راهکارهای کنترل گرانی مسکن چیست؟

راهکارهای کنترل گرانی مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۸ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

مدیر سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در قزوین گفت: تنها راه کاهش و کنترل قیمت مسکن، پایین آوردن قیمت زمین و افزایش ساخت و سازها در این حوزه است.

به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی تقی زاده در ادامه گفت: راهکار کاهش قیمت مسکن به ۲ صورت افزایش عرضه و یا کاهش تقاضا صورت می پذیرد که در این رابطه باید اذعات داشت که کاهش تقاضا در اختیار ما نیست اما می شود با افزایش عرضه قیمت مسکن را تا حدودی کنترل کرد.

وی با اشاره به نحوه کاهش قیمت مسکن، خاطرنشان کرد: برای انجام این موضوع راهکارهای متعددی از جمله افزایش ساخت و سازها و سرعت بخشیدن به وعده رییس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در کشور می تواند محقق شود که خوشبختانه انجام این رویداد در استان قزوین به طور چشمگیری در حال انجام است.

این تحلیل گر بازار سرمایه گذاری به موضوع مالیات در کاهش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که دولت نیز به طور جدی به آن پرداخته، افزایش مالیات بر خانه های خالی است که این مساله نیز می تواند نقش مهمی را در کاهش قیمت مسکن به همراه داشته باشد.

به گفته تقی زاده، افزایش تسهیلات خرید مسکن از سوی دولت نیز می تواند ضمن به جریان انداختن خرید و فروش در این حوزه، قیمت مسکن را نیز تا حد چشمگیری کاهش دهد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از راهکارهای مهم در حوزه کنترل قیمت مسکن، کاهش قیمت مصالح ساختمانی و نیروی کار است که در این بخش هم نیازمند مساعدت و کمک دولت هستیم تا ورود جدی به این بخش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم طی سال های گذشته بهترین جا برای سرمایه گذاری را بازار مسکن هدف قرار داده اند، تاکید کرد: متاسفانه این ضرب المثل قدیمی که می گوید "زمین را نگهدار تا زمین نگهت دارد" باعث شده تا افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، در حوزه زمین و ساختمان سرمایه گذاری کنند و این مساله هم نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد در حالی که تنها افزایش تقاضا یک موضوع باعث افزایش قیمت آن می شود.

تقی زاده ادامه داد: این تقاضا از جانب سه گروه ایجاد می شود، گروه اول خانه اولی ها هستند، گروه دوم سرمایه گذارها و گروه سوم کسانی هستند که می خواهند خانه شخصی خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به این سه گروه افزود: در مورد خانه اولی ها، با توجه به افزایش قیمت و میزان درآمدها، متقاضیان مسکن که طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نتوانسته اند خانه بخرند، امسال نسبت به تهیه آن می توانند اقدام کنند و این اقدام آنها در بخش اقدام ملی مسکن میسر خواهد بود.

وی یادآور شد: براساس آمارهای موجود، افرادی هم که می خواهند خانه شخصی خود را تغییر دهند یا کسانی که سرمایه مازادی داشته باشند که بخواهند طبق آن خانه خود را تغییر دهند هم تعدادشان کم است.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، در کشورهایی که بازار سرمایه در آنها عمر زیادی ندارد، غالبا مردم به سمت سرمایه گذاری در بازارهای موازی مثل مسکن حرکت می کنند و این اتفاقی است که در قزوین هم شاهد آن هستیم و اغلب متقاضیان مسکن در این استان، سرمایه داران هستند.

وی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در سال آینده، گفت: به طور کلی بهار و تابستان نسبت به پاییز و زمستان فصل جا به جایی است و تغییر منزل رونق بیشتری دارد، در این فصل ها خرید و فروش هم افزایش پیدا می کند و قیمت ملک هم طبق انتظارات بالا می رود.

ایرنا


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman