مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت:

اولویت ساخت با واحدهای نامقاوم است

اولویت ساخت با واحدهای نامقاوم است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۸ | ۱۳۹۸/۰۳/۰۷

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با شاخص های توزیع واحدهای مسکونی ویژه محرومان که پنج هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن و پنج هزار واحد مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) است، در بخش بنیاد مسکن واحدهای نامقاوم در اولویت قرار دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، علی اصغر آسمانی مقدم در نشست بررسی احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در استان خراسان جنوبی که با حضور معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: خانوارهای فاقد مسکن، بد مسکن و بخش توزیع اعتبارات تملک دارایی در مراحل بعد هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان های قاینات و بیرجند هر کدام ۲۰ درصد از واحدهای نامقاوم را دارا هستند گفت: درمیان با ۱۴ درصد، سربیشه ۱۲ درصد، خوسف هشت درصد، نهبندان ۶ درصد، طبس و فردوس پنج درصد، بشرویه و سرایان چهار درصد و زیرکوه با یک درصد واحدهای غیر مقاوم در رده های بعدی هستند.

«محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیستم اسفند ۹۷ به خراسان جنوبی سفر کرد که ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان از مهمترین مصوبات و برنامه های این سفر بود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شیوه نامه جدید سازمان برنامه و بودجه برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان استان، بانک ها روند تضمین پرداخت تسهیلات مسکن را تسهیل کنند.

وی گفت: طرح ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان بی نظیر و نادر است که در کنار ۴۰ میلیون تومان تسهیلات درازمدت و ارزان قیمت، ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به همراه دارد.

آسمانی مقدم ادامه داد: در سال های گذشته ۳۹ هزار و ۳۵۶ واحد را بانک های استان انعقاد قرارداد کرده اند که منجر به پرداخت تسهیلات به ۳۲ هزار و ۸۲۰ واحد شده و این اقدام قابل تقدیر است اما از بانک ها می خواهیم این ۱۰ هزار واحد را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه از ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی روستایی استان ۴۹ هزار و ۳۳۵ واحد غیرمقاوم هستند گفت: بدون شک اگر در سال های گذشته نسبت به مقاوم سازی مساکن توجه بیشتری می شد خسارت های سیل اخیر به شدت کاهش می یافت.

وی اظهار داشت: با تفاهم نامه مشترک سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاون رئیس جمهوری قول تامین اعتبار کامل تسهیلات بلاعوض برای این واحدها را صادر کرده است، از طرفی بانک ها هم نگران بازپرداخت تسهیلات نباشند چون دولت اصل سود و تسهیلات را تضمین می کند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه همکاری ۱۰۰ درصدی بانک ها یکی از پیش زمینه های تحقق این اقدام بزرگ و جهادی است گفت: مسیر زنجیره ای ضمانت دولت بهانه ای برای کمک بیشتر به مردم است که از این طریق کسی نباید برای نداشتن ضامن با مشکلی مواجه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی توسط دولت مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ شده است اما با توجه به اهمیت تسریع در کار تا زمانی که این اعتبار به استان ابلاغ شود از ظرفیت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی استفاده خواهیم کرد.

آسمانی مقدم بیان کرد: از ابتدای طرح تاکنون ۲۱۳ خانوار به بانک های استان ارجاع شدند که ۵۵ واحد منجر به عقد قرارداد، فونداسیون ۲۹ واحد ریخته شده و ۱۰ واحد عملیات سقف را اجرا کردند.

وی اظهار داشت: بانک های تجارت، رفاه، ملت، ملی، سپه، صادرات و مسکن طرف قرارداد تسهیلات مسکن در سال گذشته بوده اند که امسال با توجه به حجم ساخت و ساز واحدهای ویژه محرومان بانک کشاورزی هم اضافه خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: 13 هزار و 900 مددجو کمیته امداد نیازمند مسکن مقاوم هستند که از این تعداد 2 هزار و 538 خانوار جزو سه نفر و به بالا هستند.

رضا سلم آبادی افزود: از این تعداد چهار هزار و 884 خانوار 2 نفره و پنج هزار و 951 خانوار یک نفره هستند که در حال حاضر به دلیل اولویت خانوارهای با جمعیت بالاتر از اولویت ها حذف شده اند در حالی که مسکن غیرمقاوم دارند.

وی گفت: براساس سهیمه پنج هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد 623 واحد را در محدوده شهری اعلام نیاز کرده ایم که اگر راه و شهرسازی در زمینه واگذاری زمین مساعدت کند از منابع داخلی کمیته امداد ساخته خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بکی از مشکلات ساخت خانه های محرومان در روستاها هزینه های پروانه های مربوط به ساخت است که باید دهیاری ها با توجه به رویکرد خیرخواهانه این پروژه ها نسبت به اخذ هزینه روانه اقدام نکنند.

وی تصریح کرد: در خصوص تایید نقشه های مساکن هم می توانیم از نقشه های بنیاد مسکن تبعیت کنیم و هم می توانیم از نقشه های مرکز که در سه تیپ جداگانه طراحی شده است، بهره ببریم.

سلم آبادی افزود: در خصوص شاخص های توزیع مساکن با توجه به اینکه شاخص توزیع و ساخت مساکن در کمیته امداد نفر در خانوار است، قوانین مربوطه براساس سامانه اجرایی خواهد شد.

عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ۲۱ اسفند پارسال در دومین روز سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی و با حضور استاندار، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان آغاز شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این آیین گفت: مسکن محرومان روستایی در ۶ استان کشور احداث می شود که تاکنون عملیات اجرایی آن در سه استان آغاز شده و در سه استان دیگر سال ۹۸ آغاز خواهد شد.

علیرضا تابش افزود: توافق نامه برای احداث مسکن روستایی و محرومان بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۰ هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی، پنج هزار واحد توسط بنیاد مسکن و مابقی توسط کمیته امداد طی یک سال آینده احداث و بهره برداری می شود.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،ساخت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman