رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران:

کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود

کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۸ | ۱۴۰۲/۰۷/۲۷

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با توجه به رکودی که بر بازار مسکن حاکم است می توان امیدوار بود که کاهش قیمت ها در بازار مسکن ادامه دار باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن طی روزهای اخیر نرخ رشد قیمت مسکن پایتخت در شهریور ماه 1402 نسبت به مردادماه 6 دهم درصد کاهش یافت.

طی ماه های اخیر شاهد بوده ایم وزارت راه و شهرسازی به نقل از متولیان خود از کاهش قیمت مسکن صحبت می کند، اما خلأ آماری شکل گرفته سبب شده تا گزارش مستندی در این حوزه منتشر نشود و گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن تنها گزارش مستند ارائه شده در این حوزه است.

پیشتر وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به صورت ماهانه با اتکا به اطلاعات معاملاتی مسکن در پایتخت، قیمت مسکن و تحولات بازار واحدهای مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می کردند، اما از اواخر سال گذشته روند انتشار آمار متوقف شد و همچنان این اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نمی گیرد.

با این حال بر اساس بررسی های میدانی انجام شده و همچنین نقل قول های کارشناسان فعال در بازار مسکن نشان می دهد که بازار مسکن در رکود قرار گرفته است و قیمت ها در بازار مسکن نیز طی ماه های اخیر با کاهش نسبی همراه بوده است.

در این رابطه کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان درباره اینکه آیا واقعا قیمت ها در بازار مسکن کاهش یافته است؟ می گوید: بله، از ابتدای سال جاری و با توجه به رکود موجود در بازار مسکن شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن بوده ایم و می توان گفت رکود موجود در بازار مسکن منجر به کاهش خرید و فروش ها در بازار مسکن شده است و از این رو در اکثر مناطق پایتخت شاهد کاهش قیمت مسکن بوده ایم، بنابراین با توجه به نوسانات موجود در بازار شاهد این بوده ایم که در بعضی مناطق بیشتر و در برخی مناطق دیگر این کاهش مسکن کمتر اتفاق افتاده است اما در مجموع این کاهش قیمت اتفاق افتاده است که در مناطق میانی و جنوبی پایتخت این کاهش قیمت ها بیشتر اتفاق افتاده است.

وی درباره علت کاهش قیمت ها در بازار مسکن پایتخت نیز گفت: با توجه به وضعیت بازار مسکن که همیشه تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا هست باید گفت تحرکاتی که پیرامون طرح نهضت ملی مسکن اتفاق افتاده است و همچنین با توجه به افتتاح تعدادی واحد مسکونی در برخی از شهرها توانسته است بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد و شاهد کاهش قیمت ها در این بخش باشیم برای مثال در شهر جدید پردیس زمانی که واحدهای جدید به بازار مسکن این شهر وارد شد شاهد شکسته شدن قیمت ها در این شهر بودیم.

گودرزی ادامه داد: به طور کلی موضوع کاهش قیمت مسکن بیشتر تحت تاثیر عرضه و تقاضا هست، اما اجرای برخی سیاست های دیگر در حوزه ساماندهی بازار مسکن اجرا شده است نیز توانسته است بر این موضوع تاثیرگذار باشد و می توان گفت موضوعات و سیاست های دیگری که برای کنترل بازار مسکن اعمال می شود در درجات بعدی تاثیرگذاری هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ بر پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا روند کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود؟ گفت: با توجه به رکودی که بر بازار مسکن حاکم است می توان امیدوار بود که کاهش قیمت ها ادامه دار باشد، چراکه معمولا زمانیکه بازار وارد رکود می شود نیاز به یک فرصت زمانی دارد (که معمولا حدود یک سال است) تا بتواند دوباره خود را احیا کند بنابراین اگر در این مدت محرک خاصی در بازار اتفاق نیوفتد و بازار مسکن را دچار هیجان نکند تقریبا یک سال طول می کشد تا بازار از شرایط رکودی خارج شود.


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman