ظرفیت چربی گیر رستوران را چگونه محاسبه کنیم؟

ظرفیت چربی گیر رستوران را چگونه محاسبه کنیم؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۹ | ۱۴۰۳/۰۴/۱۲

محاسبه ظرفیت چربی گیر رستوران یکی از دغدغه های هر رستوران داری است. برای محاسبه چربی گیر باید جنس آن را تعیین کنیم سپس با توجه به فرمولهای متن اندازه مورد نظر را خریداری کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، آشپزخانه‌های صنعتی، از رستوران‌ها و تالارها گرفته تا ارائه‌دهندگان خدمات غذایی، با چالش پساب چرب روبرو هستند. استفاده گسترده از روغن در پخت‌وپز، منجر به تولید حجم زیادی پساب چرب می‌شود که از سینک‌های ظرفشویی، ماشین‌های ظرفشویی و کف‌شوی‌های آشپزخانه خارج شده و وارد لوله‌های فاضلاب می‌گردد. این مسئله باعث گرفتگی لوله‌ها شده و مشکلاتی جدی ایجاد می‌کند.


برای مقابله با این مشکل، ارگان‌های زیست‌محیطی و شهرداری‌ها در سراسر جهان، استفاده از دستگاه‌های چربی‌گیر را برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی اجباری کرده‌اند. این دستگاه‌ها که در اندازه‌های مختلف از جمله سایز کوچک برای مصارف خانگی و سایز بزرگ برای مکان‌های بزرگتر ارائه می‌شوند، نقش مهمی در جلوگیری از ورود چربی به سیستم فاضلاب ایفا می‌کنند. با قرار گرفتن یک مخزن چربی‌گیر در مسیر خروجی لوله‌های فاضلاب، چربی از پساب جدا شده و از گرفتگی لوله‌ها و آسیب به شبکه فاضلاب جلوگیری می‌شود.


انواع چربی گیری که داریم عبارتند از چربی گیر پلی اتیلن، چربی گیر کامپوزیتی، چربی گیر بتنی، چربی گیر استیل و .... اما مسئله ای که همیشه مطرح این است که ما چه سایزی را باید برای چربی گیر خریداری کنیم؟ ظرفیت چربی گیر برای رستوران را چگونه محاسبه کنیم؟  در ادامه این مقاله از اخبار ساختمان با ما همراه باشید.


محاسبه ظرفیت چربی گیر پلی اتیلن


برای محاسبه ظرفیت چربی‌گیر پلی اتیلن، تعداد پرس‌های غذایی سرو شده در ساعات شلوغ رستوران را در نظر بگیرید. فاضلاب رستوران باید برای خنک‌سازی سه ساعت در حوضچه چربی پلی اتیلنی که نوعی عایق بسیار خوب است، باقی بماند. بنابراین، ظرفیت گریس تراپ پلی اتیلنی قطعا بیشتر از مدل‌های فایبرگلاس است.


نکته مهم این است که پلی اتیلن جذب چربی دارد و روغن به بدنه دستگاه می‌چسبد، بنابراین این عامل را نیز در طراحی ظرفیت مخازن پلی اتیلنی در نظر بگیرید.


برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی، این فرمول ساده را به کار ببرید: ظرفیت چربی‌گیر پلی اتیلن = تعداد پرس غذایی در روز × 10. اگر تمام غذاها در یک زمان خاص در طول روز سرو شوند، مثلا فقط در وعده شام و تعداد 1000 پرس باشد، ظرفیت حوضچه چربی پلی اتیلنی برابر است با: تعداد پرس غذا × 15. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید (که توصیه نمی‌کنیم)، ظرفیت به این صورت محاسبه می‌شود: تعداد پرس غذا × 17.5. و اگر غذاهای فرنگی غیر از پیتزا مانند پاستا، لازانیا و بیف سرو می‌کنید، به دلیل مقدار زیاد چربی در سس و پنیر، فرمول به این صورت تغییر می‌کند: تعداد پرس غذا × 20 لیتر.


بیشتر بخوانید: قیمت چربی گیر رستوران در بازار امروز


محاسبه ظرفیت چربی گیر فایبرگلاس

 

محاسبه ظرفیت چربی گیر فایبرگلاس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman