سهم استان زنجان از نهضت ملی مسکن چقدر است؟

سهم استان زنجان از نهضت ملی مسکن چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۰ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، سهم استان زنجان از احداث چهار میلیون واحد اقدام ملی مسکن در چهار سال را ۷۱ هزار واحد عنوان کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، اصغر اسماعیلی شامگاه دیروز (۱۹ اردیبهشت ماه) در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به هفت پروژه ارتباطی اصلی در استان، اظهار کرد: مبلغ مورد نیاز برای احداث، بهسازی و تعریض این محورهای اصلی از محل اعتبارات ملی تامین می شود و ارتباط استان را به استان های همجوار پوشش می دهد.

وی تصریح کرد: این پروژه ها شامل پروژه‌ زنجان - تکاب - تخت سلیمان، محور ترانزیت زنجان به قزوین، محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ، محور زنجان - بناب - منجیل، محور کلور به درام و محور قیدار به ابهر می شود که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز بتوانیم آنها را در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم.

این مسئول به آخرین وضعیت پروژه های اقدام ملی مسکن در استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شده است ظرف چهار سال در استان ۷۱ هزار واحد مسکونی احداث شود که ۲۷ هزار واحد از مجموع این واحدها مربوط به مساکن حمایتی، ۲۱ هزار واحد مسکن روستایی، ۱۲ هزار واحد مسکن خودمالکی، ۹ هزار واحد مناطق هدف بازآفرینی و سه هزار واحد مسکن استیجاری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۲۷ هزار واحد مسکونی در بخش حمایتی برای احداث ۱۷ هزار واحد قرارداد منعقد شده است و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است، افزود: عملیات اجرایی مابقی تعداد واحدها نیز در سال جاری با تامین زمین مورد نیاز آغاز خواهد شد و در همین راستا فرایند تخصیص پروژه و شروع واگذاری و پیمان سپاری و ساخت و تحویل پروژه را در دستور کار قرار داده ایم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پروژه های نهضت ملی مسکن در زنجان به طور میانگین بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی با توجه به حساسیت کار و تاکید بر اینکه باید مسکن با کیفیت در اختیار متقاضیان قرار گیرد، کنترل، پایش و مراقبت از پروژه ها را به صورت جدی انجام می دهد و در این رابطه در صورت نیاز تذکرات لازم نیز داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه در پروژه‌ نهضت ملی مسکن، دولت در فراهم کردن زیرساخت ها مشارکت می کند که همان کمک دولت به این پروژه است، تشریح کرد: در این پروژه ها تا زیرساخت ها فراهم نباشد، پروژه ای آغاز نمی شود.

این مسئول با بیان اینکه پروژه های نهضت ملی مسکن در سه سایت شرق، غرب و شمال زنجان اجرا می شود، ابراز کرد: نهضت مسکن ملی دو خط اعتباری دارد که تسهیلات بانکی و آورده مردم را تشکیل می دهد و تاخیر در تحویل پروژه های مسکن ملی به نفع پیمانکار نیست. پس سعی می کنند که کارها در اسرع وقت به پایان برسد در کنار آن نیز تسهیلات براساس پیشرفت کار تزریق می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مشکلات آورده مردم برای ادامه روند احداث مسکن اقدام ملی که باتوجه به وضع کنونی متقاضیان را با مشکل مواجه کرده است، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی به جد پیگیر افزایش وام تسهیلات متقاضیان است که امیدواریم در این رابطه موافقت شورای پول و اعتبار اخذ شود که اگر این اتفاق صورت گیرد تسهیلات مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

اسماعیلی اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت همچون بیمه، مالیات ارزش افزوده و حق ثبت و موارد دیگر شامل حقوق دولتی است که امیدواریم با تلاش نمایندگان مردم در مجلس کاهش این میزان در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در بخش دیگری در پاسخ به سوالی در رابطه با علت تفاوت قیمت پروژه های نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: علت تفاوت قیمت ها در زمان شروع پروژه ها است و در این میان پروژه ای که سال ۹۹ عملیات احداث آن آغاز شده با پروژه ای که سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده متفاوت است. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که شاهد تورم سالانه هستیم و به تبع آن قیمت تمام شده هم بالا خواهد بود و همچنین میزان مساحت هم در افزایش قیمت تمام شده دخیل است.

این مسئول عنوان کرد: ‌در ساخت مسکن ملی پیوست فرهنگی و اجتماعی مورد توجه ویژه است و ساخت مسجد، مدرسه، فضای سبز و مجموعه های ورزشی در پروژه های شرق و غرب مسکن ملی استان زنجان لحاظ شده است.

اسماعیلی با اشاره به تکلیف قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: امتیاز این قانون این است که افراد مشمول طرح که یک بار از امکانات دولتی برای دریافت زمین و مسکن استفاده کرده‌اند، مجدد می توانند از این امکان بهره مند شوند و ابعاد زمینی که به این افراد تعلق می گیرد حداکثر ۲۰۰ مترمربع است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین با اشاره به بخش دیگر وظایف این اداره‌کل در اجرای پروژه های ساختمان های دولتی، اذعان کرد: در این خصوص ۵ الی ۶ پروژه فعال در استان وجود دارد و در بخش بازآفرینی نیز اقدامات مشترک در قالب کمک به احیای بافت های فرسوده در راستای بهبود وضعیت سرانه عمومی با دستگاه های متولی به عنوان همکار در بافت هایی که نیاز بهبود فضای عمومی دارد در حال انجام است.

وی در بخش دیگری به وضعیت سکونتگاه های غیررسمی در منطقه نیز اشاره و با بیان اینکه سکونتگاه های غیررسمی زنجان خارج از محدوده شهری نیستند، افزود: طرح جامع شهر زنجان سال ۱۴۰۰ انجام و سال گذشته ابلاغ شده است. با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری زنجان نقشه های پایه برای طرح تفصیلی، براساس طرح جامع در دستور کار اداره‌کل راه و شهرسازی استان انجام شده است.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman