افزایش حضور مستاجران پایتخت نشین در پاکدشت

افزایش حضور مستاجران پایتخت نشین در پاکدشت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۱

افزایش میزان اجاره بها در پایتخت و کاهش سطح درآمد خانوارها باعث شده است تا مستاجران پایتخت نشین به شهرهای اطراف پایتخت مهاجرت کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، هر ساله با نزدیک شدن به فصل گرما و پایان امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، بازار اجاره مسکن نیز گرم می شود و مستاجران آماده جا به جایی می شوند. هرچند در سال های نه چندان دور از اجاره نشینی به عنوان خوش نشینی یاد می شد، اما در سال های اخیر به واسطه افزایش چشمگیر اجاره بهای مسکن، مستاجران اوضاع چندان جالبی را تجربه نمی کنند.

در سال های اخیر با افزایش هزینه خانوارها و همچنین سیر صعودی قیمت مسکن، توان خرید مسکن از مردم گرفته شده است و مجبور به حضور در بازار اجاره شده اند، از طرف دیگر با افزایش مهاجرت ها به پایتخت و افزایش تقاضا در بازار اجاره، میزان اجاره بها به طور چشمگیری افزایش یافته است و فشار بر مستاجران بیش از پیش شده است.

در چنین شرایطی هر ساله شاهد پدیده های جدید نظیر جا به جایی به محلات پایین تر، مهاجرت به شهرهای اطراف کلانشهرها، حاشیه نشینی، پشت بام خوابی، ماشین خوابی، اجاره اشتراکی و ... در بازار مسکن پایتخت هستیم که هریک می تواند از نظر اجتماعی مشکلاتی بسیاری را در پی داشته باشد.

در پایتخت یکی از راهکارهای مستاجران مهاجرت به شهرهای اطراف تهران است. پاکدشت یکی از این شهرها است که در 25 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است، و به واسطه فاصله کم با شهر تهران و راه های دسترسی آسان تبدیل به یکی از مقاصد مستاجران پایتخت نشین شده است.

اما افزایش میزان مهاجرت ها به بازار مسکن پاکدشت مشکلات بسیاری را برای مستاجران این شهر و مناطق اطراف آن پدید آورده است، چرا که با افزایش میزان تقاضا و کمبود عرضه در بازار مسکن این شهر مبلغ اجاره بها نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

یکی از مشاوران املاک فعال در پاکدشت در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان می گوید: با وجود آن که هنوز به فصل جابجایی نرسیده ایم و فایلی برای اجاره به بنگاه ها ارائه نشده است، اما هر روزه شاهد مراجعه افرادی هستیم که به دنبال استعلام قیمت ها در بازار اجاره مسکن هستند.

مشاور املاک دیگری می گوید: حضور افرادی که سال قبل در پایتخت اجاره نشین بوده اند و امسال قصد مهاجرت به پاکدشت را دارند، می تواند بیانگر این باشد که سال سختی در پیش روی مستاجران است چراکه میزان عرضه واحدهای جدید به بازار اجاره افزایشی نداشته و با افزایش تقاضا و همچنین رشد تورم، بهای اجاره در این منطقه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یکی از مستاجران ساکن در این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: سال قبل به دلیل عدم توانایی مالی مجبور به مهاجرت به پاکدشت شدم، اما امسال با توجه به افزایش میزان رهن و اجاره های جدید شاید باز هم مجبور به جابجایی از خانه فعلی باشم، چرا که صاحبخانه صحبت از افزایش رهن و اجاره خانه می کند و در شرایط فعلی توان افزایش میزان اجاره بها را ندارم.

مستاجر دیگری می گوید: با وجود آنکه دولت حد مجازی برای افزایش اجاره بها تعیین کرده است، اما هر ساله شاهد این هستیم که صاحبخانه ها به این سقف تعیین شده توجهی نمی کنند و اجاره بها را بسیار بیشتر از این مقدار افزایش می دهند و مستاجران در چنین شرایطی چاره ای جز قبول مبالغ پیشنهادی صاحبخانه را ندارند.

حال در چنین شرایطی باید دید آیا دولت چاره ای برای مستاجران اندیشیده یا خیر؟ چرا که تجربه نشان داده طرح هایی مانند تعیین سقف اجاره بها، ارائه تسهیلات ودیعه مسکن و سایر طرح های مشابه تا زمانی که ضمانت اجرایی نداشته باشند، موجران توجهی به این طرح ها نمی کنند و اوضاع بازار اجاره هر سال برای مستاجران وخیم تر خواهد شد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman