مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۱ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

در شرایطی که خانه دار شدن به لحاظ افزایش بی رویه قیمت مسکن به آرزویی برای مردم تبدیل شده اما طرحی به نام نهضت ملی مسکن بارقه امید را برای خانه دار شدن مستاجران فراهم کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح های دولت سیزدهم برای افرادی است که به دلیل شرایط اقتصادی امکان خرید خانه را ندارند و دولت از این طریق مسیر را برای مستاجران و جوانان فراهم کرد تا به مرور زمان مبلغی را واریز کنند تا فشاری بر آنها متحمل نشود.

طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری از سوی راه و شهرسازی و بنیاد مسکن هم آغاز شد و متقاضیان براساس پیشرفت کار و هر چند ماه یکبار مبلغی را واریز می کردند، زیرا روند ساخت این پروژه ها با توجه به پیشرفت کار و آورده متقاضیان متفاوت است.

حال پیشرفت پروژه ها را از سوی سرپرست راه و شهرسازی و معاون مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری جویا شدیم، پروژه هایی که نقطه امیدی برای مردم است و چشم انتظار تکمیل آنها هستند.

خدایار باقری هارونی، سرپرست راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۴۳ شهر در استان، اظهار کرد: در حال حاضر در بیش تر شهرها متقاضی طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، کما اینکه عمدتا برای شهرهای بزرگ تامین زمین صورت گرفته اما این تامین به اندازه متقاضیان نیست، مثلا در شهر شهرکرد کمبود زمین وجود دارد که در حال تامین آن هستیم، حتی در بروجن با کمبود زمین مواجهیم، در لردگان وضعیت بحرانی است که پیگیری ها در حال انجام است و در فارسان زمین به نسبت متقاضیان کم بوده که پیگیری ها در حال انجام است.

وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مثلا ۱۵۰ واحدی که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام در شهرکرد آغاز شده بود تقریبا تکمیل و نیاز به وصل انشعابات و یا کارهای جزئی دارد، همچنین در محله ۴۰ شهرکرد به طور میانگین پروژه‌ از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است، در برخی محلات از جمله ۶۵ هکتاری بروجن تقریبا دو هفته گذشته بحث آماده سازی آنها آغاز شده است.

باقری با بیان اینکه این پروژه ها از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی احداث می شوند، تصریح کرد: گرچه مردم درآمد آنچنانی ندارند که هر دو ماه حدود ۵۰ میلیون تومان واریز کنند اما به شیوه های مختلف مجبور به تامین اعتبار هستیم.

وی در خصوص بحث جوانی جمعیت، گفت: برای حدود ۵۰۰۰ نفر دیگر در استان باید تامین زمین صورت گیرد، فرآبند تامین زمین زمانبر است، آن مناطقی هم که زمین وجود دارد تا زمانی که کارهای قانونی انجام شود زمانی صرف این کار می شود، اما تاکید وزیر و مسئولان بر این است که تا آخرین نفر که متقاضی مسکن است باید پاسخگو بود.

در ادامه مرتضی رفیعی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در استان در قالب پروژه های انبوه سازی و گروه های ساخت است، بیان کرد: پروژه های انبوه سازی بر اساس آورده متقاضیان و تسهیلات پروژه ساخت می شود، اما در گروه های ساخت زمین رایگان در قالب گروه های دو نفره یا سه نفره به متقاضیان واگذار می شود و متقاضیان خود ساخت و ساز را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در بحث پروژه های انبوه سازی در پنج شهر اردل، لردگان، فرخشهر، شهرکرد و بروجن بنیاد مسکن سازنده بوده که سال گذشته ۲۴ واحد در اردل و ۹ واحد در لردگان در قالب سفت کاری تحویل متقاضیان شد تا از این طریق متقاضی با هزینه کمتر نسبت به تکمیل واحد اقدام کند.

رفیعی بیان کرد: در شهرهای شهرکرد، فرخشهر و بروجن پروژه ها به صورت انبوه سازی است که حدود ۱۶۶۴ واحد در حال ساخت بوده و میانگین براساس پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

وی گفت: باتوجه به پیشرفت فیزیکی پروژه ها آورده متقاضیان متغیر است و آورده ها باتوجه به پیشرفت فیزیکی پروژه و باتوجه به شرایط اقتصادی متقاضیان انجام می شود، مثلا ممکن است پیامک برای متقاضی ارسال شده باشد اما به دلیل شرایط اقتصادی متقاضی نتوانسته آورده را به صورت کامل تامین کند، یعنی متقاضیانی که آورده کمتری داشته پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر باشد، کما اینکه در این پروژه ها آورده متقاضیان به طور متوسط بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.

رفیعی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات برای هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان است که براساس پیشرفت فیزیکی پروژه و به مرور زمان آزاد و به حساب سازنده واریز می شود، اما در پروژه های گروه های ساخت تسهیلات توسط بانک آزاد و به حساب متقاضی واریز می شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری گفت: برای دهه فجر تقریبا افتتاح ۷۲ واحد از پروژه های بنیادساز در شهرکرد جزو برنامه هاست اما مستلزم شرایط خاصی است که به طور قطعی مشخص نیست که برای دهه فجر این واحدها افتتاح شوند، مثلا زیرساخت ها تکمیل نشده و یا مشکلاتی برای بحث امتیاز بندی در سامانه وجود دارد که نتوانستیم این واحدها را تخصیص و تحویل متقاضیان دهیم، البته برای امتیازبندی جلساتی گرفته شده که طی هفته های آتی تعیین تکلیف خواهند شد.

رفیعی توضیح داد: در برنامه بنیاد مسکن است که حداقل امسال واحدهایی در شهرکرد که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق ضوابط باید تخصیص و تحویل پروژه انجام شود، افتتاح شوند.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman