معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران خبر داد؛

250هزار ایثارگر متقاضی تسهیلات مسکن

250هزار ایثارگر متقاضی تسهیلات مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۶ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۱

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران با اشاره به افزایش میزان تسهیلات مسکن توسط هیات دولت گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر از ایثارگران متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هستند که البته سالانه بین ۵۰ تا ۵۲ هزار ایثارگر می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود پاکدل افزود: امسال برنامه ریزی بنیادشهید برای پرداخت ۱۰۰ هزار تسهیلات مسکن با همکاری بانک های عامل است اما با توجه به توان بودجه ای دولت، به طور میانگین در سال های مختلف بین ۵۰ تا ۵۲ هزار تسهیلات جذب می شود.

وی اضافه کرد: متقاضیان مسکن ایثارگران با درصد بالای جانبازی هستند که در مجموع ۲۵۰ هزار نفر در سامانه بنیادشهید ثبت نام کرده اند که بسیاری از این افراد با توجه به تورم در حوزه مسکن، توان جذب این میزان تسهیلات را ندارند.

پاکدل ادامه داد: هرساله بعد از اینکه قانون بودجه تنظیم می شود مبلغ تسهیلات مسکن ایثارگران، توسط هیات دولت تصویب و به بنیادشهید اعلام می شود و پس از ابلاغ به شورای پول و اعتبار داده می شود تا از این طریق سهم بانک ها برای پرداخت تسهیلات به ایثارگران مشخص شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن در قالب تملک دارایی است، به طور معمول در ۶ ماهه دوم سال عملیاتی می شود گفت: درصد سود تسهیلات مسکن برای ایثارگران چهار درصد و مدت بازپرداخت آن نیز ۲۰ ساله است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید ادامه داد: به طور معمول چند روز پس از تصویب مصوبه توسط هیات دولت، به دستگاه های ذیربط ابلاغ می شود که امیدواریم بتوانیم در سریع ترین زمان نسبت به پرداخت این تسهیلات مسکن به ایثارگران اقدام کنیم.

هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه ۱۹ خرداد به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال ۱۳۹۸ موافقت کرد. به همین منظور سقف تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، مراکز استان ها یک میلیارد ریال، سایر شهرستان ها ۸۵۰ میلیون ریال و روستاها ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز پیشتر گفته بود که از حدود ۵۰ هزار نفر از افراد معرفی شده به بانک ها، سال گذشته (۱۳۹۷) در مجموع ۴۵ هزار و ۶۲۳ نفر از ایثارگران وام مسکن دریافت کردند.

وی ادامه داد: تمامی فرایندهای دریافت وام روی سامانه بنیاد شهید و امور ایثارگران و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و باید با تکمیل وب سرویس مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و بانک های عامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تسهیل بیشتر این فرایند برای دریافت تسهیلات مسکن ایثارگران اقدام شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین تعداد واگذاری زمین و مسکن به ایثارگران در سال گذشته را ۶ هزار و ۵۴ مورد عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش سن والدین شهدا و جانبازان، مناسب‌سازی مسکن این افراد در دستور کار بنیاد شهید قرار دارد که در این راستا در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰ مورد مناسب‌سازی مسکن صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهوری در خصوص شرایط واجدین دریافت این تسهیلات گفت: خانواده شهدا شامل والدین، همسر و فرزندان شهدا، تمام آزادگان و جانبازان با اولویت درصد ازکارافتادگی، فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و همسران جانبازان متوفی با توجه به مفاد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۳۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.

شمار کل جانبازان کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می رسد. ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر (۵۹ درصد) جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر (۴۱ درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

ایرنا

برچسب ها:

تسهیلات ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman