معاون وزیر راه و شهرسازی:

زیرساخت های مسکن مهر باید تکمیل شود

زیرساخت های مسکن مهر باید تکمیل شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۴

شهرجدید هشتگرد استان البرز که از اواخر دهه ۸۰ ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر در آن آغاز شد با اینکه بخش عمده این واحدها ساخته شده اما به دلیل کمبود زیرساخت ها، استقبال چندانی از آنها نمی شود.
به گزارش اخبار ساختمان، سنگ بنای شهرجدید هشتگرد از اوایل دهه ۷۰ گذاشته شد اما این شهر با وجود ساخت و سازهای انبوه هنوز نتوانسته جمعیت زیادی از ساکنان کلانشهرهای تهران و کرج را به خود جذب کند.

با اینکه حدود ۶۵ هزار نفر جمعیت در شهرجدید هشتگرد اسکان یافته و طبق پیش بینی ها می بایست در اواسط دهه ۹۰، جمعیت آن از ۳۵۰ هزار نفر فراتر می رفت اما این شهر به دلیل تکمیل نشدن زنجیره زیر ساخت ها مانند تامین آب، برق ، تلفن ، گاز ، مراکز درمانی ، رفاهی ، آموزشی ، مساجد و مراکز تجاری در جذب جمعیت سرریز کلانشهرهای تهران و کرج موفق نبوده است.

آنچه می تواند به جذب جمعیت شهرجدید هشتگرد کمک کند، راه اندازی خط ریلی گلشهر- شهرجدید هشتگرد است که بنا به گفته مسئولان کشوری و استان البرز تا پایان شهریورماه جاری گشایش می یابد.

گشایش این خط ریلی نقش موثری در جابجایی مسافر بین تهران و شهرجدید هشتگرد دارد.

با این اوصاف هرچند دستگاههای اجرایی این روزها در تلاش هستند تا نیازهای اولیه شهرجدید هشتگرد را فراهم کنند اما تا رسیدن به نقطه مناسب فاصله زیادی وجود دارد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدیدهشتگرد می‌گوید: در سال ۸۷ ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر کلید خورد که تاکنون ۲۸ هزار واحد آن ها بهره برداری شده است .

از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکونی چهار هزار واحد نیز به دلیل عدم آورده کافی در حال حذف از سامانه است .

محسن مجذوب در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون نیز هشت هزار واحد مسکونی مهر در شهرجدید هشتگرد مراحل پایانی ساخت را می گذرانند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر پیش بینی شده در شهرجدید هشتگرد ۱۰ هزار واحد آنها فاقد متقاضی بودند که برای احداث به صورت خودمالکی به بخش خصوصی واگذار شده است .

مجذوب با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل عدم تحویل مسکن مهر نبود خدمات زیر بنایی است ، اظهار داشت: در زمان حاضر واحدهای باقیمانده مسکن مهر با بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

وی در خصوص آخرین روند پیشرفت این طرح به‌ویژه در حوزه تأمین زیرساخت‌ها گفت: خدمات زیر بنایی و محوطه سازی واحدهای مسکن مهر باقیمانده با بیش از ۷۹ درصد پیشرفت در انتظار تأمین اعتبار برای تکمیل می‌باشد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت : با این وجود تا پایان شهریورماه جاری ۲ هزار واحد مسکونی پس از تکمیل زیر ساخت ها به متقاضیان واگذار می شود.

همچنین با تخصیص یک هزار میلیارد ریال تمام زیرساخت های مورد نیاز ۶ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده در شهرجدید هشتگرد امسال تامین خواهد شد.

مجذوب اظهار داشت: با تخصیص اعتبار و همکاری دستگاه های خدمات رسان تلاش می‌شود مشکلات این واحدها برطرف و تا پایان سال پرونده طرح مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد طبق برنامه زمان‌بندی بسته شود.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدیدهشتگرد در ادامه به طرح واگذاری زمین های مسکن مهر به ساکنان واحدهای ساخته شده در این اراضی اشاره کرد و گفت: به منظور خدمت رسانی به مردم و تسهیل در خرید زمین، شرکت عمران شهرجدید

هشتگرد برای اقشار مختلف جامعه تخفیف‌های مختلفی در نظر گرفته است.

مجذوب ضمن اشاره به تخفیف‌های در نظر گرفته شده، اظهار داشت: شرکت عمران شهرجدید هشتگرد برای متقاضیانی که تمایل به پرداخت نقدی سهم عرصه و تسویه حساب کامل دارند ۳۰ درصد تخفیف و برای متقاضیانی که به صورت اقساطی اقدام نمایند ۲۰ درصد نقد و الباقی به صورت پرداخت قسطی پنج ساله در نظر گرفته است.

وی افزود: این تخفیف‌ها برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند در صورت پرداخت نقدی علاوه بر ۳۰ درصد تخفیف، ۲۰ درصد تخفیف دیگر نیز لحاظ شده است.

مجذوب با اشاره به۳۲ قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده با حجم ۳۵ هزار میلیارد ریال در این شهر اظهار داشت: این حجم از سرمایه‌گذاری در شهرجدید هشتگرد به منظور ساخت مراکز محله ای، مدرسه، فضای ورزشی، طرح ملی مسکن، فضای سبز، پارک و... تامین شده است.

وی از دستور کار قرار گرفتن ساخت ۲۰ مدرسه با مشارکت بخش خصوصی از محل منابع داخلی شرکت عمران خبر داد و گفت: با وجود اقدامات مناسب صورت گرفته برای احداث مدرسه، درمانگاه و کلانتری در شهر جدید هشتگرد، کمبود نیروی انسانی برای فعالیت در این مراکز مشکلاتی ایجاد کرده و به دلیل نبود منابع انسانی دستگاههای ذیربط از تحویل آنها سر باز می‌زنند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تخصیص پنج میلیون مترمکعب آب از خط انتقال طالقان به شهر جدید هشتگرد گفت: با توجه به اینکه مشکل کمبود آب شرب مهمترین درخواست مردم شهرجدیدهشتگرد بود با پیگیری ها این مشکل مرتفع شد و تابستان امسال شاهد قطعی آب در مسکن مهر این شهر نبودیم.

محمود بهمنی اظهار داشت: طبق وعده مسئولان ، مسکن مهر شهرجدید هشتگرد پس از تکمیل زیر ساخت ها به مردم واگذار می شود.

وی با اشاره به راه اندازی متروی شهرجدید هشتگرد در روزهای آینده گفت: خط ریلی گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد قابلیت جابجایی ۲۵۰ هزار مسافر را در روز دارد که با راه اندازی آن بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی به زودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

وی افزود: جاده شهرجدید هشتگرد - طالقان و متروی شهر جدید هشتگرد از پروژه‌های اولویت‌دار هستند که تمام تلاش خود را برای به بهره برداری رسیدن آنها خواهیم نمود.

مدیر اداره توزیع برق شهرستان ساوجبلاغ نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹۳۲ انشعاب تک فاز برق مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد نصب شده ،گفت: اعتبار این پروژه‌ها در مجموع ۳۱ میلیارد و ۷۰۰ ریال بوده که از این مبلغ ۲۸ میلیارد ریال در ۲ سال گذشته صرف اجرای شبکه و نصب ترانسفورماتور شده و مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال امسال در بخش نصب لوازم اندازه گیری هزینه شد.

مظفرخادمی در خصوص بهره برداری از پروژه شبکه برق مسکن مهر اظهار داشت: برق رسانی به مسکن مهرشهرجدید هشتگرد با احداث شبکه توزیع برق و با اعتبار هزینه شده ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال تاکنون به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: کل انشعابات فروخته شده مسکن مهر شهرجدیدهشتگرد از سال ۱۳۸۸ تا کنون ۳۱ هزار و ۶۰۰ انشعاب بوده که از این تعداد ۱۹ هزار و۲۰۰ انشعاب نصب شده و مابقی به زودی نصب خواهد شد.

مدیر توزیع برق شهرستان ساوجبلاغ گفت: سال گذشته با تأمین اعتبار ، اجرای شبکه با اسناد خزانه به مبلغ ۵۱ میلیارد ریال برای سال ۱۴۰۰ در شهر جدید هشتگرد انجام شد که با با وجود برگزاری مناقصه برای ۱۶ پروژه توسط شرکت توزیع برق استان البرز متاسفانه شرکت‌های پیمانکار از مناقصه استقبال نکردند.

خادمی اظهار داشت : برای تکمیل و توسعه شبکه برق شهر جدید هشتگرد نیاز به تامین ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که البته شرکت توزیع برق استان البرز و شرکت عمران شهر جدیدهشتگرد در حال پیگیری این موضوع هستند.

مسکن مهر نباید بدون زیرساخت‌ها تحویل مردم شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت که واحدهای مسکن مهر نباید بدون تامین زیر ساخت ها و امکانات اولیه تحویل مردم شود.

حبیب الله طاهرخانی روز پنجشنبه هفته گذشته در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید هشتگرد استان البرز با بیان اینکه هیچ واحد مسکن مهری نباید بدون تامین زیرساخت‌های مورد نیاز ساکنان تحویل داده شود، از پیمانکار قطار برقی شهر جدید هشتگرد نیز خواست، با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات، نسبت به تسریع در انجام کارهای باقیمانده و تکمیل این خط قطار شهری اقدام نماید.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه قطار برقی کرج - شهرجدید هشتگرد از کارفرما و پیمانکار پروژه خواست تمام تمرکز خود را برای تکمیل این پروژه ملی بکار گیرند تا طبق تاکید وزیرراه وشهرسازی پروژه متروی گلشهر- شهرجدیدهشتگرد تا پایان شهریور مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه اجرای پروژه های روبنایی ،تکمیل و بهره برداری هرچه سریع تر از پروژه های مسکن مهر با خدمات مورد نیاز برای ساکنان در شهر جدید هشتگرد از اولویتهای کاری شرکت عمران شهرهای جدید است، گفت: هیچ واحد مسکن مهری نباید بدون زیرساخت ها و مراکز خدماتی اولیه برای رفع نیاز ساکنان تحویل داده شود.

وی افزود: متقاضیان مسکن مهر پس از تحویل واحد خود نباید هیچ گونه دغدغه ای برای سکونت داشته باشند لذا فراهم کردن شرایط مناسب از جمله دسترسی آسان به مراکز تجاری و خدماتی مورد نیاز ساکنین از جمله مواردی است که مورد تاکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بوده و بر همین اساس شرکت عمران شهرهای جدید از طریق منابع داخلی خود درصدد تکمیل و بهره برداری از پروژه های مسکن مهر است.

این خاطرنشان کرد: ساخت و تکمیل واحدهای تجاری، انجام آسفالت ، محوطه سازی و تکمیل نمای واحدهای مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد از جمله اسکان سازه گروهه و کلبه سازان عمران نمونه بارز این اقدامات است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،مهر ،زیرساخت ،هشتگرد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman