بازار آهن در آرامش نسبی قرار دارد

بازار آهن در آرامش نسبی قرار دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۱ | ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

بازار آهن در نخستین روز هفته در اغلب زیرمجموعه ها ثابت بود اگرچه کاهش قیمت آهن آلات همچنان ادامه داشت اما از شدت آن کاسته شده بود.

به گزارش اخبار ساختمان، بازار آهن در نخستین روز هفته در اغلب زیرمجموعه ها ثابت بود اگرچه کاهش قیمت آهن آلات همچنان ادامه داشت اما از شدت آن کاسته شده بود و حتی در چند کارخانه نوسان افزایشی هم مشاهده شد.

قیمت دلار نیز که تا کانال ۵۲ هزار تومان عقب نشینی کرده بود روز گذشته در نزدیکی همان کانال قیمتی نوسانات جزئی تجربه کرد و تا پایان روز هم ثابت ماند به طوری که در بازار آزاد هر دلار روی ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شد.


بررسی نوسانات قیمت آهن


گزارش ها از بازار میلگرد حاکی از کاهش ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی قیمت میلگرد آجدار در تعدادی از کارخانه ها بود اگرچه غالب شرکت ها تغییر قیمت نداشتند و کف قیمت میلگرد در همان کانال ۲۵ هزار تومانی قرار داشت. در برخی از شرکت ها هم ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

قیمت پروفیل آهن در اکثر کارخانه ها کاهش ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومانی داشت برخی از شرکت ها هم تغییر قیمت نداشتند. قیمت هر کیلو پروفیل ۲ میلیمتر مبارکه حدود ۳۷ هزار تومان برآورد شد که نسبت به نرخ پایان هفته گذشته تغییر چندانی نداشت.

قیمت لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و سایر لوله ها نیز در اکثر شرکت ها بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در بسیاری از کارخانه ها ثابت اعلام شد اما کاهش ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومانی هم مشهود بود.

قیمت ورق سیاه نیز در شماری از بنگاه ها کاهش ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومانی داشت، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در بخشی از بازار کاهش ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی داشتند و در نیمی از بازار هم با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیرآهن شاخه ای در برخی سایزها کاهش ۵۰ هزار تومانی داشت و در برخی بنگاه ها ثابت اعلام شد، اما تعدادی از شرکت ها هم با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی محصولات خود را عرضه کردند.

به طور کلی می توان گفت روز گذشته بازار آهن داخلی روند نسبتا آرامی داشت، دامنه کاهش قیمت ها محدودتر شده بود و خرید و فروش آهن نیز همچنان ضعیف گزارش می شد.

گزارش ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده کل عرضه ها معامله شد و با ۳۵۰ تومان افزایش، نرخ میانگین این محصول ۱۲ هزار و ۶۹۳ تومان برآورد شد؛ درحالی که نرخ میانگین عرضه پیشین ۱۲ هزار و۳۴۵ تومان اعلام شد.

به نظر می رسد با توجه افزایش سقف قیمت آهن اسفنجی تا ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان، احتمالا این روند در کوتاه مدت به رشد یک تا دو درصدی کف نرخ میلگرد منجر شود.

امروز نیز گویا تنها یک محصول در بورس عرضه می شود که شامل آهن اسفنجی بریکت است. حجم این محصول ۳۴ هزار تن با قیمت ۱۳ هزار و ۵۸۱ تومان است که گویا نرخ پایه آن افزایش ۲/۸ درصدی دارد.

گفتنی است چنانچه قیمت میلگرد آجدار کمی افزایش پیدا کند ممکن است مجددا با مقاومت تقاضا مواجه شویم درحالی که به عقیده برخی کارشناسان وضعیت فعلی بازار داخلی با توجه به قیمت هایی که اعلام می شود و همچنین با در نظر گرفتن پارامترهای اساسی و اقتصادی کشور، زمان بدی برای خرید به نظر نمی رسد اگرچه توصیه می شود دور از تصمیمات هیجانی و در آرامش با آگاهی کامل اقدام به تهیه محصول موردنیاز خود کنید.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman