راهنمای سیم کشی کولر آبی

راهنمای سیم کشی کولر آبی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۳۷ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۶

اولین قدم برای راه اندازی کولر آبی، سیم کشی آن خواهد بود. سیم کشی کولر آبی بسیار مهم است و باید در انجام آن دقت کنید. در این مقاله با نحوه سیم کشی در کولر آبی آشنا می‌شوید.

به گزارش اخبار ساختمان، تصور کنید در اوج گرمای تابستان به خانه برمی‌گردید و به محض ورود به خانه، نسیم خنک و دل‌نشینی از کولر آبی به شما خوشامد می‌گوید. اما ناگهان کولر خاموش می‌شود و شما متوجه می‌شوید که مشکل از سیم‌کشی دستگاه است. اما آیا تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که سیم‌ کشی کولر آبی چقدر مهم است و چه تاثیری در عملکرد بهینه و طول عمر دستگاه دارد؟


سیم‌کشی نادرست نه‌تنها کارایی کولر آبی کاهش می‌دهد؛ بلکه ممکن است به مشکلات جدی‌تری مانند خرابی دستگاه و خطرات ایمنی منجر شود. داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه سیم کشی کولر آبی، می‌تواند به شما کمک کند تا این مشکلات را به حداقل برسانید و از سرمایش مناسب کولر در روزهای گرم تابستان لذت ببرید. پس ادامه مطلب را به هیچ‌عنوان از دست ندهید.


سیم کشی کولر آبی کوچک بدون جعبه تقسیم


سیم‌کشی کولر آبی بدون استفاده از جعبه تقسیم یکی از روش‌های ساده برای نصب این دستگاه‌ است. در این روش، سیم‌ها به‌صورت مستقیم از کلید کولر به موتور و پمپ آب متصل می‌شوند. با انجام مراحل زیر و رعایت اصول ایمنی، می‌توانید سیم کشی کولر آبی بدون جعبه تقسیم را انجام داد:

 

سیم کشی کولر آبی


*  برق ساختمان را قطع کنید: ابتدا برق اصلی ساختمان را قطع کنید تا از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری کنید.
*  سیم‌ها را آماده کنید: هر دو سر سیم‌ها را لخت کنید تا آماده اتصال به ترمینال‌ها شوند.
*  سیم‌ها را به کلید وصل کنید: از کلید کولر آبی سه سیم شامل سیم فاز، سیم نول و سیم دور کند خارج می‌شود. سیم فاز را به سیم فاز برق، سیم نول را به سیم نول برق و سیم دور کند را به سیم دور کند وصل کنید. از موتور کولر دو سیم شامل سیم دور کند و سیم نول خارج می‌شود. برای سیم کشی کولر آبی از موتور، سیم دور تند را به کلید کولر و سیم نول را به سیم نول کلید کولر وصل کنید. همچنین از پمپ آب دو سیم شامل سیم نول و فاز خارج می‌شود. سیم فاز پمپ را به سیم فاز برق و سیم نول پمپ را به سیم نول برق وصل کنید.
*  اتصال‌ها را عایق‌بندی کنید: برای جلوگیری از ایجاد هر مشکلی، سیم‌های وصل شده را با چسب برق عایق‌بندی کنید.
*  کولر را تست کنید: بعد از اینکه تمام مراحل سیم کشی کولر ابی را انجام دادید، دستگاه را تست کنید تا از عملکرد آن مطمئن شوید.


سیم کشی کولر ابی قدیمی


به احتمال فراوان سیم کشی کولرهای آبی با گذشت زمان خراب شود یا به تعمیر داشته نیاز باشد. برای تعمیر یا تعویض سیم‌کشی یک کولر آبی قدیمی، ابتدا باید از قطعات الکتریکی جدید و مطابق با مدل کولر خود استفاده کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

 

سیم کشی کولر ابی قدیمی


*  قبل از هر چیزی برق دستگاه را قطع کنید.
*  قسمت‌های مختلف کولر را برای دسترسی به سیم‌کشی باز کنید.
*  سیم‌های را بررسی کنید تا مشکل سیم‌کشی کولر را بیابید.
*  بعد از اینکه مشکل را پیدا کنید، آن‌ها تعمیر و در صورت نیاز تعویض کنید.
*  بخش‌های مختلف را سرهم کنید.
*  برق را روشن و کولر را راه‌اندازی کنید.


رنگ بندی سیم کشی کولر آبی


اگر به نقشه سیم کشی موتور کولر آبی دقت کرده باشد، چندین سیم با رنگ‌های مختلفی را می‌بینید. برای اینکه بتوانید سیم‌ها را به درستی نصب کرد، باید با این رنگ‌ها آشنا باشید. اما هر یک از این رنگ‌ها به چه معنی هستند؟ و سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی چگونه است؟ در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

رنگ بندی سیم کشی کولر آبی


*  سیم ارت: سیم ارت یا سیم اتصال به زمین نقش حیاتی در جلوگیری از برق‌گرفتگی دارد. این سیم باید از بدنه کولر خارج شده و به زمین متصل شود. البته ممکن است برخی کولرها فاقد سیم ارت باشند. در بیشتر دستگاه‌ها، سیم ارت به رنگ زرد است.
*  سیم فاز: سیم‌های فاز، وظیفه‌ انتقال جریان الکتریکی از جعبه تقسیم برق ساختمان تا پمپ و موتور کولر را بر عهده دارند. این سیم‌ها نقش کلیدی در تامین انرژی موردنیاز کولر برای عملکرد صحیح دستگاه دارند.
*  سیم نول: مسیر بازگشت جریان الکتریکی از موتور کولر به مدار برق بر عهده سیم نول است. این سیم که به رنگ آبی است، بدون عبور از کلید کولر، به طور مستقیم به ترمینال یا جعبه تقسیم برق داخل اتاق کولر متصل می‌شود.
*  سیم دور کند موتور: تنظیم سرعت چرخش موتور کولر در دور کند، با استفاده از این سیم انجام می‌شود. این سیم که از کلید به سمت موتور کشیده شده، با عبارت «LO» (به معنی دور کند) مشخص شده و به رنگ قهوه‌ای یا قرمز است.
*  سیم دور تند موتور: برای تنظیم سرعت چرخش موتور در دور تند، از این سیم استفاده می‌شود. این سیم که از کلید به سمت موتور کشیده شده، با عبارت «HI» (به معنی دور تند) مشخص شده و به رنگ مشکی است.


سیم کشی کولر ابی بدون جعبه تقسیم


سیم کشی کولر ابی بدون جعبه تقسیم چند مزیت مختلف شامل ساده‌بودن نصب، نیاز به ابزار و تجهیزات کم‌تر و صرفه‌جویی در هزینه است. البته در کنار مزایایی که این روش دارد، عدم امکان کنترل جداگانه برای دور کند و دور تند از معایب سیم کشی کولر بدون جعبه تقسیم است. به‌عبارت ساده‌تر، اگرچه سیم کشی کولر آبی بدون جعبه تقسیم جزء روش‌های و کم‌هزینه است؛ اما اگر می‌خواهید امکانات و کنترل دقیق‌تری روی کولر خودتان داشته باشید، باید از روش سیم‌کشی با جعبه تقسیم استفاده کنید.


جمع‌بندی


در این مطلب به آموزش سیم کشی کولر آبی پرداخته شد. معمولا سیم‌کشی در کولرهای آبی به دو روش با جعبه‌ تقسیم و بدون جعبه‌ تقسیم انجام می‌شود. اگر خود شما فنی کار هستید، می‌تواند با داشتن نقشه دستگاه و خرید سیم و کابل در صورت نیاز، سیم‌کشی کولر را شروع کنید.


اما در هر حالت به شما پیشنهاد می‌شود برای سیم کشی کولر آبی از افراد خبره و متخصص کمک بگیرید. با بهره‌گیری از افراد توانا و کاربلد می‌تواند کلیه کارهای مربوط کولر آبی را برای شما انجام دهد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman