کارشناس مهندسی ساختمان استان قزوین مطرح کرد:

نشست ۱۶ سانتیمتری ساختمانهای قزوین

نشست ۱۶ سانتیمتری ساختمانهای قزوین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۷ | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

کارشناس مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: کاهش آبهای زیرزمینی و بی توجهی به مطالعات ژئوتکنیک در استان موجب شده تا شاهد نشست ۱۶ سانتیمتری در ساختمانهای شهر قزوین باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، به مناسبت روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیر طوسی همایش بررسی علل وقوع نشست‌های ساختمانی، آسیب ناشی از آن و اقدامات پیشگیرانه ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد.

امیر کلهر از کارشناسان ساختمان در خصوص فرونشست ساختمان اظهار داشت: ظرفیت باربری و نشست‌ها در طراحی شالوده‌های ساختمانی مهم است.

وی افزود: تغییر حجم خاک به دلیل تنش‌های اعمالی منجر به فرونشست می‌شود که در این میان از نگاه فرونشست‌ها تا حد مجاز می‌توان آن را پذیرفت و از برخی نشست‌ها جلوگیری کرد.

کلهر تصریح کرد: باید کاری کنیم تا خارج از فرونشست‌های یکنواخت و در حد مجاز در بقیه موارد بتوانیم توصیه‌های کارشناسی را در ساختمانها لحاظ کنیم.

وی اضافه کرد: در ساختمان‌های ۴ طبقه نشست بین یک تا دو سانتیمتر مجاز است و بیشتر از آن موجب ترک خوردن ساختمان می‌شود.

کلهر بیان کرد: به دلیل کاهش آب‌های زیرزمین در استان قزوین شاهد فرونشست تا ۱۶ سانتیمتر هستیم که باید توجه به مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: نشست ساختمان در اشکال مختلف مانند ایجاد ترک در دیوارها، ایجاد فاصله بین کف تمام شده و دیوارها، گیر کردن درب‌ها و ترک خورد در کناره درب و پنجره‌ها دیده می‌شود که باید برای پیشگیری اقدام کرد.

این کارشناس ساختمان یادآور شد: در پیشگیری از این پدیده باید در طراحی هر سازه، مطالعات ژئو فیزیکی انجام شود و تعیین نوع خاک و توجه به مباحث مقررات ملی ساختمان ضروری است.

کلهر گفت: متأسفانه استان قزوین در مطالعات ژئو تکنیکی ضعیف عمل کرده و در بسیاری از موارد در در ۲۴ مبحث مقررات ملی ساختمان جدی نبوده ایم.

وی اظهار داشت: همه مدارس، بیمارستانها و ایستگاههای اتش نشانی و ساختمان‌های بالای سه طبقه باید مطالعه ژئوتکنیک داشته باشد و جمع آوری اطلاعات اولیه، عملیات گمانه زنی در این مطالعات مهم است.

مهندس ساختمان گفت: تراکم دینامیکی، بهسازی خاک، تزریق نفوذی، تزریق دوغاب سیمان، تزریق شکست هیدرولیکی، ستون سنگی و پی‌های عمیق از روش‌های مقابله با نشست ساختمان است.

مهر

برچسب ها:

فرونشست ،ساختمان ،قزوین 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman