مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان مطرح کرد:

ضرورت ترویج فرهنگ مقاوم سازی در ساخت و سازها

ضرورت ترویج فرهنگ مقاوم سازی در ساخت و سازها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۷

طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی گامی استوار در راستای توسعه امکانات عمرانی و بهبود کیفیت مسکن روستایی است که پیشگیری از تخریب واحدهای مسکونی در حوادث، تمرکز سرمایه‌گذاری در روستاهای مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان و ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی از جمله اهداف اصلی طرح است.
به گزارش اخبار ساختمان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: رعایت استاندارد در فرآیندهای ساخت و ساز بدون شک نقش مهم و موثری در افزایش تاب آوری ساختمان ها و ایمنی شهروندان دارد و بر همین اساس استفاده از مصالح و فرآورده های ساختمانی استاندارد نقش بی بدیلی در بهبود کیفیت، ایمنی و تاب آوری ساختمان ها داشته و امری ضروری است.

سجاد صنعتی منفرد با بیان اینکه، در برنامه ایمن سازی در برابر زلزله، ایمنی ساختمان ها و تمامی بناها از اولویت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: تعیین محل مناسب برای ساخت بنا، طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با بکارگیری کارگران آموزش دیده و در نهایت نظارت بر ساخت و کنترل کیفیت توسط سازمان های ذی ربط و مهندسان ناظر از برخی اصول برای مقاوم سازی بناها به شمار می آید.

وی اضافه کرد: آگاهی افراد از پدیده هایی مانند زلزله، برنامه ریزی های صحیح ایمنی بطور گروهی و در اقشار مختلف جامعه و آمادگی فردی برای انجام اقدامات ضروری هنگام وقوع زلزله، میزان آسیب ها را تا حد زیادی کاهش می دهد که با تدوین اصول و قوانین ارتقادهنده پایداری اجتماعی و الگوهای توسعه و نظارت دقیق بر اجرای این اصول و قوانین، می توان زمینه های کاهش آسیب پذیری و بهبود و ارتقای ایمنی در بافت های شهری و روستایی را فراهم کرد.

این مسؤول ادامه داد: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: در سطح این استان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که تاکنون ۵۲ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۴۸ هزار و ۵۳۶ واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند که امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به آنالیزهای انجام شده، ۱۵۳ روستا در استان زنجان روی گسل بوده که بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد حدود پنج هزار و ۲۵۹ واحد مسکونی که ۲۸ درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman