4 نکته طلایی که پیش از خرید گچ گیپتون باید بدانید!

4 نکته طلایی که پیش از خرید گچ گیپتون باید بدانید!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۱ | ۱۴۰۳/۰۴/۱۹

گچ گیپتون یکی از انواع گچ های ترکیبی است که از چسبندگی فوق العاده بالایی برخوردار می باشد. این گچ مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت و صوت داشته و مخصوص اجرا بر روی بتن، سیمان، یونولیت و فوم است.

به گزارش اخبار ساختمان،با افزودن ترکیبات پلیمری به گچ پایه که اغلب گچ میکرونیزه است، انواع مختلفی از گچ های ترکیبی با کاربردها و خصوصیات متفاوت تولید شده است. گچ گیپتون یکی از گچ های افزودنی دار است که با هدف اجرا بر روی سطوحی که بقیه گچ ها روی آنها قرار نمی گیرند، تولید می شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد این گچ نوین و کاربردی بدانید و با مزایا و معایب آن آشنا شوید، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

ترکیبات گچ گیپتون

پایه تولید گچ گیپتون، گچ میکرونیزه مش 200 است. پروسه اختلاط ترکیبات شیمیایی با گچ پایه، به صورت خشک انجام می گیرد. به این معنی که طی فرایند تولید گچ، هیچ ترکیبی به آن اضافه نمی شود. بلکه پس از پایان این عملیات، مواد پلیمری مختلف در مقادیر مشخص به گچ میکرونیزه اضافه می شود. برای تولید گچ گیپتون نیز ترکیبات خاصی مثل سریش و برخی اسیدها با نسبت مشخص به گچ پایه اضافه و به صورت کامل و یکدست مخلوط می شوند.

در نهایت محصول در کیسه هایی به وزن 25 کیاوگرم بسته بندی و عرضه می گردد.

کاربرد گچ گیپتون چیست؟

تنها گچی که بر روی سطوح بتنی و سیمانی، بدون نیاز به نگهدارنده، چسبندگی دائمی دارد، گچ گیپتون است. همچنین برای گچبری روی سقف و دیوار و گچکاری روی دیوارهای آجری یا دیوارهایی از جنس بلوک متخلخل هم می توان از این گچ پلیمری استفاده کرد. فراموش نکنید که از این محصول نوین و پرکاربرد می توان بر روی سطوح شاتکریت و پانل های سه بعدی هم استفاده کرد.

4 نکته در مورد گچ گیپتون

نکته اول- این گچ ترکیبی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. اما این بدان معنا نیست که صد در صد ضدآب است. پس توجه داشته باشید که نمی توان از آن در نمای ساختمان استفاده کرد. محصول نوین دیگری به این منظور تولید می شود که بتونه کاسماتیک نام دارد. این فرآورده به دلیل پایداری کامل در برابر آب زدگی، در نمای سازه به کار برده می شود.

نکته دوم- این محصول چسبندگی فوق العاده ای دارد. اما چنان چه هنگام تهیه ملات، به جز آب، ماده دیگری اضافه شود. قطعا خصوصیات گچ تحت تاثیر قرار گرفته و نتیجه مورد انتظار را حاصل نخواهد کرد.

نکته سوم- این گچ با نام های مختلفی در مصالح فروشی ها شناخته می شود. بنابراین اگر در مراجعه به بازار با اسامی بتوگیپس، گچ بتن، گچ روی سیمان و گچ مخصوص یونولیت مواجه شدید، بدانید همگی اشاره به یک محصول واحد دارند که همان گچ گیپتون است.

نکته چهارم- این کالا به هر دو منظور زیرکار و روی کار می تواند به کار برده شود. به این معنی که اجرای انواع دیگر گچ و سایر پوشش ها روی آن امکان پذیر بوده و خود نیز به عنوان مرحله پایانی گچکاری می تواند در نظر گرفته شود.

مزایا و معایب گچ روی بتن

استفاده از گچ های پلیمری از جمله گچ گیپتن، مزایای متعددی در بر دارد.

  1. عدم نیاز به زیرسازی پیش از گچکاری و حذف عملیات رابیتس کاری
  2. صرفه جویی در زمان و هزینه
  3. امکان اجرای مستقیم بر روی متریال زیرکار
  4. عدم ترک خوردگی و ریزش پس از اجرا
  5. تطابق با استاندارد ملی ایران
  6. گیرش بسیار مطلوب و بالا
  7. درخشندگی مطلوب سطوح

سایت اویم شاهانه در مورد مزایای این محصول می گوید:

مزیت دیگر آن در عایق حرارتی بودن آن است و در مناطق سردسیر، بیشتر از آن برای صرفه جویی در میزان انرژی استفاده می شود. امکان افزایش ضخامت لایه های این گچ نیز از دیگر مزایای گچ گیپتون به حساب می آید.

از معایب این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قیمت بالا
  2. تاریخ انقضای کوتاه

با توجه به حذف عملیات زیرسازی و صرفه جویی هزینه ناشی از آن، خرید گچ گیپتون توجیه اقتصادی دارد. جهت حصول بهترین نتیجه، همواره توصیه می شود از محصول تازه تولید شده، استفاده کنید و از انبار کردن طولانی مدت گچ های پلیمری بپرهیزید.


برچسب ها:

گچ گیپتون 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman