نبشی کناف چیست؟ آموزش نصب نبشی کرنربید

نبشی کناف چیست؟ آموزش نصب نبشی کرنربید
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۳۱ | ۱۴۰۲/۰۲/۰۹

نبشی کناف از جمله مقاطع بسیار مهم در صنعت ساختمان‌سازی است. کاربرد نبشی، محافظت از سقف‌های کاذب، دیوارها و ستون‌ها (با زاویه 90 درجه) است.

به گزارش اخبار ساختمان، نبشی کناف از جمله مقاطع بسیار مهم در صنعت ساختمان‌سازی است. کاربرد نبشی، محافظت از سقف‌های کاذب، دیوارها و ستون‌ها (با زاویه 90 درجه) است. در ادامه ضمن معرفی جامعی از نبشی کناف، شما را با انواع کرنربید، آشنا خواهیم کرد، کاربرد و مزیت‌های این مقطع را مورد بررسی قرار داده و مطالبی در رابطه با نصب آن بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی نبشی کناف(کرنربید)

 

نبشی کرنربید، به صورت گالوانیزه و پانچ‌دار تولید می‌شود. ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی از آن در بازار، موجود است (ضخامت 0.4 تا 0.7 mm با عرض 25m  و طول 3 الی 4 m). این نوع نبشی به دلیل ضخامت بسیار کم و وجود سوراخ‌های متعدد و بی‌نظم، برای اجرای کناف و ساخت و ساز خشک، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نبشی گالوانیزه کناف از کیفیت بالایی برخوردار باشد، از کنج هر نوع سازه به خوبی محافظت می‌کند. در ادامه با انواع این مقطع آشنا خواهیم شد.

 

انواع نبشی کناف

 

انواع نبشی کناف

 

در این بخش قصد داریم شما را با انواع نبشی کناف آشنا کنیم. جایگاه و کاربرد هرکدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم، انواع نبشی کناف عبارتند از:

 

نبشی کرنربید L25

 

از این نبشی برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود، علاوه بر مقاوم سازی وظیفه تراز سقف و عایق صدا را نیز به عهده دارد. در بسیاری از موارد برای تعمیر سقف‌های شکسته از نبشی کرنربید L25 استفاده می‌کنند.

 

نبشی کرنربید C شکل

 

این نوع نبشی بر اساس استانداردهای DIN و NF ساخته می‌شود. استفاده از این نوع نبشی به صورت عمودی و با فواصل، 30، 40 و 60 متصل می‌شود. نبشی C شکل در عمق‌های متفاوت 50، 70، 75 و 100 تولید می‌شود.

 

نبشی کرنربید UD28

 

از این نبشی اغلب برای عایق‌بندی صدا استفاده می‌شود. همچنین به عنوان تکیه گاه گوشه سقف و جلوگیری از ترک خوردن سقف استفاده می‌شود. بخش مشترک بین سقف و دیوار با نبشی کرنربید UD28 تراز می‌شود.

 

نبشی کرنربید سقفی

 

برای افزایش استحکام سقف‌های کاذب از این نوع نبشی استفاده می‌شود که در دو نوع F47 و CD60 تولید می‌شود. معمولا نبشی‌های کرنربید سقفی نقش باربر را ایفا می‌کنند.

 

نبشی کرنربید U شکل

 

این نوع نبشی در بازار با نام نبشی رانر نیز شناخته می‌شود. استفاده از نبشی U شکل، برخلاف نبشی‌های C شکل است، یعنی به صورت افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کرنربید U شکل برای هدایت نیرو در کف و در سقف استفاده می‌شود.

 

نبشی ‌کرنربید تراز

 

همانطور که از نامش مشخص است برای تراز کردن و اتصال دیوار و سقف استفاده می‌شود. همچنین مقاومت سازه را با تحمل نیروهایی که به سقف وارد می‌شود، افزایش می‌دهد. نبشی ‌کرنربید تراز، مانند نبشی کرنربید L25، برای عایق‌بندی صدا و کد حریق سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نبشی کرنربید تراز

 

مزایا و کاربرد نبشی کناف

 

استفاده از قطعاتی مانند نبشی کناف، مزیت‌های بسیاری دارد؛ اصولا ساخت و به کارگیری چنین قطعاتی در جهت به دلیل همین مزایا است. در ادامه توجه شما را به مزیت‌های نبشی گالوانیزه کناف  جلب می‌کنیم:

 

*  از سازه در برابر ضربات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.
*  به ایجاد ظاهر بهتر و زیباتر کناف، کمک می‌کنند.
*  محافظ بسیار خوبی برای گوشه سازه‌ها هستند.
*  از شکستگی و ترک سقف جلوگیری می کنند.
*  هزینه زیادی ندارند.
*  سطح یکدستی را ایجاد می‌کنند.
*  در برابر خوردگی حشرات، مقاوم است.

 

انواع نبشی کناف

 

چگونه نبشی کرنربید را نصب کنیم بهتر است؟

 

نصب نبشی کرنربید به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که هرکدام از مهندسان بسته به شرایط سازه، روشی را اتخاذ می‌کنند؛ به همین دلیل نمی‌توان گفت کدامیک از روش‌ها بهتر است. اما رعایت برخی موارد پیش از رسیدن به مرحله نصب می‌تواند به اتصالی بی عیب و نقص کمک کند:

 

1.  بهتر است سطح مقطع با استفاده از مواد چربی زدا، تمیز شود.
2.  کرنربیدهای آماده، باید در کنج دیوار قرار گیرند.
3.  باید با چکش‌ کرنربیدکاری بر طول نبشی کناف، کوبیده شود. (چکش‌های پلاستیکی مخصوص یا دستگاه‌های مخصوص کاشت کرنربید)
4.  در انتها بهتر است یک لایه بتونه در دو سمت دیوار (کنج زاویه 90 درجه) کشیده شود. مقدار بتونه باید در حدی باشد که کرنربید زیر بتونه پنهان شود.
5.  حدود 12 ساعت (بسته به شرایط آب و هوایی) به ملات اجازه می‌دهیم تا خشک شود. سپس یک استاد کار با ماله، عملیات پرداخت را انجام می‌دهد و مراحل بعدی (آماده سازی‌های نهایی) انجام می‌شود.

 

جمع بندی

 

در این مطلب فراگرفتیم که نبشی کناف (کرنربید) چیست و چه کاربردهایی دارد. با انواع نبشی از جمله نبشی کرنربید L25، نبشی کرنربید C شکل، نبشی کرنربید UD28، نبشی کرنربید سقفی و ... آشنا شدیم و کاربرد هریک را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. نهایتا موارد مربوط به نصب این قطعه را شرح دادیم. برای استعلام قیمت نبشی، می توانید از طریق مراکز معتبر سطح شهر اقدام نمایید. ممنون که تا انتهای این مطلب ما را یاری کردید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman