قیمت هر واحد مسکن ملی چقدر تمام می شود؟

قیمت هر واحد مسکن ملی چقدر تمام می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۰ | ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

تعداد زیادی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از روند دریافت وجه و بلاتکلیفی در خصوص قیمت تمام‌شده مسکن گلایه دارند، متولی این طرح هر بار واریز وجهی را از متقاضیان طلب می‌کند که از توان مالی افراد خارج است و دلیل آن را تغییر قیمت مصالح عنوان می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، بخش مسکن در کشور همواره با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است و از آن جایی که مشاغل بسیاری وابسته به بخش مسکن است اگر رکود و تورم در این بخش حاکم باشد قسمت اعظم اقتصاد دچار رکود و تورم می شود.

با روی کار آمدن دولت های مختلف در کشور سیاست های مسکن در کشور نیز دچار تحولاتی می‌شود هر رئیس‌جمهوری با روی کار آمدنش وعده و وعیدی را در تولید مسکن به مردم می دهد.

مسکن مهر، مسکن ملی و حالا هم طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح هایی است که در ۱۸ سال اخیر در کشور اجرا شده است و هر کدام با نقاط قوت و ضعفی روبه‌رو بوده اند و گاهی هم به بن بست خورده اند.

دولت قبل که عملا برنامه ای برای تولید مسکن نداشت و در سال های پایانی عمر خود با رو کردن طرح اقدام ملی مسکن و طراحی یک سایت از مردم متقاضی ثبت نام به عمل آورد اما این طرح به دلیل تمام شدن عمر دولت عملا نیمه کاره رها شد و هیچ واحدی به مردم تحویل داده نشد و تنها ثبت نام و بعضا واریز وجه صورت گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت مسکن با ادامه طرح اقدام ملی مسکن در استان های مختلف از سر گرفته شد.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان هایی است که مردمش استقبال خوبی از طرح ملی مسکن و همچنین نهضت ملی مسکن کردند.


بلاتکلیفی برخی متقاضیان مسکن در بعضی از شهرها


اما در این بین همین متقاضیان به مشکلاتی نیز برخوردند. طولانی شدن روند تایید مدارک، واریز وجه و حتی آغاز عملیات اجرایی متقاضیان را به دردسر انداخته است.

یکی از متقاضیان مسکن ملی اواخر سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز وجه داشته است اما تا امروز که اسفند ۱۴۰۱ است هیچ خبری از واریز وجه مرحله دوم نشده و حتی نمی داند ساخت واحد مسکونی اش آغاز شده یا خیر؟

از این دست متقاضیان در استان زیاد هستند در برخی از شهرهای استان حتی تکلیف زمین طرح های مسکن مشخص نیست و همین سبب بلاتکلیفی متقاضیان شده است.


در لردگان و فارسان مشکل زمین داریم


مرتضی رفیعی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: ما در شهرهای فارسان و لردگان مشکل زمین داریم اما نسبت به شناسایی زمین اقدام کردیم و هم‌اکنون درگیر روال اداری هستیم و ظرف چند ماه آینده مشکل زمین در این شهرها حل می شود.

وی ادامه داد: در هفشجان به دلیل نبود زیرساخت ها عملیات اجرایی شروع نشده بود که با نصب یک انشعاب موقت آب این مشکل حل شد.

رفیعی افزود: در شهر بن متقاضیان خواهان ساخت منازل به صورت تک واحدی بودند که به دلیل نبود زمین برآورده شدن این خواسته امکانپذیر نبود و هم اکنون در حال انجام طرح تفکیکی به صورت منازل ۲ واحدی هستیم.

وی اضافه کرد: در گندمان، فرادنبه، نقنه و نافچ گروه بندی ها و تحویل زمین انجام شده است و متقاضیان در حال پیگیری پروانه ساخت هستند.


در برخی شهرها کار ساخت مسکن به کُندی پیش می رود


آقای مصطفوی یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی شهر فرخشهر گفت: تاکنون ۹۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز کرده ام اما تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است و بعید می دانم این خانه ها تا سه سال دیگر هم به ما تحویل داده شود.

در استان چهارمحال و بختیاری به غیر از شهرهای بروجن، فرخشهر و شهرکرد ساخت مسکن به صورت گروه ساخت است و این یعنی زمین و زیرساخت ها از سوی اداره کل راه و شهرسازی تامین می شود و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و حالا متقاضیان تصمیم می گیرند که کار ساخت را خودشان انجام دهند و یا دست پیمانکار بسپارند.


تاکنون بیش از ۱۸ هزار متقاضی افتتاح حساب کرده اند


حسینعلی مقصودی، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون ۸۳ هزار و سه نفر در قالب مسکن ملی و نهضت ملی مسکن در شهرهای استان ثبت نام کرده اند، گفت: از این تعداد حدود ۲۷ هزار و ۷۷ نفر حائز شرایط تشخیص داده شدند.

وی افزود: از این تعداد تاکنون ۱۸ هزار و ۵۲۶ نفر افتتاح حساب کرده‌اند و ۱۵ هزار و ۲۷۲ نفر واریز وجه کرده اند.


ساخت بیش از پنج هزار و واحد مسکونی در منظریه


مقصودی اضافه کرد: هم‌اکنون پنج هزار و ۱۸۴ واحد مسکونی توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان در محلات ۳۴ و ۴۰ منظریه شهرکرد در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: همچنین عملیات اجرایی یک هزار و ۹۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۴۵۲ واحد توسط ستاد اجرایی فرمان امام در شهرکرد و شهرهای دیگر آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: اراضی نهضت ملی مسکن در شهرهایی که اراضی ملی مناسب در داخل محدوده و حریم شهر وجود ندارد طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن از اراضی مازاد دستگاه های و یا توافق با مالکین تامین می شود.

وی گفت: قابل ذکر است تاکنون حدود ۳۳۰ هکتار زمین با ظرفیت احداث ۲۳ هزار واحد مسکونی در استان تامین و در اختیار کارگزاران و متولیان اجرای طرح قرار گرفته است.

مقصودی با اشاره به اینکه قیمت پایه هر واحد مسکونی در استان پس از ابلاغ توسط وزارت راه و شهرسازی می بایست به تایید شورای تامین مسکن استان برسد، اضافه کرد: در حال حاضر امکان تعیین قیمت نهایی واحدهای نهضت ملی مسکن برای متقاضی میسر نیست.


نقش افزایش تولید مسکن در کاهش قیمت اجاره بها


وی با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت اجاره بها می شود، توضیح داد: یکی از عوامل کنترل کننده اجاره بها افزایش تولید مسکن و همچنین کاهش نرخ مهاجرت از روستاها به مرکز استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی مسکن، اجرای سیاست های حمایتی از بخش خصوصی در ساخت مسکن و همچنین اعطای تسهیلات خودمالکی به مالکین برای حمایت از بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از دیگر برنامه هایی است که می‌توان با اجرای آنها مبلغ اجاره بها را کاهش داد.


قیمت هر واحد مسکونی برای متقاضی چقدر آب می خورد؟


احمدیان یکی از متقاضیان مسکن ملی در شهرک منظریه شهرکرد است، وی با انتقاد از اینکه ما هنوز نمی دانیم چقدر باید آورده داشته باشیم، گفت: هر روز به ما یک رقم را می گویند و این در توان ما نیست من یک کارگر ساده هستم که با فروش هر چه داشتم توانستم ۳۰۰ میلیون پول جور کنم اما ظاهرا خیلی بیشتر از اینها باید پرداخت کنیم.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: مشکل اصلی طرح های فعلی مسکن همین تورم است ما برای تهیه سیمان و میلگرد هر روز با یک قیمت روبه‌رو هستیم و اگر دولت در این خصوص چاره ای نیندیشد برای ساخت واحدهای مسکونی به مشکل می خوریم.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی متقاضیان به گونه ای نیست که ما بخواهیم سهم آورده متقاضی را افزایش دهیم.

رفیعی با بیان اینکه از طرف وزارتخانه راه و شهرسازی قول های مساعدی داده شده است، افزود: افزایش میزان تسهیلات و کاهش اقساط از جمله این موارد است و ما هم منتظر اجرای این تمهیدات هستیم.


دولت برای ساخت مسکن قیمت مصالح را به قیمت درب کارخانه حساب کند


وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی شد از قبل مصالح تهیه و انبار شود، توضیح داد: مشکل نخست ما پول بود که ما نمی توانستیم طبق قانون بدون انجام عملیات اجرایی از متقاضیان پول دریافت کنیم و دوم اینکه موضوع انبار این مصالح هم بود که آیا مکان مناسبی وجود داشت یا خیر.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ما پیشنهاد دادیم دولت در خصوص تامین مصالحی چون میلگرد و سیمان به ما یارانه بدهد مثلا قیمت مصالح را با ما به همان قیمت درب کارخانه حساب کند.

 

بیشتر بخوانید: قیمت مصالح ساختمانی و آثار آن بر نهضت مسکن

فارس


برچسب ها:

طرح نهضت ملی مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman