معاون وزیر راه و شهرسازی:

احداث مسکن باید با سرعت بیشتری انجام شود

احداث مسکن باید با سرعت بیشتری انجام شود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۲ | ۱۴۰۳/۰۷/۲۶

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به مسائل اقتصادی و تورم، مسکن در کشور به معضل و چالش تبدیل شده است. با وجود کارهای خوب انجام شده اما کافی نیست و باید احداث مسکن با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش اخبار ساختمان، مسعود بیات منش، مدیرکل پیشین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان (۲۵ مهر) در آیین تکریم خود اظهار کرد: راه و شهرسازی استان وظایف و تکالیف گسترده ای پس از ادغام دو وزارتخانه به عهده گرفت. وظیفه اصلی ما توسعه و ساخت زیربنای کشور در بحث مسکن، شهرسازی و حمل و نقل است. استان خوزستان نیز با توجه به موقعیت قرارگیری در کشور و وجود مرزهای آبی و خاکی و راه های هوایی و ریلی، در حوزه حمل و نقل نقش اساسی دارد.


خوزستان مبدا بار ۹۰ درصد کشور است


وی ادامه داد: استان خوزستان با دارا بودن پنج فرودگاه و دو بندر مبدا بار ۹۰ درصد کشور است که امنیت غذایی کشور را تامین می کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: وظیفه ایمن سازی حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه در استان باعث شده که وظایف زیادی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان باشد. همچنین، تهیه طرح جامع ۸۸ شهر که در برگیرنده ۷۰ درصد جمعیت استان است، برعهده ما است.

بیات منش با اشاره به طرح های مسکن در سالیان اخیر، عنوان کرد: با توجه به مسائل اقتصادی و تورم، مسکن در کشور به معضل و چالش تبدیل شده است. با وجود کارهای خوب انجام شده اما کافی نیست و باید احداث مسکن با سرعت بیشتری انجام شود. متاسفانه، در سنوات اخیر ۴۲ درصد سبد هزینه خانوار به مسکن تعلق پیدا کرده که رقم بالایی است. در حالی که بر اساس نرم جهانی، این رقم نباید بیش از ۲۶ درصد باشد؛ هرچند در برنامه هفتم توسعه، برای کاهش این رقم، برنامه هایی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سخت ترین بخش برنامه تولید مسکن حمایتی، عرضه زمین ۹۹ ساله بود، عنوان کرد: اصلی ترین چالش تامین زمین نیز الحاق به محدوده شهری و... بود. در این زمینه از بخش خصوصی درخواست داریم کمک کند تا با توجه به کمبود، برای تخصیص زمین به متقاضیان ثبت نام کننده، اقدام و کمبود مسکن جبران شود. در ساخت مسکن، هدف دهک های اول ‌تا سوم است و حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار زمین تامین شده است. همچنین زمین های جدید در اولویت الحاق به محدوده شهری است.

مدیرکل پیشین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: باید در کنار آماده سازی مناسب زمین، مدرسه سازی در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، پیگیری شود. یکی از مهمترین چالش های استان مدیریت زمین های ملی و دولتی است. در مسائلی از جمله اخذ سند تک برگی، شفاف سازی و... نیز مقداری عقب افتادگی داشتیم.

بیات منش با بیان اینکه حدود ۶.۵ درصد راه های کشور در استان است، گفت: بیشترین حجم پروژه های راهسازی در خوزستان انجام می شود. در این راستا، ۱۰ طرح ملی در حال اجرا است. دو کریدور جنوبی از شلمچه تا بندر چابهار و از بازرگان تا اروند، در دستور کار است. هزار و ۲۵۰ کیلومتر طول این راه ها است که باید چهار خطه شوند. ۴۵۰ کیلومتر راه ساخته شده و حدود ۴۰۰ کیلومتر در حال ساخت است. ۳۸۵ کیلومتر نیز پیمان سپاری شده است.

وی گفت: برای رفع کمبود در بخش راهسازی، نیاز به ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع است.

بیات منش بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد استفاده از راه ها مربوط به جا به جایی بار است. بنابراین از کل صنایع استان درخواست می شود که در این حوزه ورود کنند و منابع مناسبی برای تکمیل راه ها تامین شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman