مزایای استفاده از در چوبی در ساختمان

مزایای استفاده از در چوبی در ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۷

در چوبی به درهایی گفته می‌شود که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه چوب طبیعی را در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع داریم؛ بنابراین درهای چوبی را نیز در طیف گسترده‌ای از رنگ و طرح و نقش می‌توانیم ببینیم.
به گزارش اخبار ساختمان، بی‌شک شروع هر ساختمان با در آن است. جزئی اساسی چه به لحاظ نقشی که در امنیت یک‌خانه ایجاد می‌کند و چه به لحاظ نقشی که در زیبایی یک ساختمان دارد. درگذشته نقش اصلی در ایجاد حائل بین فضای بیرون و داخل ساختمان بود بنابراین استحکام و مقاومت آن فاکتور مهمی محسوب می‌شد. امروزه علاوه بر این نقش، زیبایی و همخوانی و هماهنگی با نمای داخل و خارج در انتخاب آن نقش ایفا می‌کند. شکوه و زیبایی یک ساختمان با در آن نمود پیدا می‌کند.

در چوبی ساختمان که از درهای چوبی می‌توان در ورودی ساختمان یا در داخل ساختمان استفاده کرد. درها در ایجاد سبک و جزئیات معماری به ساختمان دخیل هستند.

مزایای استفاده از چوب در ساخت یک در چوبی را می‌توان به‌طور خلاصه چنین برشمرد:

* صرفه‌جویی در مصرف انرژی (به دلیل عایق صوتی و حرارتی بودن چوب)

* دوام و ثبات بالا

* طول عمر و ثبات رنگ بالا

* عدم تأثیر سوء بر سلامت انسان

* زیبایی در رنگ و طرح‌های جذاب

درهای چوبی جذابیت‌های بی‌شماری که در برنامه‌های تجاری و مسکونی ارائه می‌شود را دارند.

زیبایی، انعطاف‌پذیری در طراحی، سهولت استفاده و عایق‌بندی طبیعی و ویژگی‌های پایدار باعث می‌شود که درهای چوبی گزینه‌ای هوشمندانه و شیک برای ایجاد ورودی‌هایی جذاب باشند.

در چوبی دارای مزایای همچون زیبایی و گرمی بی‌نظیر و سبک‌ها، گونه‌ها و گزینه‌های نهایی متنوع هستند.

زیبایی و گرمی بی‌نظیر در چوبی

چوب به دلیل زیبایی‌شناسی دلپذیر و ارتباط ملموس با طبیعت، هزاران سال است که به‌عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بسیاری از معماران و طراحان، گرمی، ظاهر غنی، عمق و جزئیات و بافتی که چوب می‌تواند به یک فضا اضافه کند، با مواد دیگر غیرقابل دستیابی است.

ما انسان‌ها، به‌طور غریزی بیشتر از سایر مصالح به استفاده از چوب کشش داریم.

سبک‌ها، گونه‌ها و گزینه‌های نهایی متنوع برای در چوبی

ده‌ها گونه چوب وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ساخت در استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها طرح، رنگ و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

برخی از آن‌ها با رنگ‌های روشن و خطوط ریز مانند صنوبر و کاج سفید، در حالی‌ که برخی دیگر مانند گیلاس و چوب ماهاگونی تیره‌تر هستند.

علاوه بر این، بعضی از آن‌ها گره‌ها یا الگوهای رگه‌ای چشمگیرتری دارند که باعث ایجاد جذابیت بصری می‌شوند مانند توسکا گره‌دار، کاج گره‌دار، هیکوری یا اقاقیا سیاه.

درهای چوبی را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد یا از روکش ساده و کاملاً شفاف استفاده کرد تا با هر اتاق، سبک و طراحی مطابقت داشته باشد.

کارایی و تطبیق‌پذیری آن‌ها به معماران و طراحان اجازه می‌دهد دقیقاً آنچه را که می‌خواهند در یک در داخلی یا خارجی به دست آورند.

گونه‌های چوبی مختلف زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ساخت در استفاده کرد.

در زیر برخی از رایج‌ترین چوب‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ که در ساخت در چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم تا شما در سفارش و خرید در چوبی اطلاعات بیشتری داشته باشید:

دوگلاس فر به دلیل داشتن رگه‌های عمودی و رنگ گرم، از رنگ مایل به زرد تا قهوه‌ای روشن محبوب است.

کاج پوندروزا می‌تواند ساده یا گره‌دار باشد و به رنگ عسل بارگه‌هایی صاف و نسبتاً ریز است. ژرفا و گرمای آن احساس راحتی و آرامش را به فضا می‌بخشد.

بلوط قرمز از نظر رنگ کمی متفاوت است اما به‌طورمعمول قرمزرنگ است. دارای رگه‌های مستقیم بوده، از نظر بافت متوسط تا درشت و دارای وزن متوسط تا سنگین است.

گیلاس چوبی سخت دارای رگه‌های مستقیم موجدار و بافت ریز. رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز متوسط است و با گذشت زمان تیره می‌شود.

چوب افرا سفید مایل به کرم با درخشندگی کم‌وبیش صدفی است. چوب افرا نقش مشخصی دارد و سخت، محکم و نیمه سنگین است.

توسکا به رنگ قهوه‌ای روشن بارگه‌های زرد است. گره‌های موجود در توسکای گره‌دار به آن‌یک سبک روستایی، غیررسمی‌تر می‌دهد و اندازه و توزیع گره‌ها در آن متفاوت است.

چوب گردو با رنگ شکلاتی قهوه‌ای و رگه‌های موج‌دار قابل‌ تشخیص است، این چوب منعکس‌کننده یک سبک معماری کلاسیک آمریکایی است.

ماهاگونی یک چوب گرمسیری با رنگ مایل به قهوه‌ای بارگه‌های نسبتاً راست و محکم است. نقش‌های نواری مشخص و متمایز رنگ متنوع آن‌یک در زیبا و چشم‌نواز را ایجاد می‌کند. وجود بافت‌های یکدست با پرمگس‌های درخشان و براق که با تغییر جهت تابش نور، درخشش متفاوت و زیبایی به آن می‌دهد. از ویژگی‌های شاخص این چوب است. در مقطع شعاعی نقوش نواری صدفی و در مقاطع مماسی نقوشی متنوع چون موجی، مجعد، جناغی دارد.

اقاقیا یکی از سنگین‌ترین و سخت‌ترین چوب‌های آمریکای شمالی هستند. رنگ این چوب کرم با زمینه شکلاتی است و نقش کم‌وبیش نواری دارد. الگوی رگه‌های آن شبیه بلوط است اما با تغییر رنگ بیشتر بین حلقه‌های رشد.

بامبو یک درخت پهن‌برگ نیست و نوعی گیاه است، اما از نظر ویژگی با چوب‌های پهن‌برگ قابل‌ مقایسه است. در سال‌های اخیر به دلیل دوام و سریع الرشد بودن بسیار محبوب شده است. چوب بامبو رنگ گرم و زیبایی دارد که مکمل طیف گسترده‌ای از سبک‌های معماری است.

ایسنا

برچسب ها:

ساختمان ،ساخت ،در چوبی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman