تسهیلات مسکن‌روستایی افزایش می یابد

تسهیلات مسکن‌روستایی افزایش می یابد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۱

شبکه کانون های تفکر ایران طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، با توجه به نقش تولید مسکن در رونق اقتصاد و افزایش اشتغال، پیشنهاد داد سقف وام مسکن روستایی از محل اقساط بازگشتی مسکن مهر به 60 میلیون تومان افزایش یابد و بانک مسکن سریعا این تسهیلات را پرداخت نماید.
به گزارش اخبار ساختمان، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، ضمن بیان تاثیر رونق تولید مسکن در جهش تولید، پیشنهاد داد برای فعال شدن مجدد نوسازی واحدهای روستایی با ابلاغ دولت سقف تسهیلات مسکن روستایی برای هر واحد مسکونی به 60 میلیون تومان افزایش یابد و بانک مسکن سریعا نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل بازگشت اقساط مسکن مهر اقدام نماید.

در بخشی از نامه این مرکز پژوهشی آمده است: نوسازی و احداث 200 هزار واحد روستایی علاوه بر ایجاد 400 هزار شغل، از تعداد خانه‌های فرسوده روستایی خواهد کاست که در نتیجه این واحدها را در حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله محفوظ می‌دارد.

متن کامل نامه شبکه کانون‌های تفکر ایران در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر جهانگیری

معاون اول محترم رئیس جمهور

پیرو سخنرانی جنابعالی در 15 اردیبهشت در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه های مسکن فرهنگیان، مبنی بر اینکه:«در سال جاری مهمترین بخش اقتصادی کشور بخش مسکن است زیرا اگر در این پیشران اقتصاد جهش ایجاد شود، ۱۲۰ رشته و فعالیت اقتصادی مانند تولید فولاد،‌ سیمان و دیگر مصالح ساختمانی را به حرکت وادار می کند که این امر می‌تواند نقش موثری در خارج شدن اقتصاد از رکود و جهش تولید داشته باشد و همه دستگاه ها،‌ نظام بانکی و ستاد اقتصادی دولت نیز اگر به دنبال تحقق جهش تولید هستند باید از برنامه های منجر به رونق تولید مسکن حمایت کنند».

در همین راستا یکی از مواردی که می تواند زمینه ساز رونق بخش مسکن در کوتاه مدت شود، نوسازی و احداث واحدهای مسکن روستایی است. لذا ضروری است دولت به تکلیف ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، مبنی بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5 درصد به روستاییان برای نوسازی و احداث حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال، عمل کند. لازم به ذکر است نوسازی و احداث واحدهای روستایی به صورت غیردولتی انجام می‌شود و نیازی به خدمات زیربنایی و روبنایی جدید ندارد. سازوکار اجرایی مربوط به این امر نیز در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تجربه نوسازی و احداث 1 میلیون و 630 هزار واحد مسکونی طی سال‌های 84 تا 91 وجود دارد. البته این روند در سال های اخیر کند شد و از سال 92 تا 97، تنها 254 هزار قراردادِ اعطای تسهیلات برای بازسازی واحدهای روستایی منعقد شد.

مبلغ مورد نیاز برای تسهیلات نوسازی و احداث هر واحد مسکن روستایی 60 میلیون تومان است که متناسب با پیشرفت پروژه به صورت مرحله‌ای و با نظارت بنیاد مسکن پرداخت ‌می شود. منبع مورد نیاز هم می تواند به راحتی از محل اقساط بازگشتی مسکن مهر تامین کرد و نیاز به تخصیص بودجه دولتی نیست. تاکنون بیش از 27 هزار میلیارد تومان از تسهیلات مسکن مهر توسط مردم به بانک مسکن برگشت داده شده و تنها حدود 6 هزار میلیارد تومان آن به مسکن مهر تزریق شده است. در سال جاری نیز به طور متوسط هر ماه 500 میلیارد تومان از تسهیلات مسکن مهر بازپرداخت خواهد شد.

ضمنا نوسازی و احداث سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی منجر به ایجاد 400 هزار شغل در سال می‌شود. همچنین در این صورت از تعداد خانه‌های فرسوده روستایی کاسته خواهد شد. در نتیجه این واحدها را در حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله محفوظ می‌دارد.

لذا پیشنهاد می شود برای فعال شدن مجدد نوسازی واحدهای روستایی با ابلاغ دولت سقف تسهیلات مسکن روستایی برای هر واحد مسکونی به 60 میلیون تومان افزایش یابد و بانک مسکن سریعا نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل بازگشت اقساط مسکن مهر اقدام نماید. بدیهی است اجرای این سیاست بار مالی جدیدی برای دولت نخواهد داشت و موجب جهش تولید و ایجاد حداقل 400 هزار فرصت شغلی در سال جدید می شود.

فارس

برچسب ها:

مسکن روستایی ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman