انواع شیرآلات ظرفشویی

انواع شیرآلات ظرفشویی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۷:۵۶ | ۱۴۰۲/۰۱/۱۶

شیرآلات، نقشی حیاتی در حفظ بهداشت فردی و عمومی ایفا می‌کنند. نمونه‌های خانگی این لوازم را می‌توان به سه دسته کلی شیرهای مخصوص سرویس بهداشتی، حمام و ظرفشویی تقسیم نمود.

به گزارش اخبار ساختمان،شیرآلات، نقشی حیاتی در حفظ بهداشت فردی و عمومی ایفا می‌کنند. نمونه‌های خانگی این لوازم را می‌توان به سه دسته کلی شیرهای مخصوص سرویس بهداشتی، حمام و ظرفشویی تقسیم نمود.

در حالت کلی علم شیر ظرفشویی، بلندتر است. همچنین با توجه به این که آشپزخانه‌های مدرن در معرض دید قرار دارند، شکل ظاهری شیرآلات ظرفشویی بسیار مهم است؛ به همین دلیل نسبت به شیرهای سرویس بهداشتی به مراتب متنوع‌تر و شکیل‌تر هستند.

اگر قصد خرید شیر ظرفشویی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، قبل از مراجعه به بازار، این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید، تا با انواع شیرآلات آشپزخانه‌ و قابلیت‌های هر یک از آنها آشنا شوید.

معرفی انواع شیرآلات ظرفشویی

انواع شیرآلات ظرفشویی را می‌توان از نظر جنس پوسته خارجی یا نحوه آبکاری، همچنین اندازه، مدل و سایر مشخصات ظاهری، مورد بررسی قرار داد. امروزه اغلب شیرآلات از جنس آلیاژ برنج بوده و با استفاده از کروم آبکاری می‌شوند؛ اما در مواردی شیرهایی از جنس استیل ضد زنگ، مس، برنز و نیکل را نیز مشاهده می‌کنیم.

علاوه بر آنچه گفته شد، انواع شیرآلات از نظر رنگ به چند گروه کلی نقره‌ای براق (همان شیر با روکش کروم)، طلایی، برنزی، سفید و مشکی تقسیم می‌شوند اما بی‌تردید بهترین روش برای معرفی انواع مختلف شیر ظرفشویی بررسی مدل ظاهری، قابلیت‌ها و نحوه استفاده از این لوازم است.

در یک دسته بندی بسیار کلی ارقام مختلف شیرآلات ظرفشویی را به دو گروه علم ثابت و علم متحرک تقسیم می‌کنند. در ادامه، ضمن معرفی انواع شیر سینک، این ویژگی را توضیح می‌دهیم.

شیرآلات ظرفشویی کلاسیک

شیرهای کلاسیک، همان شیرآلات مدل قدیمی هستند که دو عدد دستگیره پیچی دارند و در هنگام استفاده از آنها باید دستگیره را چرخاند. با وجود عرضه شیرآلات مدرن، هنوز هم شیرهای کلاسیک، مشتریان خاص خود را دارند و با تنوع قابل توجهی از نظر مدل و اندازه علم به بازار می‌آیند.

شیرآلات ظرفشویی اهرمی

همان طور که از نام محصول مشخص است، دسته شیرآلات فوق از نوع اهرمی است. این ویژگی باعث آسان شدن استفاده از شیر می‌گردد. علاوه بر این سرعت خروج آب یا قطع شدن جریان آن در شیر اهرمی با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد. در نتیجه می‌توان گفت، این شیرآلات تا حدودی در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند. لازم به ذکر است که شیرآلات اهرمی، ممکن است، دارای یک یا دو دستگیره باشند.

شیرآلات اهرمی درحال حاضر پرفروش‌ترین شیرآلات ظرفشویی محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید بدانید چرا شیرآلات اهرمی پرطرفدار هستند، بهتر است اینجا را کلیک نمایید.

شیرآلات ظرفشویی شلنگ دار (شاوری)

برخی افراد از کوتاه بودن علم شیر ظرفشویی یا عدم دسترسی آن به همه قسمت‌های سینک، شکایت دارند. این مشکل بیشتر در هنگام استفاده از سینک‌های بزرگ (120 سانتی‌متری یا بزرگتر) احساس می‌شود.

خوشبختانه در حال حاضر با وجود شیرآلات ظرفشویی شاوری یا شلنگ دار، مشکل مطرح شده در بالا به طور کامل حل شده است. برخلاف شیرهای علم ثابت، قسمت علم شیرآلات شاوری (همان شیر با علم متحرک) را می‌توان در مواقع لزوم از جای اصلی خود جا به جا نمود. به این ترتیب هیچ مشکلی برای شستن بخش‌های مختلف سینک یا ظرف‌های بزرگ وجود نخواهد داشت.

شیرآلات ظرفشویی فنری

این نوع شیرآلات تا حدودی مشابه شیر شاوری می‌باشند؛ با این تفاوت که شیرآلات شلنگ دار تا زاویه 360 درجه می‌چرخند؛ در حالی که شیر فنری این گونه نیست؛ اما در قسمت علم آن فنر به کار رفته و بلندی آن باعث می‌شود که بتوان همه بخش‌های سینک را به راحتی شستشو داد.

شیرآلات ظرفشویی فنری نیز برای سینک‌هایی با سایز بزرگتر از 120 سانتی‌متر مناسب هستند. با توجه به ارتفاع زیاد این شیرها، پیش از انتخاب آنان باید دقت کرد که فاصله بین سینک و آبچکان، مناسب باشد.

شیرآلات ظرفشویی دیواری

در حالت کلی شیرآلات ظرفشویی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوان آنها را بر روی سینک نصب کرد ولی گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که امکان نصب شیر در محل تعبیه شده بر روی سینک وجود ندارد و یا نمی‌توان سینک را سوراخ کرد. در این مواقع می‌توان از شیرآلات ظرفشویی دیواری استفاده نمود.

شیرآلات دیواری ظرفشویی شباهت بسیاری به شیرآلات سرویس بهداشتی یا حمام دارند و تفاوت آن‌ها در جایگزین شدن علم به جای شلنگ است. البته برخی از شرکت‌ها نیز شیرهای ظرفشویی دیواری را به صورت اختصاصی و همراه با علم مخصوص عرضه می‌کنند.

شیرآلات ظرفشویی دومنظوره

با توجه به اهمیت مصرف آب تمیز و بهداشتی، امروزه در بسیاری از منازل از آب تصفیه کن استفاده می‌شود. این تجهیزات، معمولاً به واسطه شیر اضافه‌ای که در کنار سینک نصب می‌گردد، امکان مصرف آب تصفیه شده را فراهم می‌کنند اما با وجود شیرآلات دومنظوره، دیگر نیاز به نصب شیر دوم نیست. معمولاً این محصولات، دارای دو دستگیره بوده و امکان انتخاب آب معمولی و آب تصفیه شده را فراهم می‌کنند.

شیرآلات ظرفشویی قابلمه پرکن

علاوه بر شستشوی ظروف، در موارد زیادی از شیر ظرفشویی برای آب کردن قابلمه استفاده می‌‌شود؛ اما معمولاً یک قابلمه بزرگ یا حتی متوسط پر از آب، نسبتاً سنگین بوده و جا به جایی آن مشکل است؛ به همین علت طراحان و سازندگان شیرآلات بهداشتی، محصولی تحت عنوان شیر قابلمه پرکن را روانه بازار نموده‌اند.

به طور معمول شیرآلات قابلمه پرکن را در قسمت بالای اجاق گاز نصب می‌کنند. در این حالت قابلمه بر روی شعله مورد نظر قرار می‌گیرد و سپس توسط شیر از آب پر می‌گردد؛ در نتیجه بدون نیاز به کوچکترین جا به جایی، آب مورد نیاز برای پخت غذا فراهم می‌شود.

در مواردی که فاصله بین سینک ظرفشویی و اجاق گاز بسیار کم است، می‌توان شیر قابلمه پرکن را در بالای سینک نصب نمود. نکته قابل بیان این است که محصول معرفی شده از طراحی خاصی برخوردار بوده و بخش علم آن، قابلیت چرخیدن دارد، حتی می‌توان طول آن را تغییر داد؛ در نتیجه مشکلی در استفاده از شیر برای ظرفشویی و گاز وجود نخواهد داشت.

شیرآلات ظرفشویی چشمی

شیرآلات چشمی یا هوشمند را می‌توان از جمله شیرهای مدرن دانست که مهم‌ترین مزیت آنها صرفه جویی در مصرف آب می‌باشد. این گروه از شیرآلات، دارای سنسور الکتریکی بوده و به محض قرار گرفتن دست یا ظروف در قسمت آبریز آن، جریان آب خارج می‌شود.

هر چند که قیمت شیرآلات ظرفشویی چشمی، بالاتر از سایر محصولات مشابه است اما گفته می‌شود که این شیرها تا پنجاه درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که این لوازم در بلند مدت، دارای صرفه اقتصادی می‌باشند.

 

سخن پایانی درباره انواع شیرآلات ظرفشویی

 

در این مقاله، تلاش کردیم که انواع شیرآلات ظرفشویی را به درستی معرفی نموده و اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها را بیان کنیم. البته ذکر این نکته نیز لازم است که جهت انتخاب شیر سینک مناسب، علاوه بر توجه به نوع شیرآلات، امکانات و قابلیت‌ها باید مواردی مانند نوع و سایز کاتریج، کیفیت مغزی و درجه مرغوبیت پوسته شیر را در نظر گرفت؛ علاوه بر این توجه به ضمانت و خدمات پس از فروش محصول، لازم است.

سوای از آنچه گفته شد، امروزه شیرهای ظرفشویی با تنوع نسبتاً بالایی از نظر مدل ساخته شده و برخی از آنان طراحی خلاقانه و منحصر به فردی دارند؛ به نحوی که افزایش زیبایی آشپزخانه یکی از اهدف خرید شیرآلات به شمار می رود. البته باید توجه کرد که طرح شیر با سبک دکوراسیون هماهنگ باشد. در آخر باید گفته که توجه به نکات گفته شده در این مقاله، شما را در خرید شیر دلخواه کمک خواهد نمود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman