سیاست جدید وزارت صمت برای کنترل قیمت محصولات زنجیره فولاد

سیاست جدید وزارت صمت برای کنترل قیمت محصولات زنجیره فولاد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۱ | ۱۴۰۱/۱۲/۱۰

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مبنای قیمت زنجیره فولاد نرخ ارز نیمایی است، از سیاست جدید این وزارتخانه برای کنترل محصولات زنجیره فولاد (میلگرد، تیرآهن، نبشی و غیره) خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، امید قالیباف با اشاره به افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازار آهن در محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر محصولات این زنجیره در بازار، افزود: به هیچ وجه دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد، بر این اساس با توجه به شرایط به وجود آمده، وزارت صمت سیاست جدیدی برای کنترل محصولات زنجیره فولاد در پیش گرفته است.

وی گفت: براساس این شیوه جدید که از شنبه هفته آینده (۱۳ اسفندماه) اجرایی می شود، همه محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می شوند و از یکدیگر ماده اولیه می گیرند، مکلف هستند قیمت پایه محصولاتشان را براساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند.

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد: به عنوان مثال اگر میلگرد در بورس کالا عرضه می شود، تولیدکننده این محصول به طور قطع شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می کند و بر این اساس تولیدکننده شمش مکلف است که در درجه اول ۱۰۰ درصد تولید را در تالار داخلی بورس عرضه کند و در درجه دوم نیز قیمت پایه شمش را براساس ارز نیمایی قیمت گذاری و اعلام کند.

وی در ادامه تاکید کرد: از آن طرف تولیدکننده شمش از آنجا که آهن اسفنجی مورد نیازش را از بورس کالا تهیه می کند و تولیدکننده آهن اسفنجی نیز محصول خود را با ارز نیما عرضه کرده است، بنابراین تولیدکننده شمش نیز باید براساس ارز نیمایی قیمت پایه را به بورس کالا ارائه کند و همین طور کل زنجیره فولاد براساس نرخ سامانه نیما در بورس کالا از همدیگر ماده اولیه را خریداری می کنند و محصول تولیدی را در بورس عرضه می کند.

قالیباف یادآور شد: بنابراین براساس تصمیم وزارت صمت، تولیدکنندگان همه محصولات زنجیره فولاد مکلف شدند ۱۰۰ درصد عرضه خود را در تالار داخلی بورس انجام دهند و قیمت پایه محصولاتی را که در بورس عرضه می کنند، براساس ارز نیمایی باشد و بر این اساس در نهایت قیمت کشف شده نیز تابعی از قیمت پایه براساس ارز نیمایی خواهد بود.

وی افزود: از طرفی با توجه به رفع محدودیت قطعی گاز برای صنعت فولادی، تولیدات این زنجیره رو به افزایش بوده و بر این اساس انتظار ما با توجه به اعمال این سیاست کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد است.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: در همین دو روز گذشته قیمت میلگرد ۶ هزار تومان در بازار کاهش یافت و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد.

قالیباف گفت: در ساز و کار جدید مقرر شد ۱۰۰ درصد عرضه این محصولات نظیر شمش، ورق، میلگرد و غیره ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولید کننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.

وی اظهار داشت: در توافقی که با گمرک انجام شده همزمان با درج مازاد محصول توسط شرکت تولیدکننده در تالار صادراتی بورس این اطلاعات به صورت برخط برای سامانه گمرک نیز ارسال می شود و گمرک براساس داده های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می تواند مجوز صادرات بدهد. البته اگر خود تولیدکننده قصد صادرات ندارد، می تواند امتیاز صادرات محصول را به غیر واگذار کند.

قالیباف گفت: با اجرای این سازوکار و کنترل قیمت محصولات فولادی از جمله ورق می توان انتظار داشت قیمت محصولاتی مانند لوازم خانگی و خودرو تحت کنترل قرار گیرد و همچنین با کنترل قیمت میلگرد، تیرآهن و غیره قیمت محصولات مورد نیاز ساختمان سازی نیز تحت کنترل قرار می گیرد و در نهایت کل محصولات زنجیره فولاد از نوسانات ارزی مصون خواهد ماند.

 

بیشتر بخوانید: گرانی آهن آلات چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

دنیای معدن


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman