ریسک بالای تامین قطعات صنعت سیمان

ریسک بالای تامین قطعات صنعت سیمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۵ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۲

فعالان عرصه سیمان از برخی موانع ابراز گلایه دارند، اما معتقدند نمی‌گذارند این مشکلات در روند تولید و صادرات تغییری ایجاد کند؛ اما موضوع خودزنی در خانواده بزرگ سیمان به دلیل رقابت منفی بین تولید کنندگان، بسیار مهم‌تر از تحریم آمریکاست و باید بزرگان این عرصه فکری به حال ناخوش آن داشته باشند.
به گزارش اخبار ساختمان، امروز تولید سیمان در کشور در بهترین وضعیت ممکن بسر می برد و هنوز این صعت بر بازارهای هدف صادراتی تسلط دارد هرچند که باید کمی بیشتر به این صنعت ارزآور توجه شود. صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع سرمایه‌‌بر ایران به لحاظ تامین هزینه ماشین‌آلات این روزها دچار رکود شده است.

ایران کشوری است که دارای منابع و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در صنعت سیمان است، بنابراین ضرورت برنامه ریزی صحیح و اصولی در راستای صادرات این محصول به کشورهای مجاور و ورود به عرصه بین الملل در این صنعت عظیم بر همگان واضح و روشن است.

موانع صادرات سیمان و نبود تقاضای داخلی نیز ازسویی دیگر سبب شده این صنعت استراتژیک کشور تا حدی توان رقابتی خود را در بازار از دست بدهد. با توجه به وجود این مشکلات و موانع در صنعت سیمان، با کمال صدیقی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سیمان ساوه گفتگو کردیم.

صدیقی در گفتگو با اقتصاد24 با بیان اینکه صنعت سیمان و بازار آن با وجود شرایط سخت، هنوز از ارزآوری مطلوبی برخوردار است، گفت: در خصوص صادرات و تحویل سیمان در داخل کشور هیچ کمبودی وجود ندارد و بزرگترین مشکل صنعت سیمان در حال حاضر، لجستیک این محصول است.

به گفته صدیقی، صنعت سیمان کشور ظرفیت بالای تولید و مشتری خارجی خود را دارد اما به دلیل ضعف در ناوگان حمل و نقل مناسب و کافی، صادرات این صنعت با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه گفت: مسئله دیگر نقل و انتقال پول فروش این محصول در بازار جهانی است که به دلیل ارزش آفرینی بالای این محصولات باید ارز وارد کشور شود نه ریال. از اینرو تلاش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات فروش محصولات سیمانی در بازارهای هدف، از جمله اهدافی است که باید دنبال شود.

عضو هیئت مدیره شرکت سیمان ساوه به مشکل دیگری که این صنعت را با مشکل روبرو کرده اشاره کرد و گفت: تامین قطعات دستگاه ها و ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت که ساخت داخل ندارد مانند گیربکس های سرعت بالا، الکترو موتورهای ولتاژ بالا و... به علت نبود خرید مستقیم تولید کنندگان این صنعت، با ریسک بالایی مواجه هستند.

صدیقی با اشاره به تامین گاز مورد نیاز در کارخانه های تولیدی سیمان نیز گفت: در هر شرایطی ابتدا به سراغ سیمانی ها می آیند و گاز این کارخانه ها قطع می شود، این امر در روند تولید، مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: مازوت به عنوان سوخت جایگزین نیز به دلیل قیمت بالای حمل آن مرقون به صرفه نیست و بر قیمت تمام شده این محصولات تاثیرگذار است.

تاثیر کم تحریم ها بر صنعت سیمان

صدیقی تاکید کرد: با وجود این موانع، صنعت سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش تولید، تقویت صادرات و همچنین رشد در تحویل داخل توانست نیاز مصرف داخل و همچنین بازارهای صادراتی مورد هدف را تامین کند.

مدیر عامل شرکت سیمان ساوه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد24 مبنی بر تاثیر تحریم بر روی این صادرات صنعت سیمان گفت: تحریم مدتهاست که بر اقتصاد ایران سایه افکنده اما در سال جاری تغییری در روند صادرات سیمان نسبت به گذشته ایجا نکرده است.

وی با اشاره به بازارهای هدف محصولات سیمانی گفت: عراق بزرگترین بازار این محصول است و هنوز صادرات به این کشور ادامه دارد. شاید به دلیل مسائل اجتماعی و سیاسی این کشور توقف کوتاه چند روزه در واردات به این کشور به وجود بیاید، اما پس از مدت کوتاهی باز هم صادرات سیمان به این کشور از سر گرفته می شود.

رقابت منفی، بزرگترین مشکل سیمانی ها

صدیقی با تاکید بر اینکه گذر از موانع تولید و صادرات با هم اندیشی و تمهیدات دولت قابل رفع است گفت: امروز مسئله ای که در بین تولید کنندگان سیمان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، رقابت منفی بین آنهاست. با وجود قیمت مصوب برای فروش و عرضه محصولات اما همچنان شاهد فروش این محصولات با قیمت های پایین هستیم که این رقابت منجر به خودزنی در بین تولیدکنندگان سیمان شده است.

مدیر عامل شرکت سیمان ساوه گفت: حالا با بزرگتر شدن حلقه رقابت منفی بین تولیدکنندگان سیمان زمان آن فرا رسیده که بزرگان این بخش فکری به حال ناخوش این صنعت داشته باشند و از ادامه خودزنی در بین این خانواده جلوگیری کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: ادامه این حرکت می تواند عواقب ناخوشایندی برای صنعت سیمان در پی داشته باشد چراکه ارزان فروشی به مرور زمان صدمه های جدی به این بخش وارد می کند.

ظرفیت بالای تولید سیمان با تمام موانع

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید سیمان در این شرکت گفت: میزان تولید سیمان ساوه با پیش بینی ظرفیت 2 میلیون و 150 هزارتن برای سال جاری، تا پایان سال 80درصد ظرفیت یعنی معادل یک میلیون و 460 هزار تن معادل 68 درصد ظرفیت تولید است.

صدیقی تصریح کرد: این در حالی است که بازار محصولات سیمان کوچکتر شده و با وجود سهمیه بندی، تولید شکل گرفته است، اما این شرکت نسبت به سال گذشته با افزایش 12 درصدی تولید و تحویل مواجه بود که نشان از رشد و تقویت تولید در شرکت سیمان ساوه دارد.

مدیر عامل شرکت سیمان ساوه با تاکید بر اینکه این شرکت با دو کارخانه تولید سیمان سفید و خاکستری ظرفیت بالایی در راستای تقویت و توسعه تولید و تحویل در داخل و همچنین صادرات این محصولات دارد، گفت: قزاقستان، روسیه، ازبکستان، قطر، امارات، کویت، عراق و عمان، خریداران اصلی سیمان سفید هستند.

وی تصریح کرد: در وضعیت تحریم و با دور زدن این شرایط، صادرات کلینکر به کشورهایی از جمله آفریقا نیز هدف گذاری شده که اقتدار در تولید و صادرات این محصولات را نشان می دهد.

صدیقی در پایان با تاکید بر اینکه اکنون در تولید و تحویل محصولات سیمانی جلو هستیم گفت: تمهیدات دولت در راستای شفاف سازی ارز حاصل از فروش سیمان و همچنین افزایش 37 درصدی قیمت این محصول توانست بسیاری از شرکت های تولیدی را از ورشکستگی نجات دهد.

اقتصاد24

برچسب ها:

تولید ،صنعت ،سیمان ،صادرات ،کلینکر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman