بلندمرتبه سازی در تهران چه پیامدهایی خواهد داشت؟

بلندمرتبه سازی در تهران چه پیامدهایی خواهد داشت؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۰ | ۱۴۰۳/۰۳/۰۹

طبق گزارش یكی از اندیشكده ها بلندمرتبه سازی دلیل اصلی مشكلات شهر تهران از جمله ترافیک و قیمت مسكن است.

به گزارش اخبار ساختمان، ترافیک همه از خیابان شروع می شود، ترافیک ما از دم در خانه چون صبح ها نیم ساعت طول می كشد «تا بتوانم با آسانسور از طبقه سیزدهم پایین بیایم و از منزل خارج شوم». این صحبت های عارف صلحی كارمند وزارت نیرو و ساكن یکی از برج های منطقه ۲۲ تهران است. یک اندیشكده در تهران گزارش داد، ریشه اصلی مشكلات شهری از جمله ترافیک و افزایش قیمت مسكن در بلندمرتبه سازی است.

كارشناسان اعتقاد دارند، بلندمرتبه سازی با فرهنگ بومی ما و سبک زندگی ایرانی-اسلامی تطبیق ندارد. ساخت ساختمان های بلند به صورت گسترده نخستین بار در دهه هفتاد و در دوران غلامحسین كرباسچی و در قالب پروژه نواب به شهر تهران اضافه شد. ۱۰ سال بعد یک مدیركل در وزارت راه و شهرسازی گزارش داد، میزان آسیب های اجتماعی درمحله نواب ۳۰ درصد بیشتر از مناطق دیگر تهران است.

بلندمرتبه سازی باعث شده تا در هر هكتار از مساحت تهران ۱۲۰ نفر زندگی كنند، این در حالی است كه در پایتخت چین به عنوان پرجمعیت ترین كشور دنیا در هر هكتار ۱۳ نفر زندگی می كنند. ساخت ساختمان های بلند در تهران محصول انحصار زمین و بستن حریم شهری است.

كارشناس شهرسازی جواد نورالعین باز كردن حریم تهران و گسترش شهر را عامل افزایش هزینه های شهرسازی می داند و معتقد است كه وقتی شهر شما وسیع شود، هزینه ارایه خدمات بالا رفته و عملا اداره شهر غیرممكن می شود.

در مقابل، كارشناس مسكن حسین نوری می گوید كه وقتی زمین را در انحصار می برید، قیمت زمین بالا رفته و برای تملک زمین به منظور ساخت یک اتوبان باید هزاران برابر حالت عادی خرج كنید، این انحصار زمین است كه هزینه مدیریت شهری را بالا می برد. توزیع متناسب جمعیت در كنار عدالت در توزیع خدمات شهری دو راهكاری است كه كشورهای توسعه یافته از جمله سوییس در مدیریت شهری به كار بسته اند؛ این اقدامات سبب شده تا توسعه متوازن شهری بدون نیاز به بلندمرتبه سازی اتفاق افتاده و مسائلی نظیر ترافیک یا قیمت مسكن به طور اتوماتیک حل شود.

روزنامه تعادل


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman