شاسی کشی ساختمان + اصول نبشی کشی نمای ساختمان

شاسی کشی ساختمان + اصول نبشی کشی نمای ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۴۳ | ۱۴۰۲/۰۲/۱۳

به شاسی کشی ساختمان، آهن کشی نیز گفته می شود. شاسی کشی در واقع یک مرحله پیش از اجرای نما است، پس از این مرحله، نوبت به نمای ساختمان می رسد.

به گزارش اخبار ساختمان، برای افزایش استحکام ساختمان، اقدامات مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها شاسی کشی ساختمان است. اگر این اقدام به درستی انجام نشود، ممکن است نمای ساختمان دوام چندانی نداشته باشد. پس از مطالعه این مقاله با شاسی کشی ساختمان، آشنا خواهید شد، یاد می‌گیرید که زیرسازی هر نمایی متفاوت است و چه اصولی دارد. در صورتی که قصد دارید بدانید نبشی کناف چیست؟ آموزش نصب نبشی کرنربید برای شما جذاب است، مطالعه مقالات فوق، پیشنهاد می‌شود. در ادامه توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

شاسی کشی ساختمان چیست؟

 

به شاسی کشی ساختمان، آهن کشی نیز گفته می‌شود. نمای ساختمان‌های ساده و پیچیده‌ای که در سطح شهر مشاهده می‌کنید، همه مرحله شاسی کشی را از سرگذرانده‌اند، زیرا این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد و لازم است به دست افرد متخصص با بیشترین دقت عمل انجام شود. شاسی کشی در واقع یک مرحله پیش از اجرای نما است، پس از این مرحله، نوبت به نمای ساختمان می‌رسد. مصالح با توجه به میزان استحکام لازم و هندسه‌ای که طراحان برای نما در نظر گرفته‌اند، انتخاب می‌شوند، اما عمدتا مصالحی مانند: نبشی (معمولا نبشی سایز 5)، میلگرد، ناودانی، تیرآهن، رابیتس و قوطی مورد نیاز است.

 

شاسی کشی ساختمان چیست؟

 

انواع نمای ساختمان

 

برای ساخت نما، مصالح مختلفی استفاده می‌شود. عمدتا نام موادی که در نمای ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرند، نام نما است. در ادامه لیستی از انواع نما را در اختیار شما قرار می‌دهیم (یاد آور می‌شویم که زیرسازی نمای ساختمان به نوع مصالح بستگی دارد):

 

*  نمای آجری
*  نمای کامپوزیتی
*  نمای سیمانی
*  نمای سنگی
*  نمای شیشه‌ای
*  نمای بایرامیکس
*  نمای چوبی
*  نمای اتیکس
*  نمای سرامیکی
*  نمای مینرال
*  نمای رومی
*  نمای کنیتکس
*  نمای نانو (نانو نما)

 

انواع نمای ساختمان

 

زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان

 

 مصالح استفاده شده در نمای ساختمان‌ها متفاوت است، برای همه آنها نمی‌توان از یک زیر سازی استفاده کرد، به عنوان مثال زیر سازی یا نبشی کشی نمای سنگی با نمای آجری متفاوت است. در ادامه به برخی از انواع زیرسازی اشاره خواهیم داشت:

 

*  زیر سازی نمای کامپوزیت: این نما وزن زیادی ندارد، به خوردگی مقاوم است و قابل شستشو می‌باشد. برای زیرسازی نمای ساختمان با کامپوزیت از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود.
*  زیرسازی نمای سنگی: نمای سنگی وزن بسیار بالایی دارد! امکان فروریختن آن زیاد است؛ به همین دلیل اتصالات جوش، پیچ و پرچ، با وسواس زیاد انجام شده و از بهترین متریال استفاده می‌شود تا وزن سنگ‌ها را تحمل کنند.
*  زیر سازی نمای سیمانی: از میلگرد، قوطی فلزی و رابیتس برای زیر سازی این نوع نما، استفاده می‌شود. سطح رابیتس را با ملات می‌پوشانند و نمای سیمانی را روی آن نصب می‌کنند.
*  زیرسازی نمای آجری: قطعات مختلف فلزی اعم از انواع پروفیل فولادی، ریل و پیچ برای زیرسازی نمای آجری لازم است.
*  زیرسازی نمای چوبی: زیر سازی این نمای جذاب و زیبا می تواند با سیمان یا فلز اجرا شود. به نماهای چوبی ترموود می‌گویند.

 

زیرسازی یا شاسی کشی نمای ساختمان

 

اصول شاسی کشی نمای ساختمان

 

استحکام نمای ساختمان به رعایت اصول شاسی کشی ساختمان بستگی دارد، برخی از این اصول، عبارتند از:

 

*  انتخاب صحیح مصالح زیرسازی بسته به نوع نما بسیار مهم است.
*  عملیات تراز باید زیر نظر مهندسین کاربلد و با دقت بالا انجام شود.
*  اگر نمای ساختمانی از سنگ است باید بهترین مصالح  انتخاب شود تا وزن سنگ را تحمل کنند و به مرور زمان آسیبی به ساختمان وارد نشود.
*  بهتر است برای نمای ساختمان از مواد سبک استفاده شود.

 

عوامل موثر در تعیین قیمت شاسی کشی ساختمان

 

قیمت شاسی کشی ساختمان می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد، اما یکی از مهمترین عواملی که تعیین کننده قیمت زیرسازی نمای ساختمان است، وسعت و نوع نما است. به عنوان مثال هزینه تمام شده برای شاسی کشی یک ساختمان دو طبقه با نمای چوب از یک ساختمان 5 طبقه با نمای سنگ تفاوت بسیاری دارد و واضح است که کدامیک از این دو نما هزینه بالاتری دارند! البته ممکن است مهندسان برای اجرای شاسی اصلی نما از ابعاد و حجم متفاوتی از مصالح استفاده نمایند که روی قیمت شاسی کشی ساختمان اثر گذار است.

 

جمع بندی

 

با مطالعه این مطلب دریافتیم که آهن کشی نمای ساختمان امری ضروری است و لازم است طبق اصول و قوانین انجام گیرد تا در افزایش استحکام سازه، موثر واقع شود. تخطی از استانداردها و عدم رعایت آنها می‌تواند خطرات جانی و مالی را به همراه داشته باشد. اجرای نبشی کشی نمای ساختمان توسط افراد متخصص و با سابقه می‌تواند هزینه‌های اضافی را کاهش دهد و مشکلات را به حداقل برساند. ممنون که تا انتهای این مطلب ما را یاری کردید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman