با کاربردهای آچار قفلی آشنا شوید

با کاربردهای آچار قفلی آشنا شوید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۶ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۹

آچار قفلی یا انبر قفلی یک ابزار بسیار کارآمد و متنوع است که در بسیاری از کارهای تعمیراتی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار با داشتن قابلیت تنظیم دهانه‌اش، امکان گرفتن و چرخاندن انواع پیچ‌ها، مهره‌ها، لوله‌ها و قطعات دیگر را فراهم می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، در این بخش با کارکرد آچار یا انبر قفلی بیشتر آشنا می‌شویم و انواع انبر قفلی و کاربرد هر کدام را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

 

انبر یا آچار قفلی چیست؟

 

آچار قفلی که معمولا به آن انبر قفلی هم می‌گویند یک ابزار دستی است که برای نگه داشتن، باز و بسته کردن و پیچاندن اشیای مختلف استفاده می‌شود. این انبر دو فک دارد که یکی از آنها ثابت و دیگری قابل تنظیم است. با توجه به شکل و اندازه جسم مورد نظر، می‌توان فاصله بین دو فک را با یک پیچ که در انتهای دسته قرار دارد، تغییر داد و آن را قفل کرد.
 

این آچار معمولا از جنس فولاد صیقلی شده ساخته می‌شود و مقاومت بالایی در برابر سایش و زنگ زدگی دارد. انبر قفلی در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه با انواع این انبرها و کاربردشان آشنا می‌شویم.
 

انبر یا آچار قفلی چیست؟

انبر یا آچار قفلی در انواع مختلفی در بازار وجود دارد.

 

انواع انبر قفلی و کاربرد آنها

 

آچار قفلی از دو دماغه، یک مفصل و یک دسته تشکیل شده است. دماغه‌ها در این ابزار می‌توانند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی شوند تا با قطعات مختلف، متناسب باشند. برخی از انواع رایج انبر قفلی عبارتند از:

*  انبر قفلی دم باریک: دماغه‌های آن باریک و طولانی هستند که برای گرفتن قطعات کوچک و نازک مناسب است.
*  انبر قفلی دهانه صاف: دماغه‌های آن صاف و بدون دندان هستند که برای گرفتن قطعات لوله‌ای و مسطح مناسب است.
*  انبر قفلی همه کاره: دماغه‌های آن دارای دو بخش هستند، یک بخش صاف و یک بخش دارای دندان. این نوع از انبر قفلی برای گرفتن انواع قطعات با شکل‌های مختلف مناسب است.
*  انبر قفلی دهانه گرد: دماغه‌های آن به شکل گرد هستند که برای گرفتن قطعات دایره‌ای و خمیده مناسب است.
*  انبر قفلی دهانه V: دماغه‌های آن به شکل V هستند که برای گرفتن قطعات مثلثی و مخروطی مناسب است.
*  انبر قفلی زنجیری: دماغه‌های آن به جای صفحات فلزی، از یک زنجیر تشکیل شده‌اند. این نوع از انبر قفلی برای گرفتن قطعات با قطر بزرگ و نامتقارن مناسب است.
*  انبر قفلی دماغه طوطی: دماغه‌های آن به شکل منحنی و شبیه به منقار طوطی هستند. این نوع از انبر قفلی برای گرفتن قطعات با شکاف عمودی به کار می‌رود.
*  انبر قفلی دهانه C: دماغه‌های آن به شکل C هستند و برای گرفتن قطعات با شکاف افقی مناسب هستند.
*  انبر قفلی دهانه بزرگ: دماغه‌های آن به شکل مستطیل و با عرض زیاد هستند. این نوع از انبر قفلی برای گرفتن قطعات سطح پهن استفاده می‌شود.
*  انبر قفلی دهانه تخت: دماغه‌های آن به شکل تخت و با عمق کم هستند. این نوع از انبر قفلی برای گرفتن قطعات سطح کم کاربرد دارد.
*  انبر قفلی جوشکاری: دماغه‌های آن به شکل مثبت و منفی هستند و در جوشکاری از آن استفاده می‌شود.

 

انبر یا آچار قفلی چه کاربردی دارد؟

 

انبر قفلی یک ابزار چندکاره است که می‌تواند در بسیاری از پروژه‌های خانگی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در این بخش به برخی از کاربردهای رایج انبر قفلی می‌پردازیم.
 

·بستن و نگه داشتن


انبر قفلی می‌تواند به عنوان یک دستگیره یا گیره برای بستن و نگه داشتن قطعات مختلف کاربرد داشته باشد. به طور مثال می‌توانید با استفاده از انبر قفلی یک لوله را ببندید و نگه دارید تا بتوانید آن را برش زده یا جوش داده و یا به قطعات دیگر وصل کنید.
 

همچنین می‌توانید با استفاده از انبر قفلی یک قطعه را در جای خود نگه دارید تا بتوانید روی آن حفاری، پرده کشی، سوراخ کاری و غیره انجام دهید.
 

انبر یا آچار قفلی چه کابردی دارد؟

انبر یا آچار قفلی نگه داشتن اشیای مختلف در حین کار، کاربرد دارد.


·بیرون‌کشیدن میخ، انواع بست‌ها و...


انبر قفلی می‌تواند به عنوان یک دستگیره یا دسته برای بیرون‌کشیدن میخ، منگنه و انواع بست‌ها که در سطوح سخت وجود دارند، استفاده شود. برای مثال می‌توانید با استفاده از انبر قفلی یک میخ را که در چوب فرو رفته است، بگیرید و با فشار دادن دسته‌های انبر، آن را بیرون بکشید.
 

·باز کردن یا سفت کردن پیچ و مهره‌های آسیب دیده
 

انبر قفلی می‌تواند به عنوان یک آچار تورکس یا آچار فرانسه برای خارج کردن یا سفت کردن پیچ و مهره‌های گرد شده که نمی‌توان با آچار عادی آن‌ها را باز کرد یا بست، استفاده شود. برای مثال می‌توانید با استفاده از انبر قفلی پیچ و مهره‌ای را که سر آن خورده شده است، بگیرید و با چرخاندن دسته‌های انبر، آن را شل یا سفت کنید.
 

·استفاده به جای دستگیره شکسته شده


انبر قفلی می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای دسته‌ها و دستگیره‌های شکسته در ابزار و تجهیزات مختلف استفاده شود. معمولا زمانی که دسته یا دستگیره دستگاهی می‌شکند، تغییر آن بدون ابزار ساده نیست.
 

آچار قفلی با داشتن دندانه‌های محکم و پیچی که آن را روی زائده باقی مانده از دسته سفت می‌کند، می‌تواند نقش دستگیره را بازی کند.
 

·بریدن سیم‌های ضخیم


برای برش سیم‌های الکتریکی یا فلزی می‌توان از فک‌های دندانه‌دار انبر قفلی استفاده کرد. با تنظیم فک‌ها به ضخامت سیم و قفل کردن آنها، می‌توان سیم را بین دو فک قرار داد و با فشار دادن دسته‌ها، سیم را برید.
 

لب به لب کردن لوله‌ها و تیوب‌ها
 

برای لحیم کاری یا چسباندن لوله‌ها، خطوط و تیوب‌های مختلف مثل لوله‌های آب، گاز و... می‌توان از انبر قفلی به عنوان گیره استفاده کرد. با تنظیم فک‌ها به قطر لوله و قفل کردن آنها، می‌توان لوله را نگه داشت و با استفاده از لحیم یا چسب، لوله را به یک لوله دیگر متصل کرد.
 

باز کردن و بستن پیچ‌ها


برای باز و بسته کردن پیچ‌های سخت یا آسیب دیده مثل پیچ‌های خودرو، موتور، انواع دستگاه‌ها و... می‌توان از انبر قفلی به عنوان آچار استفاده کرد. با تنظیم فک‌ها به سایز پیچ و قفل کردن آنها، می‌توان پیچ را نگه داشت و با چرخاندن دسته‌ها، پیچ را باز یا بسته کرد.

 

جمع بندی
 

انبر قفلی که برخی به آن آچار قفلی هم می‌گویند یکی از لوازم ضروری در جعبه ابزار افراد فنی است. از آنجایی که این انبر کاربرد زیادی دارد، می‌توان از آن در صنایع مختلف بهره برد. با توجه به تنوعی که از این انبر در بازار وجود دارد، می‌توانید با توجه به هدف خودتان بهترین مدل را خریداری کنید.
 

در این بخش سعی کردیم به رایج‌ترین کاربردهای این ابزار بپردازیم. امیدواریم این مطلب استفاده از انبر قفلی را برای شما آسان‌تر کرده باشد.


برچسب ها:

انبر قفلی ،آچار قفلی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman