داریوش بوربور، چهره ماندگار در معماری ایران

داریوش بوربور، چهره ماندگار در معماری ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۹

داریوش بوربور متولد ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۳ در تهران است، او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذرانده و در سن ۱۲ سالگی به منظور ادامه تحصیلات به انگلستان سفر می‌نماید و پس از طی مراحل متوسطه، و اخذ دیپلم از دانشگاه کیمبریج، لیسانس خود را در رشته معماری و همچنین فوق لیسانس را در رشته شهرسازی از دانشگاه لیورپول دریافت می‌دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، پس از آن برای گذراندن دوره دکترا به ژنو عزیمت می‌کند و تخصص خود را در معماری مناطق گرم و خشک زیر نظر استاد مشهور فرانسوی پروفسور اوژن بودوئَن انجام می‌دهد. هم‌زمان، با استاد معروف شهرسازی پروفسور آرنولد اوشِل و معمارهای بنام سوییسی، فرای و هونزیکر نیز در تعدادی از پروژه‌های مختلف همکاری می‌نماید.

در سال ۱۳۴۰ بعنوان معاون مدیریت فنی شرکت ساختمانی ایران راه به کشور باز می گردد و در سال ۱۳۴۲ دفتر مهندسی مشاور معماری و شهرسازی خود را در تهران بنیان‌گزاری می‌نماید. با فعالیت و پشتکار در مدت زمان کوتاهی مهندسین مشاور بوربور را به یک موسسه بزرگ مهندسی مشاور توسعه داده و در رشته‌های معماری، شهرسازی و محوطه سازی کارهای بزرگ و جالبی را به ثمر می‌رساند. تشکیلات مهندسی مشاور مذکور دارای مهندسین متعدد برجسته ایرانی و خارجی بوده و در اغلب شهرهای مهم ایران شعبه دائر نموده بود.

همزمان، طی سال‌های ۱۳۵۲ تا۱۳۵۸ با شرکت مهندسی سوییسی (سِپ) در لوزان همکاری‌های بین المللی داشت. مابین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ با به وجود آوردن یک تشکیلات جدید در پاریس سرویس اطلاعات فنی و مدیریتی به مهندسین معمار فرانسوی ارائه می داد. در سال ۱۳۶۴ به لس آنجلس در کالیفرنیا عزیمت کرد و در آنجا به فعالیت مهندسی مشاور معماری و کارهای تحقیقاتی مشغول بود.

در سال ۱۳۷۱ مجددا به ایران بازگشت و پژوهشگاه و کتابخانه مطالعات ایران‌شناسی را بنیان ‌گذاشت. داریوش بوربور برنده مسابقات و جوایز معماری و شهرسازی بین المللی متعددی می باشد، از جمله جایزه مرکوری طلایی از ایتالیا و پنجاه آرشیتکت برتر جهان از یوگسلاوی سابق.

بسیاری از متخصین از او به عنوان بنیان‌گزار شهرسازی نوین در ایران یاد می کنند. کارهای شهرسازی وی شامل چندین طرح جامع شهری، طرح‌های شهرسازی منطقه ای، طرح نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت رضا (ع) و طرح جامع محیط زیست برای کل ایران در بیش از پنجاه سال پیش از این بوده است.

از او همچنین، به عنوان یکی از تاثیرگزارترین معمارهای قرن بیستم ایران یاد می شود. سبک معماری وی با خطوط منحنی و فضاهای غیر متعارف پس از گذشت نیم قرن هنوز شگفت‌انگیز، نو و ماندگار است.

فعالیت های داریوش بوربور در چهار قاره بوده و کسی است که به غیر از کار معماری و شهرسازی به نقاشی، نوشتن، تاریخ، محیط زیست، زبان‌شناسی و دیگر مطالب ایران‌شناسی پرداخته است. به عنوان یک محقق سخنرانیهای زیادی در دانشگاههای معتبر دنیا داشته و نوشته های او در نشریات معتبر بین المللی در ممالک مختلف و به زبان‌های مختلف به چاپ رسیده است. من جمله دائره‌المعارف بین المللی شهرسازی و دائره المعارف ایرانیکا.

چیدانه


برچسب ها:

داریوش بوربور ،معماری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman