افزایش 15 درصدی قیمت مسکن در بیرجند

افزایش 15 درصدی قیمت مسکن در بیرجند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۳ | ۱۳۹۸/۱۰/۳۰

وضعیت مسکن به گونه‌ای است که نمی‌توان به ثبات قیمت‌ها در بلندمدت امیدوار بود چرا که در یک ماه اخیر شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بیرجند بودیم این در حالی است که خانه زیاد است اما خبری از ارزانی نیست.
به گزارش اخبار ساختمان، روند افزایشی نرخ اجاره بها مدت‌هاست که اجاره نشینی را از خوش نشینی جدا کرده و به قول معروف اغلب آنها را خانه بدوش کرده است، چون هرسال موعد تمدید قرارداد که از راه می‌رسد تمام خوش‌نشین‌های سابق با این نگرانی دست و پنجه نرم می‌کنند که چقدر قرار است به اجاره ماهانه منزلشان اضافه شود.

مستاجرین بیرجندی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امسال هم دوباره نگرانی‌های گذشته برایشان تکرار می‌شود چون هنوز فصل جابجایی از راه نرسیده بسیاری از مالکان به بهانه نرخ تورم افزایش 10 تا 15 درصدی را برای تمدید قراردادهای اجاره طلب می‌کنند.

اگرچه کارشناسان افزایش قیمت در بازار مسکن را یک معضل کشوری می‌داند اما در خراسان‌جنوبی که استانی محروم و کم‌برخوردار است این روند نگرانی‌های عمده‌ای برای این بخش از جامعه ایجاد کرده است.

یکی از همشهریان بیرجندی با گلایه از عملکرد مسئولان می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد روند افزایشی قیمت اجاره بها درست زمانی ایجاد شده که آمارها خبر از تعدد خانه‌های خالی در شهر می‌دهد و باید از مسئولان پرسید چرا اینقدر اجاره گران شده است؟

اکبری یکی از شهروندان بیرجندی خواستار نظارت بیشتر و دقیق‌تر مسئولین بر بازار مسکن شد تا از نوسانات بازار به واسطه دلالان جلوگیری شود افزود: بسیاری از ازدواج‌ها به علت گرانی و کمبود مسکن به تاخیر می‌افتد که باید مسئولان برای این بخش مهم زندگی جوانان تدبیری بیندیشند.

حسنی دیگر شهروند بیرجندی است که در دو ماه گذشته خانه‌اش را برای تعویض با خانه‌ای بزرگ‌تر فروخته، اما با افزایش قیمت‌ها در مدتی کوتاه نتوانسته خانه‌ای بخرد افزود: اجاره نشینی هم گران تمام می‌شود و نگرانی بیشترم برای افزایش اجاره بها و قیمت‌های گران خانه است.

یکی دیگر از مردم بیرجند از افزایش کرایه خانه‌ها در یک ماه اخیر گلایه کرد و گفت: نبود نظارت بر بازار مسکن و فعالیت برخی از مشاوران املاک از طرف مسئولان مهم‌ترین علت نابسامانی در این عرصه است.

مشاوران املاک بیرجندی نیز از کسادی کار و درآمد این روزها می‌گویند. یکی از املاک داران گفت: در دو ماه اخیر تنها سه معامله خانه در بنگاه من انجام شده و بازار در رکود است. خرید و فروش خانه بسیار کم رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه بازار خرید و فروش در رکود است. اما قیمتها نسبت به ماه‌های اخیر افزایش 10 تا 15 درصدی دارد افزود: قیمت زمین آنچنان زیاد نیست، اما گرانی خانه و زمین در شهر بیرجند وجود دارد و کسب و کار بی رونق است.

رئیس اتحادیه املاک بیرجند نیز گفت: در حال حاضر بازار مسکن نسبت به دو ماه قبل تکان خورده و شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن در بیرجند هستیم و این گرانی مسکن بر روی کرایه خانه‌ها هم اثر گذاشته است.

اربابی با بیان اینکه تا 10 روز گذشته قیمت زمین در بیرجند افزایش داشت اما بعد از آنکه جلوی مزایده‌های زمین تا حدی گرفته شد قیمت زمین افزایش آنچنانی پیدا نکرد افزود: یک هفته است قیمت زمین در بیرجند راکد شده و خرید و فروش مسکن و زمین در بیرجند در رکود است اما با وجود رکود نسبت به ماه‌های قبل شاهد افزایش قیمت هستیم.

به گفته وی بازار راکد است اما از ارزانی خبری نیست و پیش‌بینی می‌کنیم با خبرهایی که از افزایش برخی مصالح ساختمانی به گوش می‌رسد بازار مسکن به همین صورت باقی بماند.

وی در مورد گلایه مردم برای بالا رفتن قیمت‌ها ادامه داد: زمانی که دارایی برای املاک، مالیات‌ها را افزایش داده است چطور می‌توان از مردم انتظار داشت تا قیمت ملک خود را در خرید و فروش و اجاره کاهش دهند.

رئیس اتحادیه املاک بیرجند اظهار داشت: مالیات مغازه سال گذشته 4 میلیون و 400 هزار تومان بوده که امسال اداره دارایی، مالیات همان مغازه را 24 میلیون و 400 هزار تومان افزایش داده و چطور می‌توان از مالک تقاضا کرد تا با قیمت پایین‌تری ملک را اجاره یا به فروش برساند.

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت خانه تا پایان سال افزایش می‌یابد گفت: تصورمان براین است تا پایان سال دیگر شاهد افزایش قیمت مسکن و زمین در بیرجند بیشتر از وضع موجود نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه در شهر بیرجند خانه و مغازه خالی وجود دارد که در اختیار صاحب خانه است اما اجاره داده نمی‌شود افزود: در حال حاضر حدود دو هفته است در مجموع بازار خرید و فروش زمین و مسکن راکد شده و خرید و فروش انجام نمی‌شود.

اربابی افزود: مسئله افزایش قیمت مسکن و مغازه گریبان‌گیر مردم شده است تأکید کرد: باید این مسئله چاره‌اندیشی شود چراکه در غیر این‌صورت شاهد مشکلات و معضلاتی از جمله خالی‌شدن مغازه‌ها و اجاره ندادن خانه‌ها در سطح شهر خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزود: وقتی شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن باشیم به تبع قیمت تمامی ملزوماتی که با آن در ارتباط است از قیمت مصالح گرفته تا اشتراک‌های مورد نیاز مسکن همگی افزایش قیمت خواهد داشت پس برای کاهش قیمت ابتدا باید قیمت‌ها را کنترل کرد و با همکاری همه‌جانبه تمامی دستگاه‌های مرتبط در مورد کاهش قیمت اقدام کرد.

اربابی در مورد طرح اقدام ملی مسکن گفت: طرح اقدام ملی اگر در استان به سرانجام برسد و حق فروش برای متقاضی فراهم نباشد طرح خوبی است و مشاهده می‌شود که برخی متقاضیان مسکن ملی از فروش مسکنی که هنوز ساخته نشده خبر داده‌اند در صورتی که این اقدام غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: باید در زمینه واگذاری مسکن در طرح اقدام ملی بررسی شود و افرادی که مستحق دریافت مسکن هستند ثبت‌نام کنند. حق فروش و واگذاری مسکن را نداشته باشند و متقاضی خودش خانه را بسازد که جلوی دلال‌بازی‌ها نیز گرفته شود.

اربابی افزود: صاحبخانه‌ها، منازل و مغازه‌ها را به دلیل این‌که دارایی هزینه دریافت مالیات را در دفترچه ضریب املاک افزایش داده و در نتیجه از اجاره‌دادن سودی عاید صاحبان خانه یا مغازه نمی‌شود حاضر به اجاره دادن نیستند در شهر بیرجند کمبود مسکن نداریم بلکه کمبود مدیریت و اجرای قانون را داریم. زمانی‌که نتوانیم برای مسکن قانون را اجرا کنیم چه توقعی باید داشت؟

اربابی در زمینه افزایش قیمت زمین در بیرجند اظهار داشت: طی دو ماه گذشته قیمت زمین و مسکن در استان حدود 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت زمین و مسکن ارتباط داشته باشد افزود: طی دو ماه گذشته قیمت واحدهای آپارتمانی 15 و زمین 10 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند بیان کرد: از زمانی‌که مزایده‌های بنیاد مستضعفان برگزار نمی‌شود خرید و فروش برخی از زمین‌ها راکد شده است.

وی اظهار داشت: طی مدت زمانی که شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن در استان بودیم در برخی از استان‌های بزرگ خرید زمین و مسکن تا 30 درصد افزایش قیمت داشته اما در خراسان جنوبی به دلیل عدم‌ تمکن مالی کمتر شاهد خرید بوده‌ایم.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،بیرجند 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman