تصویب طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان

تصویب طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۵۸ | ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

در آستانه دهه مبارک فجر، در جلسه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ کمیسیون ماده ۵ استان به ریاست استاندار و با حضور مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان، طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر همدان با مساحت تقریبی ۱۰۴۴ هکتار و جمعیت پذیری ۱۰۴ هزار نفر به تصویب رسید.

به گزارش اخبار ساختمان، ایوب اسدالهی در رابطه با هدف و مزیت کلی این طرح بیان کرد: شهر جدید اکباتان با رویکرد نسل نوین شهرهای جدید ایجاد خواهد شد که با پرهیز از دیدگاه شهرهای جدید خوابگاهی و وابسته برنامه ریزی شده و افزون بر هدف ساماندهی جمعیتی، در جهت ارتقای عدالت فضایی در زمینه تأمین مسکن و خدمات با شهر همدان و دیگر سکونتگاه های استان به صورت هماهنگ عمل خواهد نمود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در رابطه با جزییات اهداف و اثرات این شهر عنوان داشت: با در نظر داشتن سیاست های طرح مجموعه شهری همدان مصوب سال ۱۹۳۱ و نیز بر پایه عوامل و مزیت های توسعه، این شهر دارای نقش چند وجهی) سکونتی، دانشگاهی، تحقیقات و فناوری، ارائه خدمات برتر و پشتیبان خدمات صنعتی خواهد بود.

وی یادآورشد: اهداف آتی این شهر در زمینه جذب جمعیت از یک سو به صورت تأمین بخش مهمی از تکالیف استان در طرح جهش تولید مسکن برای گروه های اقتصادی متوسط و آسیب پذیر و از سوی دیگر تأمین خانه های ویلایی با هدف جلوگیری از تخریب باغات موجود استان خواهد بود.


ایجاد اشتغال، جذب سرمایه، ایجاد فعالیت های نوین و برتر گردشگری


وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تنوع بخشی اقتصادی و خدماتی، اثرات مورد نظر ساخت شهر جدید اکباتان شامل ایجاد اشتغال، جذب سرمایه، ایجاد فعالیت های نوین و برتر گردشگری و تفریحی در تعامل با شهر همدان و ایجاد فضاهای خدماتی نیازمند اراضی وسیع هستند.

اسدالهی به سایر اهداف مورد انتظار در ساخت شهر جدید اکباتان اشاره نموده و گفت: دستیابی به اصول توسعه پایدار و تاب آوری شهری و ایجاد یک شهر جدید زیست پذیر، توجه به اصول ایمنی در طراحی نواحی و محلات، در نظر گرفتن کمربند سبز و سرانه بالای فضای سبز قابل تحقق از اقدامات در نظر گرفته شده در راستای این اهداف هستند.


توجه به مولفه های شهر ایرانی – اسلامی در شهر جدید


در ادامه وی در مورد رویکرد پایه این شهر بیان کرد: با توجه به ضرورت های موجود در زمینه هویت و فرهنگ در شهرهای جدید نسل نوین، مؤلفه های شهر ایرانی- اسلامی در سطح کلان برنامه ریزی و همچنین سطوح میانی و خرد به ویژه در طراحی فضاها و معابر و تدوین ضوابط مورد استفاده قرار گرفته اند.

اسدالهی خاطرنشان ساخت: در این رویکرد، فضاهای شهری بستر زندگی جمعی جامعه اسلامی است که در آن بر اساس برقراری تعاملات اجتماعی، ساکنین از نظر ارزش ها و باورهای فرهنگی و دینی رشد خواهند یافت. با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به فضاهای عمومی شهر جدید اکباتان در راستای دستیابی به اهداف رویکرد شهرسازی ایرانی- اسلامی، الگوی کلی برنامه ریزی بر اساس شاخص های پیوستگی فضایی، وحدت در عین تنوع فضایی، سلسله مراتب، تعاملات اجتماعی و محله محوری ارائه شده و در تدوین آنها از الگوی بومی و کهن چمن های شهر همدان استفاده شده است.


اولین گام تامین زیرساخت های اساسی


مدیر کل راه و شهرسازی استان در خصوص گام های آتی و اثرات ایجاد این شهر گفت: در نخستین گام پس از تصویب طرح تفصیلی، تأمین زیرساخت های اساسی مورد نیاز با کوشش و هماهنگی حداکثری تمامی سازمان های خدمات رسان آغاز خواهد شد و همچنین شروع ساخت واحدهای مسکونی در راستای مصوبات ملی به ساماندهی بازار زمین و مسکن استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموع تعداد واحد مسکونی در نظر گرفته شده برای شهر جدید اکباتان حدود ۹۰ هزار واحد است افزود: در مرحله نخست توسعه شهر ۱۳۴۴ واحد مسکونی قابل ساخت است که ظرفیت جمعیت پذیری در این مرحله را به بیش از ۹۴ هزار نفر می رساند.

اسدالهی در پایان اظهار داشت: برندسازی و جلب توجهات سیاسی و اقتصادی نهادهای دولتی ملی و بخش خصوصی به توسعه استان، ارتقای فرصت های اشتغال، سرمایه گذاری و درآمدزایی برای اهالی استان از نخستین مراحل ساخت شهر مورد انتظار خواهد بود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


برچسب ها:

شهر جدید اکباتان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman