سقوط 6 درصدی سنگ آهنی ها

سقوط 6 درصدی سنگ آهنی ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۸ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

رشد ۵,۲ درصدی اقتصاد چین برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ اگرچه مطابق با اهداف دولت پكن بود؛ اما انتظارات فعالان بازار را برآورده نكرد؛ در عین حال بهای مسكن نیز در این كشور برای ماه دسامبر مجدد كاهش یافت و تركیبی از این دو سیگنال منفی، عقبگرد بهای سنگ‌آهن در بازار جهانی را رقم زد.

به گزارش اخبار ساختمان، رشد ۵,۲ درصدی اقتصاد چین برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ اگرچه مطابق با اهداف دولت پكن بود؛ اما انتظارات فعالان بازار را برآورده نكرد؛ در عین حال بهای مسكن نیز در این كشور برای ماه دسامبر مجدد كاهش یافت و تركیبی از این دو سیگنال منفی، عقبگرد بهای سنگ آهن در بازار جهانی را رقم زد.

قیمت محموله های سنگ آهن با عیار ۶۳.۵ درصد برای تحویل در تیانجین در ماه ژانویه به كمتر از ۱۳۰ دلار در هر تن سقوط كرد كه این رقم پایین ترین بهای فروش این محصول ظرف دو ماه اخیر است.

به این ترتیب در بازه هفتگی ۵.۸ درصد از نرخ فروش این محصول كاسته شد. ظرف روزهای اخیر داده های رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۳ منتشر شد. در حالی كه دولت این كشور رشد اقتصادی پنج درصدی را برای سال جاری هدف گذاری كرده بود، رشد ۵.۲ درصدی برای این سال اعلام شد. به این ترتیب چینی ها مجددا در تحقق رشد اقتصادی هدف گذاری شده موفق شدند.

این در حالی بود كه نظرسنجی ها به رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی امیدوار بودند. بنابراین تحقق نیافتن ‌رشد اقتصادی چین مطابق انتظار در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ باعث شد تا رشد تولید ناخالص داخلی در چین از انتظارات بازارها عقب بماند و این موضوع سیگنال منفی برای بازارهای كالایی دنیا به همراه داشت.

ظرف مارس ۲۰۲۳ و زمانی كه دولت چین رشد اقتصادی پنج درصدی را هدف گذاری كرد، بازارهای جهانی این داده را بارها تحلیل كرده و عنوان كردند كه چنین هدف گذاری ای به مفهوم عقبگرد دومین اقتصاد جهانی است.

از سویی رشد اقتصادی پنج درصدی در سال ۲۰۲۳ بر پایه رشد اقتصادی ۲.۲درصدی در سال ۲۰۲۲ چندان دشوار نیست و از سوی دیگر رشد پنج درصدی كمترین میزان رشد سالانه چین در بازه ۳۰ سال اخیر به استثنای دوران كروناست.

به این ترتیب اگرچه چین توانست در اولین سال پس از كنترل كرونا و در حالی كه بحران در شركت های توسعه دهنده املاك در این كشور پا برجا بود، رشد ۵.۲ درصدی را محقق كند، اما این دستاورد برای فعالان بازارهای كالایی كافی نبود و به این ترتیب بازار آهن و فولاد در چین با عقبگرد محسوس قیمت مواجه شد.

در عین حال بسیاری از موسسات بین‌المللی انتظار دارند كه چین در سال جاری میلادی به داده های اقتصادی ضعیف تری نسبت به امسال برسد؛ به این ترتیب ناامیدی از بهبود وضعیت در سال جاری میلادی نیز در ایجاد جریان كاهشی در بازارها موثر بود.

عدم بازگشت بازار مسكن چین به مسیر رشد از مهم ترین دلایل رشد محدود اقتصاد چین در ۲۰۲۳ بود؛ قیمت مسكن در این كشور ظرف ماه دسامبر مجددا ۰.۴‌ درصد كاهش یافت كه این بیشترین افت نرخ ماهانه مسكن در چین پس از مارس ۲۰۲۳ بود.

در عین حال از ۲۰ ماه گذشته، بهای مسكن در چین در ۱۸ ماه كاهش داشته است. به این ترتیب می توان گفت بخش املاك در دومین اقتصاد جهانی همچنان با بحران مواجه است و این موضوع تاثیر منفی غیرقابل كتمانی بر رشد اقتصادی این كشور گذاشته است.

روزنامه تعادل


برچسب ها:

سنگ آهن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman