عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تشریح کرد:

بررسی علل کاهش کیفیت ساخت و سازها در کشور

بررسی علل کاهش کیفیت ساخت و سازها در کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۰ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۹

رییس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بسیاری از ساخت و سازها به ویژه بناهای قولنامه‌ای در مشهد به روشهای مختلف بدون نظارت مهندسان ساختمان ساخته می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، جواد مروتی در نشست خبری پیرامون "همایش نگاهی نو به سازه‌های بتنی با رویکرد دوام و پایایی" افزود: هم اکنون پزشکان از جمله "بساز و بفروش‌های" شهر مشهد هستند و اگر از نظر ریالی سهم کسانی را که در ساخت و ساز مشارکت دارند بسنجیم، کمترین سهم را مهندسین دارند.

وی ادامه داد: ورود افراد غیر متخصص به عرصه ساخت و ساز علت اصلی دوام اندک ساختمان‌هاست و اگر میزان دقت در ساخت یک ساختمان افزایش یابد، می‌توان یک سازه باکیفیت اعم از فلزی یا بتنی ساخت.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در کشورهای پیشرفته و صنعتی، سیستم نظارتی به گونه‌ای است که غیرمتخصصین اجازه ندارند وارد عرصه ساخت و ساز شوند چه برسد به اینکه متولی اصلی در ساخت و ساز باشند.

وی افزود: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور بسیار پایین و بین ۲۰ تا ۳۰ سال است، به طوری که ساختمان ۲۰ تا ۲۵ ساله یک واحد کلنگی و نیازمند تخریب به شمار می‌رود، در حالی که این اقدام هدر دادن سرمایه‌های ملی است.

مروتی ادامه داد: این در حالی است که یک ساختمان ۲۰ ساله در کشورهای صنعتی و پیشرفته، یک ساختمان جوان به نظر می‌رسد و حداقل عمر مفید آن ۱۰۰ سال بوده و ساختمان‌های دارای ۱۵۰ سال قدمت هم در آن کشورها بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: بتن در دنیا بعد از آب، پرمصرف ترین ماده ساختمانی است، براساس آمار پروانه‌های ساختمانی صادره، بین ۶۵ تا ۷۰ درصد ساختمان‌ها در کشورهای صنعتی و حدود ۶۵ درصد ساختمان‌ها در ایران بتنی هستند اما این رقم در خراسان رضوی حدود ۶ درصد و باقی ساختمان‌های این استان دارای اسکلت فلزی است.

رییس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: ساختمان‌های بتنی از نظر عمر و دوام بهتر از ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی هستند زیرا فلز، خوردگی بسیار دارد و حتی خوردگی در بتن هم مربوط به آرماتورهای فلزی آن می‌باشد.

وی ادامه داد: هزینه استفاده از سازه‌های بتنی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از سازه‌های فلزی است، از سوی دیگر خراسان رضوی بویژه مشهد قطب تولید سیمان و واحدهای تولیدی در این زمینه است که می‌توان بتن را با هزینه کمتر در اختیار سازندگان ساختمان‌ها قرار داد.

مروتی گفت: در حالی که اصفهان قطب تولید فولاد است اما تعداد ساختمان‌های بتنی در این استان از متوسط کشوری بیشتر است و حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها در استان اصفهان بتنی است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: عمر ساختمان بستگی به شرایط محیطی هر منطقه دارد و نمی‌توان عددی در این زمینه ذکر کرد، در مناطق دارای اقلیم مرطوب مثل شمال و جنوب کشور، تعداد ساختمان‌های فلزی تقریبا صفر است زیرا بتن دوام بیشتر از فلز دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که یکی از علت‌های اصلی درصد اندک ساخت و سازهای بتنی در خراسان رضوی ضعف فرهنگی و آموزشی است، "همایش نگاهی نو به سازه‌های بتنی با رویکرد دوام و پایایی" با حضور متخصصین و همکاری شهرداری مشهد ۲۱ آذر ماه در این شهر برگزار می‌شود.

مروتی گفت: این همایش با حضور ۲۰۰ نفر از مهندسان در چهار رشته برگزار خواهد شد و دکتر "همایون ابریشمی" استاد مدعو از کشور کانادا و پروفسور "علی اکبر رمضانیان پور پدر بتن ایران سخنرانان اصلی این همایش هستند.

یکی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این نشست گفت: هر پیشرفتی در جامعه نتیجه دانش، آگاهی و آموزش است و هر جا بحث آموزش جدی گرفته شده، نتایج خوبی به دست آمده است.

سید مصطفی رضوی افزود: نمونه بارز ضعف آموزشی مربوط به ۲ دهه اخیر در کشور و افزایش بی‌رویه دانشجویان رشته‌های مهندسی است، به طوری که براساس آمار پذیرفته‌شدگان آزمون "ورود به حرفه" سال ۱۳۹۷، حدود ۱۱ درصد شرکت کنندگان بود به این معنا که ۱۱ درصد از تعداد بسیار شرکت کنندگان توانستند ۵۰ درصد سوالات را درست پاسخ دهند.

وی ادامه داد: کم اهمیت شدن آموزش در دهه‌های قبل، کشور را با بحران مواجه می‌کند که اثرات آن کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خواهد بود و اثرات بلندمدت آموزش بسیار بیشتر است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: تعداد اعضای هیات مدیره دوره هشتم این سازمان ۱۵ نفر مدرس دانشگاه و ۱۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه هستند و نخستین هیات مدیره با رویکرد آموزشی تشکیل شده است.

رضوی احصای مشکلات سازمان نظام مهندس ساختمان خراسان رضوی و رفع آنها، برگزاری آزمون نظام مهندسی به صورت الکترونیکی برای نخستین بار در کشور، حذف کاغذ و الکترونیکی کردن فرآیندها در این سازمان را از اقدامات شاخص دوره هشتم مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برشمرد.

ایرنا

برچسب ها:

ساخت و ساز ،ساختمان ،بتن ،سازه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman