چرا بانک ها تمایلی به پرداخت وام مسکن ندارند؟

چرا بانک ها تمایلی به پرداخت وام مسکن ندارند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۰ | ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

با استفاده از وام ساخت مسکن، افراد و خانواده ها می توانند منابع مالی لازم برای ساخت، تعمیر، تغییر یا خرید یک ملک مسکونی را تأمین کنند و به این ترتیب به مالکیت یک مسکن دست پیدا کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی درباره عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن ارائه کرد و اظهار داشت: هیچ بانکی تمایلی ندارد این تسهیلات را با سود ۲۲ درصد پرداخت کند.


بانک ها وام ساخت مسکن نمی دهند


احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، درباره راهبرد مجلس برای مقابله با بانک های مستنکف در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن صحبت کرد.

وی اظهار داشت: با وجود سود زیادی که بانک ها به دست می آورند، آنها حاضر نیستند تسهیلات، به خصوص تسهیلات ساخت و خرید مسکن، به مردم اعطا کنند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مجلس در قانون مصوب خود برای بانک های مستنکف از اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن مجازات هایی تعیین کرده است تا آنها به سمت اعطای این تسهیلات حرکت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: البته باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که اداره هیچ جای اقتصاد با زور امکان پذیر نیست.

علیرضا بیگی در ادامه با بیان اینکه باید نرم افزار و سیستم لازم برای شناسایی درآمد و سود بانک ها را در اختیار داشته باشیم ادامه داد: متاسفانه در شرایط حال حاضر هیچ بانکی حاضر نیست اندوخته ای که در اختیار دارد در اختیار مردم قرار دهد و به آنها وام ساخت و خرید مسکن با سود ۱۷ تا ۲۲ درصد پرداخت کند.

وی افزود: بانک ها اگر این تسهیلات را در سایر حوزه ها هزینه کنند می توانند ۲۷ تا ۳۰ درصد از محل اوراق مشارکت سود به دست بیاورند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در برنامه هفتم مصوب شد که بانک هایی که از زیر بار پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن شانه خالی می کنند توان تسهیلات دهی آنها کاهش پیدا کند و در مقابل بر توان تسهیلات دهی بانک هایی که در این حوزه عملکرد مثبتی دارند، بیفزاییم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: البته فارغ از تمام این راه کارها ما باید به سمت تقویت تولید و واقعی سازی اقتصاد پیش برویم که متاسفانه هیچ کس به این مسئله توجهی نمی کند.

وی بیان کرد: وقتی تورم در کشور ما ۴۰ درصد است بانک ها هیچ دلیلی برای اعطای تسهیلات مسکن با سود ۲۲ درصد را ندارند. به عنوان مثال همین ثابت ماندن قیمت ها و مخصوصا ثابت نگه داشتن قیمت دلار به ضرر تولید کننده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس افزود: در حالی که قیمت نهاده ها مثل برق و گاز افزایش پیدا کرده و نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرده است، لاجرم قیمت محصولات هم افزایش پیدا کرده است ولی وقتی صادرات رخ می دهد تولید کننده ما دلاری که به کشور برمی گرداند به ارزش دلار ۵۰ هزار تومانی همان یک سال قبل است.

وی ادامه داد: با تقویت تولید و واقعی شدن اقتصاد می توانیم هزینه هایی که بر اقتصاد ما تحمیل شده و در این حد چپاول و سرقت هم در آن صورت می گیرد، را جبران کنیم و این ثروت را برای واقعی شدن در اختیار همه مردم قرار دهیم و قیمت ها را واقعی کنیم.


وام ساخت مسکن چیست؟


وام ساخت مسکن یک نوع تسهیلات مالی است که توسط بانک ها یا مؤسسات مالی به افراد یا شرکت ها ارائه می شود تا آنها بتوانند هزینه های مرتبط با ساخت یا خرید یک ملک مسکونی را تأمین کنند.

وام ساخت مسکن معمولاً شامل مبلغی است که به صورت قرض یا اعطا می شود و برای مدت زمان مشخصی با سود و شرایط پرداخت تعیین شده قابل بازپرداخت است. این نوع وام معمولاً با هدف تسهیل فرایند ساخت یا خرید مسکن برای افراد یا خانواده ها ارائه می شود. ممکن است شرایط و پارامترهای مربوط به وام ساخت مسکن شامل نرخ سود، مبلغ وام، مدت زمان بازپرداخت و دیگر شرایط قراردادی با توجه به سیاست ها و قوانین هر کشور و نیز سیاست های هر بانک یا مؤسسه مالی متفاوت باشد.

آرمان ملی آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman