تقویت حضور دانش بنیان ها برای تسهیل در تولید مسکن

تقویت حضور دانش بنیان ها برای تسهیل در تولید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۰ | ۱۴۰۳/۰۵/۱۳

تفاهمنامه سه جانبه شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منظور تقویت حضور دانش بنیان ها برای تسهیل در تولید مسکن شهرهای جدید به امضا رسید.

به گزارش اخبار ساختمان، امروز ۱۳ مرداد، تفاهمنامه همکاری سه جانبه توسط سیدجواد سادات دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان، سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف تحقق سیاست های کلی نظام به امضا رسید.

مدت این تفاهمنامه سه سال است و مقرر شده تا با امضای این تفاهمنامه، یکی از رویکردهای مهم وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که ارتقای حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه های فعالیت وزارت راه و شهرسازی و کلان پروژه ها و طرح های ملی از جمله طرح نهضت ملی مسکن است تحقق یابد.

بر اساس اعلام ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان که در معاونت علمی شکل گرفت و مهم ترین پروژه آن تشکیل کنسرسیوم های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن بود، تاکنون ۱۱ کنسرسیوم در سطح ملی تشکیل و پروژه هایی به این کنسرسیوم ها واگذار شده است.

با امضای این تفاهمنامه، حضور کنسرسیوم ها در پروژه های نهضت ملی مسکن و پروژه های مشارکتی این شرکت به عنوان متولی اصلی و بزرگ توسعه شهرهای جدید تسهیل می شود و عملا سهم اقتصاد دانش بنیان ها از طرح نهضت ملی مسکن افزایش چشمگیر خواهد داشت.


فن بازارهای حوزه عمران و ساختمان برای تسهیل در ساخت مسکن ایجاد می شود


سید جواد سادات فریزنی مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان عمران و ساختمان در این نشست گفت: فعالیت ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان عمران و ساختمان کمک به بازارسازی شرکت های دانش بنیانی است که در حوزه عمران، ساختمان و زیرساخت وجود دارند و فعالیت می کنند. با آغاز به کار دولت سیزدهم نیز طرح نهضت ملی مسکن در برنامه قرار گرفت و این ابرپروژه هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجراست که بخشی از این پروژه ها با کمک شرکت های دانش بنیان انجام شده و یا در حال انجام است.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان عمران و ساختمان ادامه داد: امروز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن در سراسر کشور در حال اجراست که بازار مناسبی برای حضور دانش بنیان ها در کشور است. همچنین با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از ساخت مسکن در شهرهای جدید در حال انجام است، با تفاهمنامه امروز، تلاش می شود این کنسرسیوم های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن، که تعداد ۱۱ نمونه از آنها تا کنون تشکیل شده و حدود ۸۰ شرکت دانش بنیان در این کنسرسیوم ها حضور دارند، به پروژه ها متصل شوند. ظرفیت دانش بنیان ها ظرفیت مناسبی است که وارد پروژه های مشارکتی و پروژه های تولید مسکن نهضت ملی مسکن خواهند شد.

سادات یکی از محورهای امضای این تفاهمنامه را ایجاد فن بازارهای حوزه عمران و ساختمان برشمرد و گفت: در شهرهای جدید علاوه بر پروژه های انبوه سازی ساخت مسکن به شکل خودمالکی نیز در حال انجام است که با تفاهم امروز و تشکیل این فن بازارها، به شکل حضوری محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان به مردم عرضه خواهد شد.


حمایت از شرکت های دانش بنیان بخش مسکن با ایجاد ساختار شبکه ای


سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این نشست گفت: استفاده از اقتصاد دانش بنیان و حمایت از رشد تولید دانش بنیان ها به ویژه در بخش عمران و ساختمان و مسکن کشور مورد تاکید رهبر انقلاب است و امروز نیز با همین هدف و ارائه برخی از دستاوردها در این بخش میزبان کنسرسیوم های شرکت های دانش بنیان های کشور هستیم که در این زمینه تفاهمنامه منعقد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث یک هزار واحد از واحدهای نهضت ملی و پروژه های مشارکتی با همکاری شرکت های دانش بنیان ها را در برنامه داریم، گفت: حمایت ما از شرکت های دانش بنیان تنها مالی و تسهیلاتی نیست بلکه در حمایت ها به دنبال ایجاد پلتفرم هایی هستیم که ساختار بروکراسی را تغییر دهیم و به ساختار شبکه ای برسیم که بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان ها استفاده کنیم.

غفوری هدف از مشارکت دانش بنیان ها را در پروژه های نهضت ملی مسکن و سایر شیوه های ساخت، کاهش زمان ساخت، کاهش قیمت تمام شده و کیفی سازی عنوان کرد و افزود: برای خروجی بهتر، مقاوم سازی بیشتر ساختمان ها و از همه مهم تر کاهش هزینه تمام شده به سمت شرکت های دانش بنیان می رویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از ورود شرکت های چینی به ساختمان سازی در بخش صنعتی سازی نوین و تکنولوژی اجرایی جدید در حوزه ساخت خبر داد و گفت: در موضوع ساخت مسکن هیچ نیازی به ورود شرکت های خارجی از جمله شرکت های چینی نداریم، اما موضوع مهم استفاده از تکنولوژی های اجرایی جدید در دنیا است که در این بخش با برخی کشورها تعامل خواهیم داشت.

وی افزود: به دنبال این هستیم که با همکاری شرکت های چینی، تکنولوژی های اجرایی جدید ساختمان سازی را وارد کشور کنیم و در این زمینه چند شرکت چینی از پروژه های ساختمان کشور از جمله پرند و پردیس بازدید کردند؛ در مذاکره با چینی ها پتانسیل خوبی در این شرکت ها برای تکنولوژی های اجرایی در کشورمان دیدیم که سنگ بنای این مشارکت ها از بیش از یک سال پیش گذاشته شد.

غفوری با بیان اینکه برخی از این تکنولوژی ها به شکل ساختمان های پیش ساخته است، گفت: این تکنولوژی وارد بخش عملیاتی و در کارخانه می شود که در تلاش هستیم بتوانیم این تکنولوژی را با تجربه داخلی آمیخته کنیم و به اهداف خود در زمینه ورود تکنولوژی های اجرایی جدید برسیم.


آمادگی مرکز تحقیقات برای تدوین سرفصل های ارزیابی شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن


محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه سال گذشته ۷۰ نظریه فنی برای محصولات ساختمانی صادر کرده است که در مقایسه با تعداد ۲۰ نظریه در مدت مشابه قبل، افزایش چشمگیری داشته و نشان دهنده حمایت این مرکز از فناوری های نوین است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه حضور شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های نوین این شرکت ها با مشکلاتی همراه بود و عموماً سازندگان و حتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها ریسک بهره مندی از تکنولوژی کار را نمی پذیرفتند، گفت: با تلاش های فراوان، در برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن در قم، البرز و قزوین این شرکت ها در اجرا مشارکت داشتند که پروژه های موفقی نیز بودند.

وی بر استفاده از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان در پروژه های مسکن توسط دست اندرکاران اجرایی تاکید کرد و افزود: در حوزه اجرا، در بحث های صنعتی سازی و فناوری های نوین چیزی از دیگر کشورها کم نداریم و باید گفت دانش مهندسی عمران در کشورمان قابل قبول است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مشکل ما در موضوع صنعتی سازی و فناوری های نوین، این است که سرعت ساختمان سازی ما با سرعت صنعتی سازی همخوانی نداشته و حتی سیستم بانکی نمی تواند پا به پای فناوری های نوین پیش برود؛ بر این اساس باید فکر اساسی برای مدل مالی آن داشت.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman