بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 99

بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۰

یک کارشناس مسکن معتقد است: سرمایه‌دار‌ها دو راه برای حفظ ارزش پول را خود را در پیش گرفته‌اند، یکی مربوط به این است که پول خود را به ارز‌های با ارزش یا سکه تبدیل کنند و دیگری سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است.
به گزارش اخبار ساختمان، هفته‌های گذشته قیمت مسکن روند افزایشی را طی کرد و از کانال ۱۳ میلیون تومان وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. کارشناسان امر دو باور را دنبال می‌کنند و نظرات متفاوتی دارند. عده‌ای بر این باور تکیه زده‌اند که گرانی مصالح قیمت‌ها را افزایشی کرد و عده‌ای دیگر معتقدند همه ساله در این برهه از زمان بازار مسکن رونق پیدا می‌کند.

ابوالحسن میر عمادی کارشناس بازار مسکن در رابطه با این موضوع می‌گوید: عوامل متعددی بر افزایش قیمت ملک تاثیر‌گذار بوده‌اند. ضمن آنکه متوسط هر متر خانه در تهران ۱۳ و نیم میلیون تومان بود و در یکی دو هفته اخیر وارد کانال۱۴ میلیون تومان شده است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: درحال‌حاضر قیمت آهن، میلگرد و... رو به افزایش است. با توجه به اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده، تولید مسکن در سال آینده با این قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد. به همین جهت لازم است قیمت خانه از دو جهت مورد ارزیابی قرار دهیم؛ یکی نیازمندان به مسکن که دیگر توانایی تهیه آن را ندارند. زیرا قیمت‌ها به حدی بالا است که افراد نیازمند به مسکن، امکان حریداری برایشان وجود ندارد. دسته دوم افرادی هستند که برای حفظ ارزش پول دو راه را در پیش گرفته اند؛ یکی تبدیل پول خود به ارز‌های با ارزش و سکه و دیگری سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و آن را یکی از راه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

خریداران مسکن سرمایه گذارهستند

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه دیگر دلیل افزایش قیمت در این بازده زمانی سرمایه‌گذاری است توضیح داد: با توجه به اینکه اکنون خریداران ملک سرمایه گذارن هستند نباید افزایش قیمت ملک امری دور از ذهن باشد. چرا که مواد و دستمزد‌ها افزایش پیدا می‌کند و در سال آینده تولید ملک چندین برابر قیمت تمام شده حال می‌شود. چرا که اکنون مجموعه‌ای از مصالح و دستمزد و.... را خریداری می‌کنند، همین امر منجر به بالا رفتن تقاضا برای خرید و افزایش قیمت شده است. ضمن آنکه باید در نظر داشت صاحبان سرمایه پول خود را در بانک‌ها نگهداری نمی‌کنند چرا که تورم موجود نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد است و طبیعتا این پول برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش آن به گردش در می‌آید و ساکن نمی‌ماند.

نیازمندان مسکن قدرت خرید ندارند

میر عمادی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال‌های اخیر چندین برابر شده است در این زمینه توضیح داد: قیمت مسکن نسبت به یکی دو سال اخیر دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است که اگر متوسط قیمت هر متر زمین ۶ تا ۶ و نبم میلیون تومان بود به ۱۴ میلیون تومان رسیده است. این ۱۴ میلیون تومان به این معنی نیست که اگر خرید و فروشی انجام می‌شود‌، نیازمندان مسکن به بازار ورود پیدا کرده‌اند، بلکه دو گروه افراد توانایی خرید خانه را دارند یکی پدر و مادرهایی که می‌خواهند به فرزندان خود کمک کنند زیرا در وضعیتی قرار داریم که جوانان نمی‌توانند برای خود خانه خریداری کنند.اما گروه اصلی سرمایه داران هستند که مسکن خود را به مسکن‌ها تبدیل می‌کنند. زیرا آینده وحشتناکی از نظر قیمت‌ها پیش رو خواهیم داشت چون میلگرد آهن و ورق گران شده و قیمت دوبرابری نسبت به سال گذشته دارند مسلما با چنین رویه‌ای که وجود دارد قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند. اگر در گذشته قیمت تمام شده هر متر ۳ تا ۴ میلیون تومان بود اکنون طبیعی است که هر متر مربع ۶تا ۸ میلیون تومان برسد. بنابراین طبیعی است که بازار مسکن باحجم بالای سرمایه‌گذاری روبه‌رو شود.

با افزایش قیمت‌ها سال آینده بازار راکد می‌شود

این کارشناس مسکن در خاتمه اضافه کرد: قیمت مسکن در برگیرنده نیازمندان مسکن نیست، بلکه در برگیرنده، سرمایه داران و افرادی که از قبل سرمایه دارند ممکن معاملاتی انجام بگیرد اما پس از مدتی همین خرید و فروش بین سرمایه داران و فروشندگان نیز متوقف می‌شود. زیرا قدرت خرید مردم بالا نرفته و در دسته معاملات پایدار قرار نمی‌گیرد و با توجه به اینکه قدرت خرید وجود ندارد بازار دوباره راکد می‌شود.

گسترش نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman