آشنایی با سیستم های تهویه در سازه های بلند

آشنایی با سیستم های تهویه در سازه های بلند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۹ | ۱۴۰۰/۰۴/۱۴

از آن جایی که شکل ساختمان سازی در دوران حاضر به سمت ترکیب ساختمان های بلند و برج سازی پیش رفته است، کاملا بدیهی است که سیستم های تهویه در ساختمان های بلند نیز رونق بیشتری داشته باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، هواساز، چیلر و به طور کلی تاسیسات ساختمانی، با ساز و کاری مشابه نمونه های قدیمی تر خود، اما به شکلی مدرنیزه تر و کاربردی تر عمل می کنند. اما از آن جایی که این سیستم ها، انرژی زیادی را می طلبند، لذا صرفه جویی در مصرف انرژی در این ساختمان ها به اندازه ساختمان های کوچک و کوتاه نیز مهم است.

از سوی دیگر برای برطرف نمودن نگرانی های زیست محیطی، این ساختمان ها نیز باید از نظر انرژی کارآمد باشند. درست به همین دلیل اهمیت استفاده از این سیستم ها، این روزها بیش از پیش شدت گرفته است.

سیستم های تهویه در ساختمان های بلند

در نظر داشته باشید که برای انتخاب و نصب سیستم های تهویه در سازه های بلند و یا به کار بردن هواساز و غیره؛ باید ارتفاع را همیشه به عنوان یک فاکتور تعیین کننده در نظر داشت. در این گونه ساختمان ها، هرگز نمی توانیم فرمول مشابهی با آن چه در یک خانه ویلایی به کار می بریم را تکرار کنیم.

ارتفاع، سرعت وزش باد، دما در طبقات بالایی و غیره از موارد مهمی هستند که باید ضمن انتخاب سیستم تهویه و غیره به آن ها توجه گردد. غالبا این پارامترها به وسیله کارشناس های اجرای سیستم های تهویه اندازه گیری شده و سپس بهترین انتخاب ها به مشتریان ارائه می گردد.

از سوی دیگر شرایط محیطی که ساختمان های بلند در آن قرار می گیرند نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، انتخاب سیستم های تهویه برای ساختمان هایی که در مجاورت ساختمان های دیگر و یا در بازتاب شیشه ها قرار دارند، با سیستم های تهویه ساختمان هایی که در محاصره بتون، آسفالت با دمای بالا و … هستند، کاملا متفاوت است.

سیستم های تهویه در ساختمان های بلند یکپارچه VRF

یکی از بهترین و مدرن ترین سیستم تهویه در ساختمان های بلند که می توانید انتخاب کنید، سیستم های یکپارچه VRF هستند. این سیستم ها بر پایه سیکل تبرید تراکمی عمل می کنند. این سیکل تبرید تراکمی، گاز مبرد یا همان گاز فریون را در کمپرسورها تبادل کرده و تبادل دما از طریق لوله های مسی به حرکت درآمده و به خروجی های ساختمان می رسد.

این سیستم تهویه برای هر دو جریان هوای سرد و گرم کاربرد دارد. البته برای استفاده از این سیستم در ساختمان خود، باید پیشتر مشاوره های مربوطه صورت گرفته و سنجش میزان مصرف برق آن، انجام پذیرد. در غیر این صورت احتمالا با هزینه های گزاف برق بابت تعبیه این سیستم تهویه روبرو خواهید شد. معمولا برای رفع این موضوع مشاوران نصب سیستم های تهویه، به جای نمونه برقی، به سراغ گازسوز کردن این سیستم رفته و آن را با منبع انرژی گاز نصب می نمایند.

 

بیشتر بخوانید:

روشهای جدید ساختمان سازی در جهان

سیستم های تهویه با تکیه بر آب

سیستم های تهویه آبی از جمله فن کویل، چیلر، مینی چیلر (که البته بیشتر در ساختمان های کوچک و فضاهای کم مساحت مورداستفاده قرار می گیرند) و بویلر هستند. این سیستم ها بر مبنای یک بخش مرکزی آب در ساختمان برپا شده و از طریق لوله های آب سرد، جریان هوای سرد را به وجود می آورند. به طور نمونه اگر تصمیم به نصب فن کویل داشته باشید، بهتر است بدانید که آب سرد در چیلر ایجاد شده و از مسیر لوله های تعبیه شده به فن کویل هایی که در طبقات مختلف قرار دارند، برسد. (همین موضوع در خصوص آب گرم و جریان هوای آن نیز صدق می کند.)

اما به هر ترتیب هر یک از فن کویل هایی که در طبقات و واحدهای مختلف نصب شده اند، علی رغم دریافت گرما یا سرما از یک مشخص و مشترک، می توانند تنظیمات جداگانه ای داشته باشند. به طور مثال شما با یک نصب صحیح، می توانید در طبقه ۱ از فن کویل نصب شده گرمایش دریافت کرده و همین سیستم در طبقه ۱۰، در حال سرمادهی باشد.

سخن پایانی

به یاد داشته باشیم که فرم ساختمان سازی در برج ها و ساختمان های بلند، میزان آفتابگیری یا سایه پذیری طبقات مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد و این موارد به همراه سایر المان ها، از جمله محاسبات گرمایشی و سرمایشی و … باید در انتخاب سیستم تهویه در ساختمان های بلند مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می کنیم، حتما پیش از هر گونه اقدامی، مراحل کارشناسی و مشاوره خرید را انجام داده و از متخصصان این حوزه کمک حرفه ای بگیرید.

اندازه گیری ها و محاسبات دقیق و مهندسی شده برای انتخاب بهترین سیستم های تهویه برای ساختمان های بلند، امری اجتناب ناپذیر برای انتخابی فوق العاده و صرفه جویی در مصرف انرژی است که نباید از آن چشم پوشید.

رسانه 7


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman