مایکل گریوز، معمار و طراح برجسته آمریکایی

مایکل گریوز، معمار و طراح برجسته آمریکایی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۰ | ۱۳۹۹/۰۱/۰۷

مایکل گریوز در تاریخ 9 ژوئیه‌ی 1934 در ایندیانا، آمریکا متولد شد. وی یک معمار و طراح برجسته‌ی آمریکایی بود.

به گزارش اخبار ساختمان، می‌توان گفت که او یکی از پنج معمار بزرگ نیویورک در تاریخ معماری آمریکا بود. در دانشگاه سین سیناتی و هاروارد تحصیلات معماری خود را طی نمود. در سال 1960 وارد آکادمی آمریکایی رم شد و به‌عنوان عضو هیئت‌امنا در آکادمی به کار مشغول شد و در همان سال جایزه رم به او تعلق گرفت. گریوز نه‌تنها افتخارات بسیاری را از آن خود کرد بلکه می‌توان گفت جزء معماران پرکار قرن بیستم است.

در صحت این امر می‌توان به طرح و ساخت بالغ‌بر ۵۵ میلیون مترمربع ساختمان موفقیت‌های زیاد او در قرن بیستم اشاره کرد که همین امر سبب شد تا جایزه مدال طلایی قرن را از آن خود کند.

با این‌ وجود که مایکل زمانی که جوان بود و شامل پنج آرشیتکت نیویورک بود، بیانیه‌ای بر اصول معماری مدرن صادر کرد اما یکی از شاخص‌ترین معماران پست‌مدرن قرن بیستم به‌حساب می‌آید. به دلیل مکان تولد و رشد مایکل در ایندیاناپولیس که ریشه در تاریخ آمریکا دارد و محل زندگی سرخپوستان آمریکایی بوده است، فرم‌ها و روحیه سرخپوستی در آن شهر به‌شدت بر فرم‌های معمار آمریکایی مایکل گریوز مؤثر بوده است.



ازجمله نمادهایی از اشکال سرخپوستی در آثار وی، حجم‌های معماری و جزئیات ساختمان‌ها، تناسبات و تیزی‌های برخی از بام‌های ساختمان‌ها هستند؛ اما ترکیبات صحیحی که از عوامل محیطی به کار می‌گیرد هنر ذاتی و روحی گریوز است. پس از مدتی که مایکل موردتمجید و تقدیر قرار گرفت، در برخی از معماری‌هایش، مزاح نمود. با این‌ وجود همیشه معماری‌اش را دقیق و جدی طراحی و اجرا کرد.

پرکاری و دقیق بودن در جزئیات معماری او بسیار است. حجم‌ها و کلیات به‌شدت عناصر معماری داخلی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با آلوار آلتو؛ مدرنیستی طبیعت گرا

معرفی فرانک لوید رایت معمار مشهور آمریکایی

این ویژگی مهم یعنی “کل ثابت“ در تمامی تفکرات معماران حرفه‌ای آنان را به تئوری و فرضشان متعهد و وفادار می‌کند، در گریوز نیز به‌خوبی مشاهده می‌شود.

از طراحی‌های وی که دقیقاً از جزئیات تاریخی و پست‌مدرن پیروی می‌کند صندلی‌های او است و تمام خطوط معماری او در طرح صندلی‌هایش قابل‌مشاهده است؛ مانند فضاهای معماری او که آرام و قابل‌قبول هستند، راحتی نشستن بر صندلی‌های مایکل نیز همین حس را تداعی می‌کند.



در معماری او، رنگ از عوامل تعیین‌کننده به شمار می‌رود و همین را در جزئیات و عناصر معماری داخلی‌اش نیز کاملاً می‌توان مشاهده نمود.

ازجمله آثار بسیار زیاد مایکل گریوز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* ساختمان خدمات عمومی پرتلند (1983-1980)
* کتابخانه مرکزی دنور (Denver Central Library)
* یکی از خوابگاه‌های دانشگاه درکسل
* «هتل استاینبرگر» در اسرائیل در کرانه دریای سرخ


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman