وی آسانتر خواهد شد.

 

برای درنظر گرفتن محل نصب فر توکار، در وهله اول توجه کنید که فر شما گازی است یا برقی است. به این شکل می توانید آن را نزدیک منبع تامین (پریز برق یا شیر گاز) جانمایی کنید. بعضی افراد تمایل دارند که فر توکار را درست زیر اجاق گاز نصب کنند، این بسته به سلیقه شما دارد ولی معمولا قرار گرفتن فر توکار در ارتفاع مناسب، کار با آن را راحت تر می کند.

 

توجه داشته باشید برای تعیین محل نصب اجاق گاز و فر گازی توکار، علاوه بر اعمال سلیقه شخصی و در نظر گرفتن نکات و اصول معماری، می توانید از نصاب کابینت و یا نصاب فر و گاز نیز نظرسنجی کنید. این متخصصان با توجه به تجربه ای که پیدا کرده اند، می توانند راهنمایی های سازنده ای به شما ارائه دهند.

 

مرحله سوم: نصب اجاق گاز و فر توکار، مطابق دفترچه راهنما و رعایت نکات ایمنی

 

برای نصب این وسایل باید دقیقا مطابق دفترچه راهنما و دستورالعمل های موجود در آن عمل کنید. نکات ایمنی را رعایت کنید؛ برق و گاز را هنگام نصب قطع کنید و به اعضای خانواده بسپارید که آن را تا پایان کار شما وصل نکنند. از وسایل جانبی با کیفیت و استاندارد استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

بهترین کار این است که نصب اجاق گاز و فر گازی توکار را به نصاب شرکتی (شرکت برندی که خریداری کردید) بسپارید. با این کار هم از نصب درست آنها اطمینان پیدا می کنید و هم می توانید از گارانتی و خدمات پس از فروش آن بهره مند شوید. در صورتی که نصاب غیر شرکتی برای این کار برگزیدید، اطمینان حاصل کنید که شخص مهارت کافی را داشته باشد و از لوازم جانبی استاندارد استفاده کند.

 

مرحله چهارم: رعایت نکات پس از نصب گاز رومیزی و فر توکار

 

چند نکته ساده و مهم وجود دارد که باید درنظر داشته باشید پس از نصب فرتوکار و اجاق گاز، آنها را رعایت کنید. اول از همه، پس از نصب از نصاب خود بخواهید نحوه کار با اجاق و فر را به شما بیاموزد. در صورت امکان، توضیحات آنها را ضبط کنید تا بعدا بتوانید به آنها رجوع کنید. هر سوالی که داشتید بپرسید و حتما تست کنید که لوازمتان به درستی کار کند.

 

پس از نصب، از نصاب بخواهید که فرم خدمات پس از فروش را در اختیار شما قرار دهد تا آن را پر کنید و به امضای نصاب برسانید. تاریخ فرم نیز باید به درستی مشخص شده باشد تا بتوانید در مدت زمان مشخصی از گارانتی استفاده کنید. توجه کنید که نصب اجاق گاز و فر گازی توکار، توسط شخصی به جز نصاب شرکتی، در اکثر مواقع آنها را از گارانتی خارج می کند.

 

پس از نصب فر و گاز، دفترچه راهنما را یک بار به دقت و کامل مطالعه بفرمایید. این کار علاوه بر یادآوری نکات ایمنی، کمک می کند شما با قابلیت های مختلف فر گازی خود به طور کامل آشنا شوید و از آنها بهره ببرید. توجه کنید در صورت بروز هرگونه مشکل، برای رفع و رجوع آن در وهله اول به نمایندگی شرکت مراجعه نمایید.

 

محل نصب فر توکار

 

محل نصب فر توکار

 

محل قرارگیری و نصب فر توکار با توجه به ابعاد آشپزخانه و همینطور چیدمان وسایل دیگر مشخص می شود. هیچ محلی در آشپزخانه وجود ندارد که بگوییم بهترین مکان برای نصب فر توکار است. میزان استفاده تان از فر توکار، متراژ آشپزخانه، نوع کابینت هایی که دارید و همچنین مدل و ظرفیت فر توکار محل نصب آن را در آشپزخانه های مختلف، متفاوت خواهد کرد.

 

-  نصب فر توکار بر روی کابینت بلند

 

همانطور که گفته شد یکی از مواردی که محل نصب فر توکار را مشخص می کند، نوع کابینت ها است. اگر آشپزخانه تان دارای کابینت های بلند باشد، فر تو کار را جایی از کابینت نصب می کنند که اولا نزدیک به کابینت های زمینی و ثانیا هم ارتفاع با کابینت های زمینی باشد.

 

به این معنی که اگه غذای داغ و پخته شده را از فر بیرون آوردید، کمترین فاصله با کابینت زمینی وجود داشته باشد و به سرعت غذا را بر روی یک سطح مطمئن قرار دهید. مزیت قرار گیری فر توکار در کابینت بلند این است که اگر کودک در خانه دارید، نگران باز کردن درب فر توسط او نخواهید بود.

 

-  نصب فر توکار در جزیره

 

اصولا جزیره در آشپزخانه برای افزایش فضا جهت قرار دادن وسایل است. یکی از چیزهایی که می تواند در جزیره تعبیه شود، فر توکار است. کسانی که چیدمان آشپزخانه شان به گونه ای است که دوست ندارند همه وسایل شان دیده شود، از این مکان برای نصب فر توکار استفاده کنند.

 

خوبی این مکان آن است که شما می توانید به محض بیرون آوردن غذا از فر، سریعا آن را بر روی کانتر قرار دهید. با نصب فر توکار در جزیره، از این فضا به صورت بهینه ای استفاده نموده اید. البته این کار مستلزم آن است که جزیره به اتصالات برق و گاز دسترسی خوبی داشته باشد.

 

-  نصب فر توکار زیر گاز صفحه ای

 

یکی دیگر از بهترین محل های نصب فر توکار، درست در زیر گاز صفحه ای است. به این ترتیب دو وسیله اصلی پخت و پر یعنی گاز و فر در یک مکان قرار داشته و این تمرکز در بهبود روند آشپزی به شما کمک خواهد کرد.

 

نصب فر توکار در زیر گاز رومیزی مخصوصا برای آشپزخانه های کوچک مناسب و کاربردی است. تنها مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد، برای خانواده هایی است که فرزند کوچکی در خانه دارند. زیرا ممکن است به دلیل ارتفاع پایینی که فر قرار گرفته، کودک در حین بازی درب آن را باز کند. اما مزیت این کار نیز در آن است که اتصالات برق و گاز در نزدیک ترین جای ممکن قرار دارند و دسترسی کافی برقرار است.

 

-  نصب فر توکار در کنار مایکرو ویو

 

در بعضی از آشپزخانه ها ترجیح داده می شود که فر توکار و مایکروویو نزدیک به هم قرار گیرند. به همین دلیل معمولا یکی را بالا و دیگری را پایین، و در یک راستا بر روی کابینت نصب می کنند. این شکل از نصب فر توکار هم زیبایی خاصی دارد و شیک به نظر می رسد، مخصوصا وقتی فر توکار و مایکروویو از یک برند و در یک سبک و رنگ خریداری شده باشند.

 

-  نصب فر توکار در داخل کابینت

 

برای کسانی که می خواهند فر توکار شان دیده نشود و یکپارچگی کابینت های آشپزخانه شان بر هم نخورد، قرار دادن فر توکار در داخل کابینت پیشنهاد می شود. همچنین برای کسانی که از فر توکار زیاد استفاده نمی کنند، این محل مناسب به نظر می رسد. تنها مشکلی که ممکن است در این صورت رخ دهد آن است که اگر در حین پخت و پر درب کابینت بسته باشد، امکان خوب انجام نشدن تهویه وجود دارد.

 

ابعاد فر توکار

 

ابعاد فر توکار چقدر است؟

 

اندازه و ابعاد فر توکار موضوع مهمی است زیرا خریدار این نوع فر باید بداند که فضای کافی برای قرار دادن فر در آشپزخانه اش موجود است یا خیر. ابعاد فر توکار بر اساس برند تولیدکننده ممکن است متفاوت باشد اما معمولا کابینت سازها اندازه های استاندارد برای قرارگیری وسایل برقی از جمله فر توکار را از قبل می دانند و بر اساس آنها برش های لازم بر روی کابینت ها را ایجاد می کنند.

 

فر توکار دارای طول ۵۹ سانتیمتر در عرض ۵۷.۵ سانتیمتر است که این فر عمق ۵۴.۸ سانتیمتر را نیز داراست. ابعاد داخلی فر توکار نیز ۵۶.۵ در ۵۴ سانتیمتر است. کابینت سازها برش لازم را کمی متفاوت تر از این ابعاد در نظر می گیرند تا فر توکار به راحتی بتواند در محل مناسب خود قرار گیرد.

 

همانطور که گفته در فرهای مختلف این ابعاد کمی متفاوت است. مثلا فر توکار اخوان دارای ابعاد بیرونی ۶۰ در ۶۰ سانتیمتر و عمق ۵۵ سانتیمتر است. فر توکار استیل البرز نیز دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتیمتر و با عمق ۵۴ سانتیمتر است. فر توکار آلتون ابعاد ۵۹ در ۵۷.۷ سانتیمتر و عمق ۵۴.۸ را دارد. و در نهایت فر توکار ایلیا استیل ابعادی معادل ۵۹.۳ در ۵۹ سانتیمتر و عمق ۵۷ سانتیمتر را دارد.

 

نکات مهم برای نصب و راه اندازی فر توکار

 

مانند دیگر ابزار و سایل آشپزخانه، نصب فر هم نکاتی دارد که در این قسمت به آن‌ها می پردازیم. بهتر است این نکات را در حین نصب و راه‌ اندازی همواره به یاد داشته باشید.

 

برای استفاده از فر، بهتر است فضای آشپزخانه شما مجهز به تهویه مناسبی باشد. برای این کار می توانید از نصب هود کمک گیرید. همچنین بهتر است محیط آشپزخانه خشک باشد. فضای مرطوب، عملکرد فر را مختل می‌سازد.

 

در هنگام نصب فر همواره به یاد داشته باشید که به تمامی اجزا و عناصر آن دسترسی داشته و بتوانید تنظیمات لازم را انجام دهید. در برخی فرها درب ها چند جداره و عایق طراحی شده اند و همین امر موجب می شود هوای گرم به اطراف ساطع نشود.

 

برای تهویه هوای آشپزخانه در زمان استفاده از فر، بهتر است هود نصب کنید. در صورتی که آشپزخانه سیستم تهویه نداشته باشد، ممکن است میزان دمای آشپزخانه در زمان استفاده از فر بالا رفته و موجب آسیب به دیگر وسایل شود.

 

از سیستم برق و اتصالات آن در زمان نصب اطمینان حاصل کنید. میزان ولتاژ مورد نیاز اغلب فرها در حدود ۱۶ آمپر است. توصیه ما در راهنمای استفاده فر این است که در حین نصب فر از یک برقکار برای تنظیم میزان ولتاژ دستگاه کمک بگیرید.

 

در زمان نصب، بهترین مکان برای فر، مکانی صاف و هموار است. بهتر است این مکان را به طور مداوم جا‌به‌جا نکنید. می توانید از نصاب کابینت بخواهید مکانی را برای قرار دادن فر طراحی کند از قرار دادن فر روی سطوح اشتعال پذیر به شدت پرهیز کنید.

 

زمانی که فر را از بسته بندی خارج کردید، قبل از نصب و راه اندازی تمامی پوشش های محافظتی را از دور آن خارج کنید. قطعات مجزا را با استفاده از دفترچه راهنمای محصول سرهم کرده و اتصالات سیم‌ برق را محکم کنید. از مقاوم بودن اتصالات و پیچ های فر قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید.

 

کابل های منبع تغذیه باید در انتهای فر، جایی که از دمای کمتری برخوردار است، قرار گیرد. در صورتی که امکان این کار را ندارید، بهتر از منبع تغذیه را در پوششی از عایق حرارت قرار دهید.

سوالات متداول
  • فر توکار کنار یخچال ممکن است مشکل ایجاد کند؟
    در بسیاری مواقع فرهای بخصوص نصب فرهای دابل، کابینت کنار یخچال را برای نصب انتخاب می کنند. در هر صورت بهتر است برای نصب فرتوکار در کنار یخچال از یک متخصص نظر بگیرید.
  • بهترین جای فر توکار در کابینت کجاست؟
    بهترین محل نصب فر باید نزدیک به کانتر باشد تا وقتی ظرف داغ را از فر خارج میکنید آن را روی کانتر بگذارید. دسترسی به منبع انرژی و تهویه مناسب نیز باید ایجاد شود.

برچسب ها:

فر توکار ،نصب فر توکار 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman