اصل کار سافت استارتر زیمنس

اصل کار سافت استارتر زیمنس
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۵ | ۱۴۰۳/۰۳/۳۱

با تکامل صنعت، وظایف کاری پیچیده تر شده و منجر به اتوماسیون جزئی یا کامل فرآیند می شود. سافت استارتر ها برای راه‌اندازی فرآیندهای عملکردی، یعنی برای خودکارسازی و شروع نرم موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند، که نه تنها کل فرآیند را پربازده‌تر می‌کند، بلکه از فرسودگی تجهیزات قبل از زمان خود نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، با تکامل صنعت، وظایف کاری پیچیده تر شده و منجر به اتوماسیون جزئی یا کامل فرآیند می شودسافت استارتر ها برای راه‌اندازی فرآیندهای عملکردی، یعنی برای خودکارسازی و شروع نرم موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند، که نه تنها کل فرآیند را پربازده‌تر می‌کند، بلکه از فرسودگی تجهیزات قبل از زمان خود نیز جلوگیری می‌کند.

 

 سافت استارتر زیمنس چیست

 

سافت استارتر زیمنس چیست؟


در صنعت امروزی به ندرت می توان سافت استارترهای مکانیکی را پیدا کرد، بنابراین در این مقاله به جزئیات آن ها نمی پردازیم. منظور از Soft Start مکانیکی لنت های ترمز، کلاچ ها، اینترلاک های مغناطیسی و غیره مختلف است که این نوع دستگاه با ایجاد واکنش، شتاب «آزاد» موتور را مسدود می کند. بنابراین، موتور برای شتاب گرفتن به مقادیر اسمی خود به زمان بیشتری نیاز داردسافت استارترهای الکترونیکی از تریستورهای قدرتی تشکیل شده و با کنترل فاز یا دامنه در دسترس هستند. فاز نرم‌افزار ویژگی‌های فرکانس جریان فاز را تنظیم می‌کند (مشابه با کنترل فرکانس)، در حالی که سافت استارتر دامنه، ولتاژ را در پایانه‌های موتور تنظیم می‌کند.

 

سافت استارتر چگونه کار می کند


اصل کار سافت استارتر زیمنس : استارترها دو نوع هستند که از نظر نحوه کار و عملکرد متفاوت هستند. آنها استارت های الکتریکی و مکانیکی هستند. روش مکانیکی تنظیم ساده تر است زیرا مبتنی بر یک عمل ساده است - به اجبار سرعت فزاینده چرخش در راه اندازی را مهار می کند تا از تشکیل بار بسیار زیاد جلوگیری کند. برای این کار از قطعات و مکانیزم های مختلفی استفاده شده است که به صورت مکانیکی عمل می کنند تا به تنظیم عملکرد و به دست آوردن پارامترهای مورد نظر کمک کنند. البته، هر یک از این گزینه ها ویژگی ها و اصول مشخصه عملکرد خود را دارند، اما آنها همان کار را انجام می دهند.

 

تصور روش عمل مکانیکی به اندازه کافی آسان است. اگر دیسک چرخان توسط یک جسم لمس شود، سرعت کاهش می یابد، زیرا یک نیروی اصطکاک در جهت مخالف وجود خواهد داشت. تسریع المان بیشتر طول می کشد و این روند هموارتر خواهد بود. رگولاتورهای مکانیکی اینگونه کار می کنند.

 

رگولاتورهای الکتریکی اصل عملکرد پیچیده تری دارند، کار آنها توسط عناصر خاصی در مدار الکتریکی انجام می شود که منبع ولتاژ را محدود می کند. برای درک اینکه Starters با این اصل دقیقا چگونه و با چه نوع کار می کند، لازم است که خود فرآیند را به دقت مطالعه کنید. این لحظه ای است که انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی تبدیل می شود و در نتیجه موتور شروع به کار می کند. همچنین در این زمان مقاومت، از مقادیر کوچک به مقادیر حداکثر افزایش می یابد.

 

 اصل سافت استارتر زیمنس

 

با این حال، دستگاه های توصیف شده دارای معایب ملموس هستند:


*  آنها فقط با بارهای کم یا راه اندازی بدون بار موتور مقابله می کنند.
*  با افزایش زمان راه اندازی، خطر گرم شدن بیش از حد موتور وجود دارد، عناصر نیمه هادی SPP نیز می توانند بیش از حد گرم شوند و از کار بیفتند.
*  کاهش ولتاژ مستلزم کاهش گشتاور روی شفت است.


دستگاه های پیشرفته تر با عدم وجود این معایب مشخص می شوند و بر اساس اصل عملکرد به دامنه و فرکانس تقسیم می شوند.

 

 کاربرد سافت استارتر

 

برخی از کاربردهای رایج برای سافت استارترها چیست؟


سافت استارترها در بسیاری از سیستم ها، به ویژه سیستم هایی با اینرسی بالا، و همچنین در مکانیسم های مختلف با ویژگی بار ویژه استفاده می شوند، یعنی:


پمپ ها؛


*  کمپرسورها و سانتریفیوژها؛
*  ماشین آلات فن;
*  نوار نقاله و نوار نقاله;
*  کمپرسورهای پیستونی؛
*  آسیاب ها، سنگ شکن ها و سایر تجهیزات.


سافت استارترها به عنوان یکی از مهم ترین اجزای فرآیند تولید ایمن، به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از صنایع تبدیل شده اند. محبوب ترین برنامه ها در زمینه هایی مانند:


*  کارخانه - مورد استفاده توسط نوار نقاله، ماشین ابزار و سایر واحدها؛
*  کشاورزی - با استفاده از هلی کوپتر و ماشین آلات.
*  سیستم های تهویه - استفاده از CCI در خروجی های دود و فن ها.
*  حوزه ساخت و ساز متوسط ​​و کوچک - با استفاده از پمپ ها، بالابرها و سایر دستگاه های فنی.

  

ضروری ترین دستگاه ها فقط برای پمپ ها سافت استارتر در نظر گرفته می شوند. به لطف استفاده از آنها، سیستم های پمپ دارای مزایای جدید بسیاری هستند، از جمله:


*  عملکرد بدون وقفه موتور برای چندین سال، به لطف عملکرد صاف؛
*  عدم وجود بار زیاد یا زیر بار در خط برق و همچنین وقوع احتمالی چکش آب برای عملکرد ایستگاه های پمپاژ مضر است. این امر به ویژه در تولید نفت و بسیاری از کاربردهای صنعتی دیگر اهمیت دارد.
*  محافظت در برابر شروع ناگهانی، که ممکن است نه تنها باعث افت ولتاژ خط شود، بلکه باعث آسیب قابل توجهی به قطعات مکانیکی دستگاه های پمپاژ شود. این امر در مورد پمپ های خانگی و ایستگاه های پمپاژ با همان هدف صدق می کند.

 

مزیت استفاده از Soft Starter چیست؟


وظیفه اصلی هر سافت استارتر، خودکار کردن عملکرد مکانیسم های درایو، تنظیم عملکرد آنها است. عملکرد آن فراهم کردن یک فرآیند صاف در حرکت فزاینده روتور است که پس از راه‌اندازی هر موتور القایی با توقف آرام چرخش این موتور اتفاق می‌افتد. بسته به قیمت سافت استارتر زیمنس هرکدام وظیفه خاصی انجام می دهد.

 

فرآیند کار، که در آن شروع آرام موتور الکتریکی انجام می شود، بر اساس اصل افزایش یا کاهش تدریجی ولتاژ تغذیه روی سیم پیچ موتور است که نباید از مقادیر بار نامی تجاوز کند. چنین عملکرد دستگاه امکان حذف شروع سریع را فراهم می کند که منجر به مقادیر بالایی از شدت جریان شروع می شود. این به نوبه خود منجر به فرسودگی و پارگی زودرس تجهیزات می شود.

 

سافت استارترها که برای اطمینان از ایمنی موتورهای الکتریکی از انواع سنکرون و ناهمزمان در لحظه راه اندازی آنها و همچنین مکانیسم ها و سیستم های مرتبط استفاده می شوند، لیست بزرگی از مزیت ها را دریافت کرده اند که به همین دلیل تعداد فزاینده ای از شرکت ها از آنها استفاده می کنند. به عنوان یکی از مهمترین عناصر اساسی خطوط تولید و ارتباط. بسیاری از شرکت ها سافت استارتر را با پارامترهای مختلف تولید می کنند و به آنها اجازه می دهد از آنها در تمام حوزه هایی که موتورها استفاده می شوند استفاده کنند. معروف ترین در این مورد سافت استارتر زیمنس، ABB، اشنایدر، دانفوس و دیگران است.

 

چگونه می توانم بفهمم که یک استارت سخت اتفاق می افتد و برای عملکرد عادی یک سافت استارتر لازم است؟ این پدیده معمولاً در موارد خاصی ظاهر می شود که با نشانه های خاصی قابل تشخیص است:

 

اگر منبع تغذیه مورد استفاده آنطور که باید عمل نکند، راه اندازی می تواند سخت باشد. در این حالت، دستگاه نیاز به جریانی از شبکه برق دارد که فقط می تواند با حداکثر ولتاژ ارائه کند یا اصولاً قادر به کار با چنین پارامترهایی نیست. هنگامی که راه اندازی انجام می شود، کلیدهای مدار و عناصر سیستم قطع می شوند، چراغ های نشانگر شروع به چشمک زدن می کنند و همچنین خاموش می شوند، ژنراتور کار خود را متوقف می کند.


با این حال، شایان ذکر است که در چنین شرایطی، نصب SPP تنها در صورتی کمک می کند که این شبکه بتواند 250 درصد از مقدار فعلی اسمی موجود را ارائه دهد، در این صورت یک موتور خاص قادر خواهد بود از آن در طول صاف کار کند. شروع کنید. اگر منبع تغذیه قادر به ارائه چنین قرائتی نباشد، نصب دستگاه های اضافی فایده ای ندارد، به هر حال آنها به عملیات کمک نمی کنند، باید به شبکه دیگری متصل شوید.


در هنگام راه اندازی شدید، موتور در حال اجرا ممکن است مستقیماً شروع به کار نکند، می بینید که شروع به حرکت نمی کند یا نمی تواند به سرعت مورد نظر در عملکرد شتاب دهد، در نتیجه سیستم حفاظتی فعال می شود. برای حل مشکل به کنترل کننده کمکی نمی کند، اما علاوه بر این می توانید سعی کنید از دستگاه دیگری استفاده کنید - مبدل فرکانس، که وضعیت را اصلاح می کند.

 

 تفاوت بین سافت استارتر و VFD

 

تفاوت بین سافت استارتر و VFD چیست؟


سافت استارترها در پیکربندی ها و کاربردهای مختلفی عرضه می شوند. Soft Start‌های ساده‌تر معمولاً چندین پیکربندی دارند: زمان‌های شتاب و کاهش سرعت، ولتاژ راه‌اندازی، ترمینال شروع/توقف، و یک کنتاکت خشک برای رویدادهای هشدار. مدل‌های گران‌تر دارای ورودی‌ها و خروجی‌های دیجیتال و آنالوگ اضافی و همچنین پشتیبانی از پروتکل‌های صنعتی مختلف (مانند Modbus ) هستند.

 

ما در پروداکت زیمنس نمایندگی زیمنس سعی کردیم  مقاله ای جامع و کامل در ارتباط با کنترلر سیماتیک تهیه کنیم. گروه فنی و مهندسی پروداکت زیمنس در تلاش است برای سهولت در انتخاب تجهیزات، مشخصات و اطلاعات فنی آن ها را دسته بندی کرده تا مراجعین محترم به وب سایت پروداکت زیمنس برای انتخاب قطعات به راحتی هر چه بیشتر به تجهیزات اتوماسیون زیمنس مانند کنتاکتور زیمنس ، کلید حرارتی زیمنس  ، کلید اتوماتیک  زیمنس ، کلید مینیاتوری زیمنس ، سافت استارتر زیمنس ،  plc زیمنس ، لوگو  زیمنس و ... دسترسی پیدا کنند. همچنین می توانید قیمت کنتاکتور زیمنس، قیمت plc  زیمنس، قیمت سافت استارتر زیمنس را چه به صورت عمده چه به صورت تکی فقط با یک تماس با تلفن: 77644005-021 یا پشتیبانی تلگرام و واتساپ : 09195369226 از کارشناسان فنی ما استعلام بگیرید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman