سایه سنگین رکود مسکن بر صنایع وابسته ساخت‌وساز

سایه سنگین رکود مسکن بر صنایع وابسته ساخت‌وساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۵ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۴

در سال‌های نه چندان دور بازار ساخت و ساز مسکن یکی از پررونق‌ترین بازارها محسوب می‌شد اما از سال ۹۱ وارد فاز رکودی شد و حجم معاملات کاهش محسوسی یافت و با عرضه کمتر ملک سرمایه‌‌گذاری‌ها به سمت بازارهای دیگر رفت.
به گزارش اخبار ساختمان، طی سال‌های گذشته بازار ساخت و ساز مسکن یکی از اصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی بود که به‌تبع آن صنایع مرتبط با رقابتی سالم رونق چشمگیری داشته‌اند اما طی 7 سال اخیر به دلیل کاهش عرضه، بخش تولید نیز با افت همراه شده و تنها در مواقعی که قیمت مسکن نوسان داشته، صنایع وابسته به آن دچار شوک‌های مختلف شده‌اند.

صنعت مسکن در دل خود زیرشاخه‌های فراوانی را جا داده که بخش عظیمی از تولید کالای صنعتی و خدمات یک کشور را در بر می‌گیرد و همچنین نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده به واسطه کار انجام شده بر آن اعم از کالاهای ساخته شده یا حجم و کیفیت در اقتصاد کشور برعهده دارد.

بدون شک یکی از مهره‌های مهم «اقتصاد مقاومتی» حمایت ملت و دولت از خرید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی است، مسئله حمایت از تولید ملی و رونق تولید، موضوع کوچکی نیست. زیرا امروز مبحث اقتصاد، موضوع نخست کشور است و رویکرد کشور باید اقتصاد مقاومتی باشد که در تکانه‌ها و شرایط بحرانی خاص آسیب نبینیم.

سایه سنگین رکود مسکن بر صنایع وابسته ساخت‌وساز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رکود بخش مسکن سایه سنگین و طولانی مدتی بر صنایع و کارخانه‌های وابسته به این بخش انداخته است.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی پیرامون تأثیرگذاری رکود بخش مسکن در تعطیلی صنایع وابسته به آن، اظهار داشت: رکود در بخش مسکن سبب بروز بحران در مشاغل وابسته به آن می‌شود که در نهایت تاثیری منفی در اقتصاد کشور برجای می‌گذارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته اگر رکود بود، در کنار آن رونق و تولید هم وجود داشت، چرا که مسکن مهر باعث ایجاد تولید و اشتغال‌زایی فراوانی برای کارگران بخش مسکن و صنایع وابسته به آن بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل عدم حمایت دولت و نداشتن برنامه مناسب شاهد آن هستیم که بخش مسکن در رکودی بی‌سابقه و طولانی مدت فرو رفته و بسیاری از کارگران بخش ساخت و ساز و کارخانه‌های تولیدکننده وسایل ساختمانی، بیکار شده و با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه رکود بخش مسکن سایه سنگین و طولانی مدتی بر صنایع و کارخانه‌های وابسته به این بخش انداخته است، اظهار داشت: صنایع وابسته به بخش مسکن در این سال‌ها با مشکلات جدی مواجه بوده و رکود و بیکاری حاکم بر این بخش، ضررهای جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان و اقتصاد کشور وارد کرده که سال‌ها طول می‌کشد، این روند به حالت اولیه خود بازگردد.

موسوی لارگانی افزود: با به خواب رفتن ساخت و ساز در کشور، نباید انتظار رفع رکود و ایجاد اشتغال را داشته باشیم،‌ چرا که بخش مسکن و صنایع وابسته آن سهم بالایی در اقتصاد و اشتغال کشور دارند.

وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار مسکن در اقتصاد کشور، اظهار داشت: مسئولان باید از تمام سازوکارها و ابزارهای ممکن برای کاهش رکود در این بخش بهره گیرند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: با رکود ساخت و ساز بیش از 200 صنعت وابسته به مسکن اعم از تولید سیمان، گچ، آجر، معادن شن و ماسه، شیرآلات ساختمانی، کاشی‌سازی‌ها و موزائیک‌سازی‌ها رو به تعطیلی است و یا نیروهای شاغل خود را تعدیل کرده‌اند.

«تولید انبوه» نگاه پرضرر به صنعت ساختمان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه رونق تولید ملی و پوشش‌های ساختمانی در اصفهان گفت: هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عدم شرکت در نمایشگاه‌ها نتوانسته‌اند محصولات کیفی خود را عرضه کنند و ناشناخته مانده‌اند اما برپایی این نمایشگاه‌ها نه تنها می‌تواند صنعتگران حرفه‌ای را در یک مکان گرد هم آورد بلکه فضای رقابتی سالم را ایجاد می‌کند.

شیرین طغیانی صنعت ساختمان را یکی از مهمترین صنایع کشور برشمرد و اظهار داشت: هرچند که این صنعت دچار رکود شده اما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به خروج از رکود و کیفی‌سازی محصولات صنایع ساخت و ساز کمک‌رسان خواهد بود.

وی افزود: چنانچه به صنعت ساختمان فقط به عنوان یک صنعت و تولید انبوه نگاه شود بدون اینکه ظرفیت‌های کیفی آن مدنظر باشد می‌تواند ضررهای بسیاری را به دنبال داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها نه تنها ما را با مصالح، تولیدات و تکنولوژی‌های نوین آشنا می‌کند بلکه کیفیت ساخت و سازها داخلی هم به روز خواهد شد و اگر حرفی از هویت می‌زنیم منظورمان تولید گذشته نیست هدفمان اصولی بوده که از گذشته‌های دور بر معماری ما حاکم است که می‌تواند ذائقه مردم را نیز تغییر دهد.

وی ادامه داد: گاهی فکر می‌کنیم که کارهای نه چندان مناسب ذائقه مردم را تغییر داده است. برای نمونه فست‌فودها مزاج شهروندان را تغییر داده و به سمت غذاهای ناسالم پیش برده اما به هر حال این بازار را ایجاد کرده و دلیل آن ما بوده‌ایم که این ذائقه را تغییر داده‌ایم. بنابراین اگر با فرهنگ‌سازی بتوانیم متناسب با ظرفیت‌هایی که هموطنان و بازار انتظار دارند شیوه‌های نوین در تولید ساختمان ایجاد کنیم بدون شک جامعه هم به این سمت سوق داده خواهد شد.

طغیانی در پاسخ به این سئوال که آیا در شورای شهر اصفهان مباحث حمایتی از فعالان در عرصه ساخت و سازها صورت گرفته است، گفت: در نخستین جلسات برگزاری شورا بسیاری از انبوه‌سازان اعلام کردند که دیگر در شهر اصفهان سرمایه‌گذاری نخواهند کرد اما با برگزاری نشست‌های متعدد سعی کردیم که تسهیلاتی را برای آنها لحاظ کنیم و امروز شرایط بهتری فراهم شده است.

وی با اشاره به کاهش فرآیند‌ها، کوتاهی و تسهیل زمان اخذ پروانه‌ها برای سهولت فعالیت انبوه‌سازان در شهر اصفهان، اظهار داشت: این شرایط سبب شده که انبوه سازان موقعیت‌های بهتری را تجربه کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان پیرامون اینکه براساس زمان‌بندی مناسب، هزینه‌های مالی و نیروی انسانی باتجربه کارهای انبوه‌سازان اصفهانی اندکی بالاتر از دیگر مناطق بوده است، افزود: اصفهان از زمان‌های کهن در معماری صاحب سبک و پیشتاز بوده و انبوه‌سازان متخصصی داشته اما معتقدم این فضاها و فرهنگ‌سازی هم باید توسط مدیریت شهری انجام شود و هم سازمان نظام مهندسی و حضور مهندسان باتجربه در این عرصه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

تسنیم

برچسب ها:

ساخت و ساز ،مسکن ،رکود ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman