در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان مطرح شد:

لزوم توجه به طرح‌های نیمه کاره روستاها

لزوم توجه به طرح‌های نیمه کاره روستاها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با حضور نماینده شورای روستاهای استان در استانداری اصفهان برگزار شد.
به گزارش اخبار ساختمان، زندی نماینده شورای گلپایگان در این اجلاس، ضمن گلایه از ابراز مکرر مشکلات شهرستان و عدم پیگیری و حصول نتیجه، گفت: مشکلات اداره شهرستان ها زیاد است و توقعات مردم از شوراهای اسلامی در حد تیم ملی است! البته که انتظارات به جا هستند، اما بخشداری نقش تمام ارگان ها را ایفا می‌کند.

کسی پاسخگوی ما و مشکلاتمان نیست

وی خطاب به شورای اداری روستاهای استان، افزود: با مشکلات فراوانی که وجود دارد، نمی دانیم به چه کسی باید شکایت کرد؟ با مراجعه به استانداری، تمام عوامل، مشکلات را به یکدیگر می‌گویند و برای هم نامه می نویسند و ما را ارجاع می‌دهند! حتی نامه فرمانداری و بخشداری جواب داده نشده، چرا که کسی پاسخگوی ما و مشکلاتمان نیست!؟

زندی ادامه داد: دهیاران با حقوق یک سوم مشغول به کار هستند و این انگیزه لازم برای حضور دائم در روستاها را ایجاد نمی کند. درواقع این حقوق، هزینه رفت و آمد دهیار پاره‌وقت می‌شود، این در حالی است که تمام دستگاه‌های اجرایی هم وظایف خود را به دهیار واگذار می‌کنند. دهیار نوکر مردم است، ولی نوکر ادارات نیست، دهیار یک نفر است و تمام خواسته ادارات را باید اجرا کند.

نماینده شورای شهر گلپایگان، گفت: بنیاد مسکن، پول می گیرد و کمکی خرج هزینه‌های روستاها نمی‌کند. تخریب، پل سازی و همه کارها را دهیار انجام می دهد، ولی پول این اقدامات را بنیاد مسکن دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، توسعه روستا وقتی شکل می گیرد که امکانات داخل شهر را در روستاها هم داشته باشیم، افزود: دستگاه‌های زیادی در روستاها تصمیم گیرنده هستند. در قوانین آمده پولی که بنیاد مسکن در روستایی دریافت می کند، باید صرف بهسازی همان روستا شود، اما گاهی نمی شود.

زندی گفت: همانطور که شهرداری‌ها در شهر اختیارات بالایی در زمینه شهر دارند، باید دهیاری‌ها هم از این اختیارات برخوردار باشد.

ادارات به روستاها پاسخ نمی دهند

نماینده شورای شهر گلپایگان با تاکید بر اینکه برخی از ادارات به هیچ عنوان حاضر نیستند به روستاها پاسخ دهند، اظهار کرد: امسال سال رونق تولید است، ای کاش همه دوستان ماهی یک قدم برای روستاها بردارند، حتی دفتر امور روستایی، هیچ برنامه‌ای برای روستاهایش ندارد.

نماینده شهرستان لنجان نیز در این اجلاس گفت: مشکلاتی در شورا و دهیاری شهرستان داریم و مسئله‌ ای که امروز از اهمیت بالایی برخوردار است، آموزش اعضای شوراها به صورت تخصصی است و اگر این مسئله در دستور کار قرار بگیرد، بسیار ارزشمند است و باعث می شود قوانین به طور صحیح اجرا شود.

وی افزود: با توجه به حقوق پایین شهردارها، در بعضی مواقع، شورا با رعایت مخارج و اعتبارات جاری خود، به شهردار کمک می‌کنند که در بازرسی‌ها، این مسئله مشکل ایجاد می‌کند، بنابراین لازم است تا در حقوق شهردار تجدید نظر و از فساد و اختلالات مالی جلوگیری شود.

فریبرز شجاعی نماینده شورای شهرستان چادگان هم ضمن انتقاد از صحبت استاندار اصفهان در خصوص این شهرستان، گفت: چادگان نگین استان است، هر چند آقای استاندار، چادگان را از شهرستان های استان نمی‌داند و می گوید که اگر این شهر از اصفهان جدا شود، راحت می شویم!

وی افزود: مشکلات شرکت عمران زاینده رود با این شهرستان است، اما سود آن را استان می‌برد و در عین حال حاضر نیستند پولی پرداخت کنند.

شجاعی با اشاره به اینکه شهرستان چادگان با حدود ۶۲ روستای متفرق، تنها یک نیروی انتظامی دارد، گفت: باید با یک ماشین تمام شهرستان کنترل شود و جرائم مورد پیگرد قرار بگیرد.

نماینده شهرستان چادگان افزود: جاده‌های این شهرستان ایمن نیستند و در حال حاضر جاده وجود ندارد و یا امکانات برای ایمن شدن در فصول خاص و بارندگی برای تجهیز جاده‌ها کافی نیست.

بابایی نماینده شورای برخوار در ادامه افزود: رفت و آمدهای شهرستان برخوار به دلیل نزدیکی به شهر اصفهان، زیاد است و با توجه به سیستم ضعیف و پرهزینه حمل و نقل عمومی، شهروندان با خودرو شخصی اقدام به رفت و آمد می‌کنند که باتوجه به شرایط آب و هوایی و آلودگی، این مسئله، نگران کننده است.

وی با یادآوری اینکه بعضی از حریم‌های جاده‌ها در این شهرستان با اصفهان مشترک است، افزود: بخشی از شهرستان در منطقه ۷ اصفهان قرار گرفته و با توجه به دور افتاده بودن این منطقه در شهر، نسبت به آسفالت شدن و زیرسازی این جاده باید اقدام شود.

بابایی همچنین با اشاره به افاغنه ساکن در این شهرستان، گفت: این مهاجران در شهرستان های دیگر مشغول به کار هستند و در نقاط دور افتاده برخوار ساکن هستند.

نماینده شهرستان برخوار افزود: برداشت غیر مجاز خاک در شهر سین از دیگر مشکلات این شهرستان است که باید مورد توجه و رسیدگی استانداری قرار بگیرد.

نماینده اصفهان هم در این جلسه تاکید کرد که با توجه به فعالیت اداره امور روستایی، حضور بنیاد مسکن در روستاها باید کمرنگ شود و وظیفه اجرایی نداشته باشد.

فکری به حال طرح‌های نیمه کاره روستاها بکنید

همچنین مدیری نماینده شورای شهر خوانسار با اظهار اینکه اگر می خواهید کاری برای کشور و مردم کنید، باید کاری برای روستاها بکنید، گفت: فکری به حال طرح‌های نیمه کاره در روستاها بکنید.

وی افزود: بناهای تاریخی، بهترین مناطق گردشگری هستند ولی به آنها رسیدگی نمی‌شود و همچنین در بخش کشاورزی هم شرایط خوبی نداریم، اکثر کشاورزان امسال ضرر کردند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

مدیری گفت: خوانسار با دورترین روستا، حدود ۴۵ کیلومتر و با نزدیک ترین روستا ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و با این وجود تنها یک ماشین حمل زباله برای این پهنه عظیم وجود دارد که لازم است در این خصوص چاره‌ای اندیشیده و اعتبار لازم تخصیص داده شود.

بنیاد مسکن روستاها، دهیاری‌ها و شوراها را خلع سلاح کرده است

در ادامه میرزائیان نماینده نطنز با بیان اینکه پیش از اینکه شورایی شوم، باتوجه به مشکلات زیاد روستاها، فکر نمی کردم مدیر کل امور روستایی در استانداری وجود داشته باشد، گفت: از وقتی بنیاد مسکن آمده، علنا روستاها، دهیاری‌ها و شوراها خلع سلاح شده‌اند.

وی افزود: در استانداری بستر سازی کنید و ببینید عیب کار از کجا بوده، بر عملکردها بازنگری کنید و ببینید چگونه شده که اداره روستاهای استانداری، روستاها را رها کرده‌اند.

میرزائیان گفت: امروز اگر یک روستایی بخواهد در زمین پدری خود خانه بسازد، قوانین او را منع می کند و تا مرز زندان پیش می برند. از قوانین دست و پاگیر دست بردارید و با مدیران کل جلسه بگذارید.

نماینده شورای شهرستان نطنز گفت: این شهرستان عموما کوهستانی است و روستاها در بستر رودخانه خانه ساختند، درحالی که امروز اگر باران نیاید، مصیبت است و اگر باران بیاید هم مصیبت است.

وی با انتقاد از اینکه امروز به جز اصفهان و چند شهر دیگر، بسیاری از شهرهای استان کهنه شده‌اند، گفت: شرکتی در استانداری ایجاد کنید تا بیایند در روستاها و برای بازسازی روستاها و شهرها اقدام کند.

میرزائیان با گلایه از اینکه مدتی است با توجه به مسائل قومی، جناحی و این دست مسائل، شوراها شهردار انتخاب می کنند، افزود: از مدیر کل شهری درخواست می کنم شهردارها را آموزش دهید و برای بازسازی شهرها اقدام کنید.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،گلپایگان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman