آشنایی با انواع بتن اکسپوز

آشنایی با انواع بتن اکسپوز
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۴۰ | ۱۴۰۲/۰۶/۲۰

بتن اکسپوز یک نوع بتن تزئینی است که در آن سطح بتن به صورتی خاص پردازش شده تا یک ظاهر تزئینی و منحصر به فرد ایجاد گردد.

به گزارش اخبار ساختمان، بتن اکسپوز اولین بار در یکی از کلیساهای بزرگ فرانسه در سال 1922 میلادی (1301 شمسی) به کار گرفته شد. همچنین در سال 1963 میلادی (1342 شمسی)، در مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، بتن اکسپوز برای اولین بار، مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه این پروژه به قدری رضایتبخش بود که استفاده از بتن اکسپوز در سالهای 1965 تا 1990 میلادی (1344 تا 1369 شمسی) بسیار رواج پیدا کرد.

 

بتن اکسپوز چیست؟


بتن اکسپوز چیست؟


بتن اکسپوز یک نوع بتن تزئینی است که در آن سطح بتن به صورتی خاص پردازش شده تا یک ظاهر تزئینی و منحصر به فرد ایجاد گردد. بتن اکسپوز متشکل از شن، سیمان، سنگدانه ها و آب است که دلیل زیبایی آن نتیجه ترکیب این اجزا می باشد. بتن اکسپوز دارای ظاهری زیبا و منحصر به فرد است که به عنوان یک پوشش زمینی تزئینی برای معابر، حیاطها، تراسها، پلها، و دیگر مکانهای عمومی و خصوصی استفاده میشود.


استفاده از بتن به عنوان نمای اصلی ساختمان سبب پیشرفتها و نوآوریهای زیادی در ساخت قالب بتن، اصلاح طرح اختلاط، کیفیت قالب نما، تمام روش های بتن ریزی و تراکم شد. این نوع بتن در انواع مختلف دارد. اختلاف بتن از نظر اندازه، نوع سنگها و مواد معدنی موجود در آن است، که به طراحان امکان آن را میدهد تا ظاهری منحصر به فرد برای پروژههای خود ایجاد کنند.


بتن اکسپوز معمولاً با افزودن سنگها و مواد معدنی به مخلوط بتن معمولی تبدیل میشود و سپس با استفاده از فرآیندهای مختلفی مانند سفت کردن، شستشو و تمیز کردن نمای سطحی، ظاهر تزئینی پیدا می نماید.


از سال ۱۳۸۲، شرکت دانشبنیان گام آبی فردا (سهامی خاص) در تهران ثبت شده و در زمینه طراحی و تولید مصالح نوین ساختمانی مشهور می باشد. این شرکت عمرانی با سابقهای درخشان، به عنوان یکی از پیشتازان این حوزه فعالیت دارد. این شرکت با برند ثبت شده "هنزا" محصولات بتنی متنوعی تولید کرده و به بازارهای داخلی و بینالمللی عرضه مینماید.

 

انواع بتن اکسپوز


انواع بتن اکسپوز


بتن اکسپوز به دلیل ویژگیهای ظاهری منحصر به فرد و زیبایی طبیعیاش، به عنوان یک مورد طراحی بسیار محبوب در صنعت ساختمان شناخته میشود. این نوع بتن میتواند با ترکیبها و فرآیندهای مختلف به دست آید. در زیر به برخی از انواع بتن اکسپوز اشاره شده است:


بتن اکسپوز معمولی: این نوع بتن اکسپوز به عنوان نسخه پایه از بتن اکسپوز شناخته میشود و از ترکیب بتن و مواد آسیاب شده برای ایجاد سطح آشکار و زیبا استفاده میکند.


بتن اکسپوز با سنگ چیپس: در این نوع بتن، مواد سنگی یا معدنی به سطح بتن اضافه میشود. این مواد میتوانند شامل سنگهای مرمری، گرانیت، شیشه شکسته یا ترکیبات معدنی دیگر باشند.

 

بتن اکسپوز با فیبر چوبی: در این نوع بتن، به بتن فیبرهای چوبی اضافه شده تا یک ظاهر چوبی طبیعی ایجاد گردد. این نوع بتن معمولاً برای پروژههایی با طراحی چوبی یا استفاده در محیطهای طبیعی انتخاب میشود.


بتن اکسپوز با رنگ: این نوع بتن اکسپوز، از ترکیب بتن با رنگهای مختلف به دست می آید، تا سطحی با رنگهای زیبا ایجاد شود. تنوع در گستره رنگی این نوع بتن اکسپوز میتواند طراحیهای منحصر به فردی را به ارمغان آورند.


انتخاب نوع بتن اکسپوز بستگی به کاربرد، محیط و طراحی پروژه دارد. انواع بتن میتوانند به عنوان یک عنصر طراحی استفاده شوند تا به ساختمانها و فضا جلوهای منحصر به فرد و زیبا ببخشند.


انواع بتن اکسپوز سنگدانه ای


سنگدانه های اکسپوز به بتن ظاهری منحصر به فرد می بخشد و به شما این امکان را می دهد تا کمی از سبک شخصی خود را در بنا اعمال نمایید. سنگدانههای اکسپوز به فرآیند مخلوط سنگدانه یا سنگهای بزرگ یا مواد دیگر با بتن، اشاره دارد. انواع مختلف مصالح نه تنها ظاهر نهایی، بلکه بر عملکرد آن نیز تأثیر می گذارد.


انواع سنگدانه


مواد متنوعی را می توان برای سنگدانه استفاده کرد. همه آن ها ظاهر و عملکرد متفاوتی را برای سطح بتن به همراه خواهند داشت. برخی از موارد رایج و محبوب عبارتند از:


*  شن
*  سنگ خرد شده
*  سنگ تزئینی
*  سنگریزه
*  بازالت ها
*  کوارتزیت
*  شیشه خرد شده


انواع بتن اکسپوز سنگدانه بر اساس روش ساخت


روشهای مختلفی وجود دارد که میتوان برای آشکار کردن سنگدانههای تزئینی زیر لایه سطحی خمیر بتن استفاده کرد:


استاندارد: روش معمول برای ورود سنگدانه به بتن، افزودن آن در حین مخلوط شدن بتن است. پس از ریختن بتن و قرار دادن آن در محل، لایه بالایی بتن در حالی که خیس است به آرامی پاک می شود تا سنگدانه ها نمایان گردد.


روکش سنگدانه: راه دیگری برای کنترل بیشتر بر روی سنگدانه های سطحی استفاده از سیستم تاپینگ است. یک دال بتنی اولیه برای پر کردن و ساختن سطح پایه ریخته می شود. پس از خشک شدن یک لایه رویی یا بتن رویه معمولاً با ضخامت متوسط 3 الی 5 سانتی متر، روی لایه اول ریخته می شود. این روکش را می توان با مصالح خاص پر کرد و بنابراین کنترل بیشتری بر روی طراحی و پرداخت می دهد.


سنگدانه بذر: پس از قرار دادن بتن، سنگدانه در حالی که هنوز مرطوب است به سطح فشار داده می شود.


هنگامی که بتن قرار داده شد و به پایان رسید، یک کندگیری سطحی در ناحیه ای که سطح سنگدانه در معرض دید است، اعمال می شود.


کندگیری از گیرش یا سخت شدن بتن جلوگیری می کند. آن ها فقط روی سطح اعمال می شوند، بنابراین بتن در زیر سطح قرار می گیرد و به سنگدانه ها می چسبد، اما سیمان اطراف سطح سنگدانه نرم و مایع باقی می ماند. پس از گذشت زمان مناسب و سخت شدن بتن، یک شلنگ یا واشر فشار با کمک یک جارو سفت باید بتواند بقایای سیمان نرم را از سطح پاک کند.


راههای دیگر برای ساخت بتن اکسپوز وجود دارد، اما محدود به موارد زیر نیست:


انفجار ساینده: در این روش یک ماده ساینده، معمولاً ماسه، در سطح بتن سخت شده انفجار داده می شود. انفجار، ماسه و سنگدانه های کوچک را در معرض دید قرار می دهد و بافت سطحی ناهمواری مشابه بافت کاغذ ماسه ای ایجاد می کند.


اسید اچینگ: این روش یک روش شیمیایی است که به وسیله یک محلول اسید روی سطح سخت شده بتن اعمال می شود و از طریق قسمت سیمانی بتن حک شده و یا می سوزد.


سنگ زنی یا پرداخت بتن: سنگ زنی لایه نازک خمیر سیمان را از بین می برد و سنگدانه ها را به یک سطح صاف و یکنواخت شبیه به ترازو برش می دهد. سطح می تواند یک روکش مات باشد یا با استفاده از پدهای سنگ زنی به طور فزاینده ریزتر، می تواند به درخشندگی بالایی برسد.


بتن اکسپوز نیاز خیلی کمی به تعمیر و نگهداری دارد و در برابر آب و هوای نامساعد و گذر زمان مقاومت می کند. همچنین عایق حرارتی و صوتی و هدایت حرارتی را فراهم آورد. اگر به دنبال توسعه و راه اندازی یک پروژه سازگار با محیط زیست هستید، بتن اکسپوز کار آمدترین راه برای رسیدن به این هدف است. در نهایت می توان گفت که یکی از ایمن ترین مواد در هنگام آتش سوزی ، بتن اکسپوز


برچسب ها:

بتن ،بتن اکسپوز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman