سنگ مرمر در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟

سنگ مرمر در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۱ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۹

سنگ مرمر سنگی است که از دگرگونی سنگ آهک بر اثر حرارت و فشار زیاد ایجاد می شود. این سنگ با ظاهری بسیار زیبا و دلنشین کاربردهای فراوانی در ساخت انواع مصنوعات سنگی و همچنین کارایی فراوانی به عنوان سنگ ساختمانی دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، این متریال با میزان مقاومت، بافت، طرح و رنگ متفاوت از معادن طبیعی استخراج شده و پس از انتقال به سنگبری ها برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. برخی از آن ها به صورت خام و طبیعی و برخی دیگر به شکل مصنوعی کاربرد دارند.

سنگ های مصنوعی از ترکیب سنگدانه های طبیعی با رزین ایجاد می شوند و اصولاً برای طراحی دکوراسیون و طراحی نما انتخاب می شوند. از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو، دیوریت و … اشاره نمود، در صورتی که آنتیک، کورین، پلیمری، اونیکس، کوارتز و … در دسته سنگ های مصنوعی قرار می گیرند.

سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی است که می تواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه، پله ها، راهرو، سرویس بهداشتی و… مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود. بعضی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و سایش در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.



سنگ مرمر چگونه بوجود آمده است؟



این متریال نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده که در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می شود. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، دگرگون شده و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می شود. رگه هایی که در آن دیده می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است.

تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن است. مرمر با رنگ هایی یافت می شود که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمی شود. به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده می کنند. این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.
 

انواع سنگ مرمر و دسته بندی های آن



این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می شود. سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد. برای مثال مرمر سفید هندی در کشور هندوستان استخراج می شود.

 

ویژگی های سنگ مرمر چیست؟



* مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
* این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
* سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین است. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه است.
* سنگ مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.
* این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
* نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
* مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار می رود.
* قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می روند بالاتر است.



سنگ مرمر چه معایبی دارد؟



* سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می شود.
* سنگ مرمر از مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی برخوردار نیست.

سنگ مرمر در مناطق مختلف کشور یافت می شود و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف است. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود.

این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می شود. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی آنالیز می کنند و هر چه آنالیز مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت های سنگ طبیعی و مصنوعی

سوالات متداول
  • تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در چیست؟
    بر خلاف تصوری که داریم سنگ مرمر و سنگ مرمریت دو سنگ کاملا مجزا هستن. و تفاوت عمده ی که این دو سنگ دارند در شفافیت آنها است.سنگ مرمر نوررا از خود عبور می دهد و جنبه ی دکوراتیو (بک لایت) را دارد.همانند شیشه اس ولی مرمریت آن شفافیت را ندارد.
  • بهترین سنگ برای استفاده در نمای ساختمان چیست؟
    پاسخ این سوال به یک سنگ خاص اطلاق نمی شود، در واقع با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه می توان سنگی را مناسب با آن اقلیم انتخاب و در نما استفاده کرد. برای مثال سنگ های گرانیت دارای کانی های آهنی در آب و هوای مرطوب مثل شمال کشور به تدریج به دلیل اکسیده شدن عنصر آهن در آنها تغییر رنگ داده و ظاهر نازیبایی پیدا میکنند.لذا بهتر است در هنگام انتخاب سنگ به جنس آن دقت شود.با این حال سنگ های خانواده تراورتن جهت پوشش نمای ساختمان گزینه مناسب تری هستند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman