با مصوبه شورای عالی‌ شهرسازی و معماری ایران انجام خواهد شد؛

الحاق 205 هکتار اراضی به محدوده شهر سمنان

الحاق 205 هکتار اراضی به محدوده شهر سمنان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۸ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۲۰۵ هکتار اراضی به محدوده شهر سمنان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن با اعمال ۱۰ بند اصلاحی موافقت کرد و مقرر شد تا اصلاحات به تائید کمیسیون ماده ۵ استان، برسد.

به گزارش اخبار ساختمان، خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با هاشمی استاندار سمنان مصوبه شورا را در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر سمنان، ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، این شورا در جلسه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان سمنان موضوع «الحاق اراضی به مساحت ۲۰۵ هکتار به محدوده شهر سمنان جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن» (اراضی واقع در شمال کمربندی امام رضا(ع)) را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به صورتجلسه مورخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک و به منظور پاسخگوئی به تکالیف قانونی برعهده وزارت راه و شهرسازی مقرر کرد تا اصلاحات به شرح زیر در مصوبه مرجع استانی اعمال و طرح تفصیلی اراضی با تامین سطوح خدماتی در همه مقیاس ها (محله تا شهر) مطابق مصوبه تدقیق سرانه ها و تراکم متوسط ساختمانی (۲۴۰ درصد) به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد.

۱- مطالعات عارضه سنجی ترافیکی و نحوه تامین دسترسی اراضی از دو شریان جنوبی و غربی موجود (کمربندی امام رضا و محور شهمیرزاد) در شورای هماهنگی ترافیک استان مورد تایید قرار گیرد. در هر صورت مطابق با استعلام راهداری و همسو با بندهای ۴ و ۵ مصوبه مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای عالی، رعایت حریم و حاشیه قانونی ۱۳۸ متری کمربندی امام رضا (ع) (در طرفین) و عدم اخذ هرگونه دسترسی همسطح از کمربندی مذکور به منظور حفظ نقش ترافیکی منطقه ای آن الزامی است.

۲- حریم و حاشیه ۱۳۸ متری کمربندی امام‌ رضا(ع) در شمال و جنوب محور تحت پهنه حفاظت در حریم شهر تثبیت شود و تعیین هرگونه کاربری غیر از تاسیسات مربوط به راه در آن ممنوع است.

۳- اراضی واقع در شمال غرب و شرق محدوده الحاقی با عنایت به تداخل با خط لوله گاز و حرایم آن از شمول الحاق حذف و خط محدوده در این سمت بر حریم ۱۰۰ متری ایمنی خط لوله منطبق شود، به نحوی که خط لوله و حریم آن در خارج از محدوده الحاقی قرار گیرد. همچنین لازم است عرصه های واقع در حریم خطرزایی۱۷۰ متر بعد از حریم ایمنی به کاربری های غیر مسکونی و فاقد مستحدثات سنگین تخصیص یابد.

۴- حرائم ایمنی و امنیتی پادگان نظامی مجاور شمالی زمین و ملاحظات شهرسازی و ساختمانی مترتب بر آن اعم از میزان ارتفاع، نوع کاربری، جهت گیری ساختمان ها و غیره به استناد مصوبه شاک و بر اساس نظر یگان صاحب حریم با محوریت اداره کل منطقه ای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح اخذ و در طرح تفصیلی منعکس شود.

۵- طرح ساماندهی، هدایت وجمع آوری آب های سطحی با تاکید بر اتصال به شبکه شهری از طریق عبور ایمن و در حد کفایت جریان آب سطحی از کمربندی امام رضا تهیه و مورد تایید شرکت آب منطقه ای استان قرار گیرد. همچنین حرائم تاسیسات انتقال آب و فاضلاب در سمت جنوب غربی بر اساس اعلام نظر آبفای استان رعایت شود.

۶- بنا به تاکید نماینده وزارت نیرو، تامین آب این اراضی صرفا از محل صرفه جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی آب شرب شهر امکانپذیر خواهد بود.

۷- با توجه به همجواری اراضی در شمال شرق با تاسیسات آبخیزداری و جهت جلوگیری از توسعه شهری به سمت عرصه سیلابی در منتهی الیه شمال شرقی اراضی، نوار سبز حفاظتی در نظر گرفته شود.

۸- حرائم زیست محیطی صنایع مرغداری دارای مجوز قانونی فعالیت، براساس ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست رعایت شود.

۹- حریم خطوط انتقال ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت برق بر اساس اعلام نظر شرکت منطقه ای برق رعایت شود.

۱۰- عرصه های واگذار شده بر اساس موافقت اصولی اداره کل میراث فرهنگی با کاربری گردشگری، در طرح تفصیلی اراضی حفظ شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman