آشنایی با زشت ترین ساختمان های جهان

آشنایی با زشت ترین ساختمان های جهان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۲ | ۱۴۰۳/۰۶/۱۸

در این مقاله قصد داریم به هفت ساختمانی که در بین زشت ترین ساختمان های جهان لقب گرفته اند نگاهی بیندازیم.

به گزارش اخبار ساختمان، معماران برتر جهان اغلب دوست دارند متفاوت عمل کنند. گاهی اوقات، منتقدان نتیجه نهایی را به عنوان فوق‌العاده و چشمگیر، تحسین می کنند، اما طراحی های عجیب می تواند واکنش شدیدی را در طرف دیگر طیف برانگیزد. این هفت ساختمان، زشت ترین ساختمان های جهان هستند.


ساختمان هیولاها در هنگ کنگ


ساختمان هیولاهای هنگ کنگ – همانطور که مردم محلی به آن لقب داده اند – یک ساختمان نیست، بلکه پنج ساختمان است که در کنار هم قرار گرفته اند. این مجموعه که در دهه ۱۹۶۰ در منطقه مسکونی کواری بی ساخته شد.

این آپارتمان های پرجمعیت به دلیل نیاز به مسکن برای جمعیتی که به سرعت در حال رشد هستند ساخته شده اند اما، همانطور که برخی از منتقدان استدلال می کنند، زیبایی شناسی در ساخت آنها لحاظ نشده است.


با این حال، به لطف ظاهر متمایز آن، این مجموعه در چندین فیلم از جمله Transformers محصول ۲۰۰۷ و Ghost in the Shell محصول ۱۹۹۵ به نمایش درآمده است. علیرغم اینکه دسترسی به حیاط داخلی در حال حاضر محدود است، این ساختمان ها مثل آهنربایی عکاسان را به خود جذب می کنند.

 

ساختمان هیولاها در هنگ کنگ


موزه فرهنگ پاپ در واشنگتن


موزه فرهنگ پاپ با طراحی فرانک گری که روبروی شکل نمادین و باریک Space Needle قرار دارد، بسیار مورد تمسخر و نقد قرار گرفته است. هربرت موشامپ، منتقد معماری نیویورک تایمز، می گوید که این ساختمان «شبیه چیزی است که از دریا بیرون خزیده، غلتیده و مرده است».

با این حال، اگر آن را در یک روز آفتابی ببینید، این ساختمان به طور قابل توجهی فتوژنیک است. انرژی و بازیگوشی در طراحی آن وجود دارد. برداشت اول همیشه درست نیست، و از نزدیک، این ساختمان عجیب ممکن است آن طور که در ابتدا فکر می کردید زشت نباشد.

 

موزه فرهنگ پاپ در واشنگتن


ساختمان Selfridges در بیرمنگام


هیجان ناشی از برنامه های Selfridges (فروشگاه لوکس پوشاک) برای افتتاح اولین فروشگاه بزرگ خود در خارج از لندن، با طراحی ساختمانی عجیب که آن را در خود جای می داد، فرو نشست.

ساکنان بیرمنگام در مورد اینکه آیا ساختمان سلفریجز که در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد، یک قطعه معماری نوآورانه است که نور جدیدی را به دومین شهر بزرگ بریتانیا می تاباند یا یک هیولا عجیب و غریب که شهرشان را نابود می کند به دو دسته تقسیم شده اند؛ برخی با بی مهری جزئیات دیسک آلومینیومی ساختمان را به چشمان برآمده مگس تشبیه کرده اند، در حالی که برخی دیگر گفتند که این دیسک شبیه زنجیرهای قرون وسطایی است.

پنج سال پس از تکمیل، این ساختمان در نظرسنجی سال ۲۰۰۸ در مورد زشت ترین ساختمان های بریتانیا در صدر قرار گرفت. با این حال، چند دهه بعد، این پروژه جسورانه، برنده جوایزی شد.

 

ساختمان Selfridges در بیرمنگام


کالج فنی Aoyama در توکیو


این ساختمان بسیار بدیع ثابت کرده است که بسیار تفرقه برانگیز است. برخی از کسانی که از ساختمان کالج در منطقه شیبویا توکیو خوششان نمی آید، می گویند که اگر با یک ربات از روی سوسک عبور کنید، این همان چیزی است که با آن مواجه می شوید. این اثر در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد و کار معمار ژاپنی ماکوتو سی واتانابه است که هدفش خلق چیزی است که «قادر به حرکت در قلب مردم و ایجاد هیجان برای انها باشد».

معمار در طراحی این ساختمان به روشی غیرعادی کار کرد و از الگوریتم های ریاضی و مدل های رایانه ای برای طرح و ساختار استفاده کرد و اگرچه ساختمانی که او برای محل کالج فنی طراحی کرده است ممکن است رهگذران را آنطور که او امیدوار بود هیجان زده نکند، مطمئناً یک نقطه بحث جالب است.

 

کالج فنی Aoyama در توکیو


ساختمان Les Espaces d’Abraxas در پاریس


این ساختمان یک مجتمع مسکونی پست مدرن در نویز لو گراند، محله ای در حومه شرقی پاریس است. این املاک یکی از مواردی بود که با هدف کاهش فشار مسکن بر پایتخت فرانسه در دهه ۱۹۷۰ انجام شد. این ساختمان توسط معمار Ricardo Bofill طراحی شد و دارای ۵۹۱ آپارتمان است.

بتن پیش ساخته استفاده شده در ساخت آن، همراه با شهرت جنایی از ویژگی های اصلی ساختمان است. با این حال، به طرز چشمگیری، این ساختمان ها سینمایی هستند و به عنوان محل فیلمبرداری استفاده شده اند.

 

ساختمان Les Espaces d’Abraxas در پاریس


ساختمان چانگ در بانکوک


ساختمان چانگ همکاری جالبی بین صاحب املاک و مستغلات Arun Chaisaree و معمار Ong-ard Satrabhandhu بود که تصمیم به طراحی ساختاری شبیه به یک فیل گرفتند. برای یک ناظر معمولی، ممکن است شبیه چیزی باشد که یک کودک از بلوک های ساختمانی ساخته است، اما این طرح معنای عمیق تری دارد (به اهمیت فیل در فرهنگ و مذهب تایلندی اشاره دارد) ساختمان چانگ که معمولاً به عنوان “ساختمان فیل” شناخته می شود شامل سه برج متصل است که دو برج آن پاهای فیل و دیگری خرطوم آن را تشکیل می دهند.

اما در حالی که برخی از طرفداران این معماری را سرگرم کننده و نشاط آور می دانند، برخی کاملا مخالف هستند و به همین دلیل این ساختمان ها در لیست زشت ترین آسمان خراش های جهان به شمار می آیند.

 

ساختمان چانگ در بانکوک


ساختمان جی. ادگار هوور در واشنگتن


این غول بزرگ که مقر FBI را در خود جای داده است، هزینه ساخت آن ۱۲۶ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید. در راهنمای معماری واشنگتن دی سی در سال ۲۰۰۶ ، موسسه معماران آمریکا (AIA) این ساختمان را به عنوان «قلدر محله» و «بی ادب، بد اخلاق و به دنبال دردسر» توصیف کرد.

به دلیل استاندارد نبودن و کمبود فضای ساختمان، برنامه تغییر مکان اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. از جمله مکان های پیشنهادی حومه شهر واشنگتن، ایالت ویرجینیا و ایالت مریلند بود. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷، برنامه تغییر مکان را متوقف کرد و به جای آن، برنامه تخریب و بازسازی ساختمان کنونی، در دستور کار قرار گرفت.

 

ساختمان جی. ادگار هوور در واشنگتن


برچسب ها:

طراحی ساختمان ،معماری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman